Om flyreisen

Alt om flyreisen og forsinkelser

Ved kjøp av våre pakkereiser må utreisen benyttes ellers vil hjemreisen automatisk bli kansellert. Dette gjelder både ved bestilling av reise med hotell og kun flyreise. Ønsker du kun flybillett en vei, kan du bestille enveisbilletter hos oss. Merk at det for enkelte reisemål ikke er mulig å bestille kun returbillett.

Vær oppmerksom på at de fleste reisene går med direktefly fra flyplasser i Skandinavia. Direktefly innebærer at man reiser fra en flyplass i Skandinavia til reisemålet utenlands uten å bytte fly. Det innebærer dog ikke at alle reiser er nonstop. Det forekommer at reiser kombineres fra to flyplasser og at tekniske mellomlandinger gjøres under reisen.


 


 

På flyplassen

Reisen starter og slutter på den flyplassen som er angitt på din billett. Reisen til og fra flyplassen er ikke en del av pakkereisen og det er den reisende selv som er ansvarlig for å komme seg til og fra flyplassen samt møte opp til innsjekking i rett tid på utreisen og hjemreisen. 

Oppmøte ved innsjekkingsskranken bør skje minimum 2 timer før flyavgang. Du kan også sjekke inn på automater der dette finnes. Innsjekking stenger normalt 1 time før flyavgang. Du plikter selv å følge med på informasjonstavlene og møte ved utgangen i god tid før ombordstigning. 

Kommer du med fly fra andre flyplasser enn Apollos avreiseflyplass, må du beregne god tid mellom tilslutningsflyet og Apollos flyvning. Dette gjelder både ved ut- og hjemreise. Vi anbefaler en tidsmargin på 3-4 timer. Det samme gjelder om man reiser til/fra avreise-/ankomstflyplass med tog eller annen transport. Er tilslutningsflyet forsinket slik at du ikke rekker Apollos avgang, gir dette normalt ikke grunnlag for refusjon av det beløpet som er innbetalt til Apollo. Rekker du ikke tilslutningsflyet på hjemreisen pga. forsinkelser fra reisemålet, er ikke Apollo ansvarlig for eventuelle ekstrakostnader i den forbindelse.


I høysesong, som i sommerferien og juleferien, er det ofte svært travelt på flyplassene. Vi anbefaler deg derfor å være ute i god tid – husk på at innsjekking og sikkerhetskontroll kan ta lenger tid enn vanlig.

Innsjekking

Reisen regnes som påbegynt når du har sjekket inn på avreiseflyplassen. Flyselskapets personale er på plass senest 2 timer før flyavgang ved alle charterflygninger. Du må ha sjekket inn bagasjen du har for innsjekk senest 1 time før angitt avgangstid. Vi anbefaler deg å være ute i god tid. Ved innsjekk får du utdelt et boardingkort for utreise som angir din sitteplass om bord i flyet. Dette må du ha med deg hele veien til du ankommer reisemålet. For noen flyselskap kan du motta boardingkortet på mobilen.

Husk at i visse perioder som i julen, vinterferien, påsken og sommerens skoleferie er det mange som er på reise, noe som skaper mer trafikk og køer. Beregn ekstra god til innsjekking og for å gå gjennom pass- og sikkerhetskontroll.

Automatisk innsjekking

De som flyr med Novair, SAS, Thomas Cook Airlines og Norwegian kan sjekke inn på selvbetjente innsjekkingsautomater på Gardermoen. Automatene er skiltet med Charter Check-In samt flyselskapets logo. For å kunne bruke maskinen angir man sitt bestillingsnummer. For Norwegian, brukes selskapets egne innsjekkingsautomater. Automaten skriver ut både boardingkort og bagasjelapper. Den reisende setter selv på sine bagasjelapper, og leverer bagasjen ved skranken som er skiltet med Bagage-Drop og navn på flyselskapet. Ved bagasjelevering viser man sitt pass/ID/visum før man går til sikkerhetskontrollen og angitt utgang. I visse tilfeller må reisende med rullestol sjekke inn på vanlig måte over skranke.

Sjekk inn online (gjelder kun avreise fra Norge)

Du som flyr med Novair kan sjekke inn online 14-2 dager før avreise dersom du har forhåndsbestilt sete om bord. Du sjekker enkelt og smidig inn hjemmefra og skriver ut ombordstigningskortet ditt i forveien. Da trenger du kun å levere inn bagasjen (ved baggage-drop) på flyplassen. Du kan forhåndsbestille sete og sjekke inn online på Novair Details.

