Viktig å vite om rundreiser

 

Viktig å vite om rundreiser

Apollo er et nordisk selskap og våre rundreiseguider kommer fra både Norge, Sverige og Danmark. For at rundreisene skal kunne gjennomføres kreves, det et visst antall påmeldte. Mer informasjon finner du under beskrivelsen av den enkelte rundreise.

Dag-til-dag-programmene

Vær oppmerksom på at endringer i program og reiserute kan forekomme i løpet av rundreisen. Dette kan skje som følge av uforutsette hendelser som for eksempel værforhold, streik, flyforsinkelser eller endringer i lokale regler og åpningstider.

Deltakerliste

Av sikkerhetsmessige grunner gir vi aldri ut informasjon om hvem som deltar på en rundreise.

Tips

På en rundreise møter du dagliglivet der du er. Du vil se sider av land og lokalsamfunn som du ikke kommer like lett i kontakt med på en vanlig charterreise. En av forskjellene er blant annet hvordan man tipser sjåfører, lokalguider, kelnere og andre servicepersoner. Våre reiseledere vil gi deg råd om hvor mye som er å tipse. Du finner også et cirka-beløp under den enkelte reisen.

Flybilletter

Det er svært viktig at navnet på billetten er skrevet på samme måte som i passet. Hvis navnet er feilstavet, må du kontakte oss umiddelbart etter bestillingen for å få det rettet det opp. Hvis feilen påpekes senere, må man betale en ekstra avgift for navneendring. Ved bestilling må vi ha navn og fødselsdato på alle passasjerer slik at vi kan bestille ev. flyreiser innenriks. Disse billettene får du på reisemålet.

Gjennomføres reisen med ett av våre charterfly, gjelder charterbilletten som flybillett.

Noen av rundreisene gjennomføres med rutefly. Du vil motta billetten ca. 2 uker før avreise. Hvis billetten ikke er kommet innen en uke før avreise, er det viktig at du tar kontakt med oss snarest.
 

Funksjonshemmede

Rundreisene består av en gruppe som følger et fastsatt program. Man må kunne gjennomføre utflukter og øvrig program på egen hånd. Trenger man assistanse, må man ha med en medhjelper. Våre reiseledere/guider kan dessverre ikke hjelpe til i slike tilfeller.

Reiseleder/guide

Apollo er en nordisk organisasjon, og rundreisen gjennomføres med norske, svenske eller danske reiseledere. Det forekommer også at visse deler av reisen gjennomføres av en lokal engelsktalende lokalguide, da mange land kun tillater lisensierte guider på offentlige steder. Reiselederen fra Apollo vil alltid være til stedet for å oppsummere det lokalguiden forteller om.

Hotell

I reiseinformasjonen står det en oversikt over hotellene som benyttes i løpet av rundreisen. Disse kan endres på grunn av uforutsette hendelser. Ved endringer vil hotellet holde samme standard som det opprinnelige. 

Kombinasjoner

Mange av rundreisene kan kombineres med en påfølgende uke med sol og bad. Mer informasjon om kombinasjonsmuligheter finnes under beskrivelsen av hver enkelt rundreise.

Minimum antall deltakere

For å gjennomføre en rundreise kreves et visst antall deltakere. Antallet varierer fra rundreise til rundreise, og mer informasjon finnes under beskrivelsen av hver enkelt rundreise.

Måltider

Informasjon om hvilke måltider som er inkludert står i beskrivelsen av hver enkelt rundreise. Drikke er ikke inkludert med mindre annet er oppgitt. I mange land er det vanlig å være litt penere kledd til middag, og vi anbefaler derfor å pakke med seg noen "litt finere" plagg i kofferten. Mer informasjon finnes i reiseinformasjonen til hver enkelt reise.

Pass

Alle reisende må ha gyldig pass, også spedbarn. Til de fleste land utenfor Schengen må passet være gyldig i minimum seks måneder etter hjemreisedato. Det er den reisendes ansvar å sjekke passets gyldighet, og at alle sider er hele. Et pass med skadede eller ødelagte sider er ikke gyldig. Apollo tar ikke ansvar for følgene ved ugyldig pass eller visum. 

Les mer om pass og visum »

Reisevilkår

Alminnelige vilkår for pakkereiser »

Spesialmat

Ønske om spesialmat på rundreisen må oppgis ved bestilling. Hvis du har bestilt reisen på apollo.no, ber vi deg kontakte oss på [email protected] eller 21 01 75 40 rett etter at reisen er bestilt. Vi informerer hoteller og restauranter, men påtar oss ikke ansvaret for måltidenes sammensetning. Vær oppmerksom på at i enkelte land (f.eks. Cuba) kan det være vanskelig å få spesialmat. Er man f.eks. glutenallergiker, kan det derfor lønne seg å ha med glutenfritt brød, knekkebrød e.l.

Informasjon om spesialmat på flyet »

Vaksinasjoner

Les mer om vaksinasjoner »