ID-kontroll

Mange flyselskaper krever ID-kontroll av flypassasjerer ved innsjekking og ombordstigning på flyet. Dette for å sikre at en passasjer som har sjekket inn bagasje også følger med på flyet. Husk derfor å alltid ha med pass når du reiser utenfor Norge. 

Seteplassering

Flyturen er en viktig del av reisen og for de fleste er det viktig å sitte sammen med reisefølget. Det er dessverre ikke alltid slik at, selv om man står på samme bestilling, får tildelt sete ved siden av den eller de man reiser med. På de fleste av våre flygninger kan du forhåndsbestille sete og vi anbefaler at du gjør dette for å være garantert ønsket plassering. Finn ut hvordan ved å sjekke det aktuelle flyselskapet.  

Kun fly

Apollo selger flybilletter til de fleste av våre charterreisemål. Dette innebærer flyreise uten bosted, busstransport, mat på flyet eller innsjekket bagasje. Apollo tillater ikke kjøp av bare flybilletter for deretter å pakke disse med egne hoteller eller annet landarrangement, og så selge dette videre som en ferdigpriset pakke.

Det er et begrenset antall billetter per flyavgang. Ved kjøp av våre tur/retur reiser må man benytte utreisen, ellers vil hjemreisen automatisk bli kansellert. Dette gjelder for alle typer reiser). Endringer i flytidene kan forekomme. Blir avreisetiden endret, sendes informasjon om dette til det mobilnummer som er registrert i bestillingen. Det er derfor viktig at du sjekker at riktig mobiltelefonnummer er registrert, og at du har med denne mobiltelefonen på reisen.

OBS!

  • Mat om bord på flyet er ikke inkludert (for enkelte langdistanseflyvninger er mat inkludert; dette oppgis ved bestilling ). Mat om bord på flyet kan legges til ved bestilling. Les om mat på flyet.
  • Bagasje er ikke inkludert (unntak for noen flyselskaper; dette oppgis ved bestilling). Du legger til bagasje ved bestilling av reisen. Les om bagasje på flyet
  • Transport t/r flyplassen er ikke inkludert, og kan heller ikke bestilles på apollo.no. Ønsker du transport fra flyplassen, vennligst kontakt Apollo på tlf. 21 01 75 40 eller på chatDet er ikke mulig å bestille transport fra flyplassen til de feriemålene som kun nås med båt.

 

Innstilling av flyreiser
Vær oppmerksom på at kun flybilletter ikke omfattes av Pakkereiseloven og Reisegarantifondet. Alminnelige vilkår for pakkereiser gjelder ikke ved kjøp av kun flybilletter.

  • Apollo kan innstille flyvninger uten erstatningsansvar dersom det er for få påmeldte på en eller flere avganger, forutsatt at dette meddeles de reisende minimum to uker før avgang.
  • Apollo kan innstille en flyvning uten erstatningsansvar dersom det oppstår hindringer som ligger utenfor Apollos kontroll og som Apollo med rimelighet ikke kunne ventes å ha kjent til eller tatt i betraktning da avtalen ble inngått. Slike hindringer kan være krig eller krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller annet som kan likestilles med dette.
  • Ved innstilte flyvninger tilbakebetales det innbetalte beløpet.

 
Enveisbillett
Ønsker du kun en ut- eller hjemreisebillett, kan du bestille våre enveisbilletter. Enveisbillettene selges kun på utvalgte reisemål og avganger og det er begrenset antall plasser. Merk at det for enkelte reisemål ikke er mulig å bestille kun retur-billett. Det er ikke åpent kjøp på enveisbilletter. For øvrig gjelder vilkår som over.

Bestill kun flybillett her

Fly + hotell første natt

Fly med hotell natt 1 innebærer flyreise (tur/retur eller en vei), samt hotell første natten på uspesifisert innkvartering. Transport t/r hotell er ikke inkludert. Ellers gjelder samme regler som for kun fly.

Graviditet

Gravide må fra uke 28 kunne fremvise legeerklæring, skrevet på engelsk, ved innsjekk på flyplassen. Legeerklæringen må være utstedt mindre enn 10 dager før avreise. Har du ikke legeerklæring kan du bli avvist av og nektet ombordstigning. Enkelte flyselskaper har også begrensninger om at flyreisen ikke kan være lenger enn 4 timer. Fra 4 uker før termin tillates ikke gravide å fly.

Du kan reise på cruise frem til du er i uke 23 av svangerskapet. Har du kommet inn i svangerskapets 24. uke, kan du ikke reise på cruise.

Avvik fra disse reglene kan forekomme hos enkelte flyselskaper. Det kan også være andre regler om du er gravid med tvillinger, trillinger eller mer. Ta kontakt med flyselskapet du skal reise med eller oss i Apollo for ytterligere informasjon.

Avvisning av passasjerer

I følge internasjonale luftfartsbestemmelser kan flyselskapet avvise passasjerer som er påvirket av alkohol eller narkotika, og de anser kan være en fare for sikkerheten om bord. Det er flyets kaptein som er ansvarlig og tar denne avgjørelsen. Transport kan også nektes de som ikke følger instrukser og/eller sikkerhetsbestemmelser. Passasjerer som blir avvist på disse grunnlag har ikke krav på refusjon av ubenyttet reise eller å få dekket utgifter til hjemreise o.l. Ved trusler/skader eller andre hendelser som kan forårsake merkostnader, debiteres den/de ansvarlige passasjer og politianmeldelse kan forekomme. 

Barn og unge som reiser alene

Barn og ungdom som reiser alene eller uten foreldre/foresatte

Barn og ungdom under 18 år

Skal du bestille en reise og er under 18 år må dine foresatte sende oss en fullmakt om at du har tillatelse til å delta på reisen (se nedenfor). Apollo er ikke ansvarlig for eventuell forfalskning av en slik fullmakt. De som bestiller på vegne av andre holdes ansvarlig for at eventuelle mindreårige i følget har nødvendig samtykke. Den reisende er ansvarlig for å ha satt seg inn i og forstått Apollos alminnelige vilkår for kjøp og deltakelse i en pakkereise.

Gå inn på linken nedenfor, fyll ut skjema og send til oss. Dere får en bekreftelse på at skjemaet er mottatt og informasjonen blir registrert i bestillingen din. Kopi av e-post med bekreftelse skrives ut og tas med på reisen. Legitimasjon kreves av alle ungdommer.

Fullmaktskjema for mindreårige 


Merk at dersom barn eller ungdom under 18 år reiser med andre voksne enn sine foreldre/foresatte kan man på enkelte flyplasser og/eller reisemål bli avkrevd skriftlig dokumentasjon fra foreldrene om at de kan reise med andre voksne. For mer informasjon, ta kontakt med det enkelte lands ambassade/konsulat. Vi anbefaler at man alltid har med dokumentasjon (på engelsk) for å være på den sikre siden.

Nyttige tips til ungdom

Kanskje du skal på din første ferie alene eller sammen med venner? Vi håper og ønsker at ferien skal innfri dine forventninger og drømmer, og vil i den forbindelse gi deg noen råd som vi mener er nyttige: 

  • Reis ikke uten en god reiseforsikring.
  • Ta ikke med verdisaker på byen.
  • Hold sammen, pass på hverandre og gå aldri alene hjem.
  • Ikke gå fra drinken din uten oppsyn i baren eller på diskotek.
  • Vær forsiktig med alkohol.
  • Unngå drikkekonkurranser og organiserte barrunder.
  • Vis respekt for lokalbefolkningen og lokale kleskoder.
  • Bryt ikke lover og regler.

Barn under 12 år

Den generelle regelen er at barn må være minst fem år for å få reise på egen hånd. De fleste flyselskaper tilbyr assistanseservice (UM) for barn mellom 5 – 11 år.  Det kreves at to navngitte personer leverer barnet/barna på avreiseflyplassen og at de hentes av to navngitte personer på reisemålet.

Noen flyselskaper tilbyr denne form for assistanse for barn opp til 15 år, avhengig av om de har kapasitet til det.

Hva er assistanseservice?

Assistanseservice innebærer at barnet/barna blir tatt hånd om på flyplassen før flyavgang og følges til gaten flyet står ved. Barnet/barna får gå om bord før de andre passasjerene og får som regel sete lengst frem i flyet.

Når man ankommer reisemålet finnes det personale på flyplassen som møter barnet/barna ved utgangen, og følger barnet til de personene som er angitt på UM-skjemaet. De som henter må vise legitimasjon.

Barn som reiser alene får ekstra hjelp ved forsinkelser og andre hendelser.

Hvor mye koster assistanseservice?

Hos de fleste flyselskaper er tjenesten gratis, men det kan variere fra flyselskap til flyselskap. 

Slik bestiller du

Kontakt oss på e-post [email protected] med informasjon om bestillingsnummer, alder og øvrige opplysninger så raskt som mulig etter at du har bestilt reisen, og senest 1 uke (5 arbeidsdager) før avreise.

Små barn på flyreisen

Barn under 5 år kan ikke reise alene uten en medreisende voksen eller ekstra kabinpersonale. Barn mellom 5–12 år kan reise alene, men må ha en spesiell tillatelse som kan fås av flyselskapet på forhånd. Kontakt det aktuelle flyselskapet for ytterligere informasjon. For å regnes som baby, må barnet være 2 år i hele reiseperioden, helt til hjemkomst.
 

Barnevogn på flyet

Barnevogn kan, uavhengig av flyselskap, medbringes uten ekstra kostnad. Vognen skal pakkes i godkjent plastpose for transport. Slike poser kan kjøpes på flyplassen. Det er også mulig å leie kraftigere beskyttelsesutstyr, f.eks. Airshells og Prampack, på noen flyplasser.

Barnemeny

Se respektive flyselskap om de har egen barnemeny

Reise med baby, barn under 2 år

Barn under 2 år betaler et administrasjonsgebyr på kr 500,– uansett reiselengde. Flyselskapenes sikkerhetsregler tillater kun ett barn under 2 år pr. voksen. Barnet får ikke eget sete om bord, og man må regne med å ha barnet på fanget under hele flyturen. Ved start og landing må barnet sitte fastspent på fanget til en voksen. Bagasjereglene varierer avhengig av flyselskap. For å regnes som baby, må barnet ikke ha fylt 2 år ved reisens slutt. 

Bilsete til baby om bord

Se respektive flyselskap for regler og muligheter. 

Flyforsinkelser

Forsinkelser kan oppstå og kan skyldes tekniske feil, værforhold eller opphopning av trafikken i luften. Eventuell tilslutning må derfor bestilles med gode marginer. Vi anbefaler en tidsmargin på min. 3-4 timer hvis du har egen tilslutning til/fra avreise-/ankomstflyplass i Norge (med fly, tog o.l). Tilslutningsbillettene bør også være mulig å endre, ev. mot et gebyr. Ekstra utgifter til tilslutning ved for sen ankomst dekkes normalt ikke.

Ved forsinkelser må du forholde deg til den informasjonen som gis av flyselskapet eller flyselskapets representant. På grunn av ulike bestemmelser har våre representanter ikke adgang til transittområdene på flyplassene. De reisende må derfor regne med å forholde seg til den informasjonen som gis av flyselskapets representant.

Forsinkelser på utreisen

Ved kjøp av pakkereise har du krav på kompensasjon dersom forsinkelsen på utreisen er over:
- 6 timer for reiser under 5 døgn
- 8 timer for reiser mellom 5 og 8 døgn
- 12 timer for reiser over 8 døgn

Skyldes forsinkelsen tiltak fra luftfartsmyndighetene, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre, lignende forhold arrangøren eller transportøren ikke har innvirkning på, fordobles fristene (jfr. Alminnelige vilkår for pakkereiser pkt. 8.2f). Dersom du har krav på kompensasjon utbetales en dagsandel av reisens pris fratrukket forsikringer, rabatter og eventuelle tilleggsytelser. Berettiget kompensasjon sendes ut automatisk sammen med et forsinkelsesbevis. Ved forsinkelser som ikke berettiger til kompensasjon kan forsinkelsesbevis lastes opp på apollo.no (se nedenfor).

NB! Ved kjøp av "kun flyreise" har du ikke krav på ovenstående kompensasjon som kun gjelder for pakkereiser.

Forsinkelser på hjemreisen

Ved forsinkelser på hjemreisen må den reisende selv vanligvis dekke eventuelle utgifter hvis man kommer for sent til fly, tog- eller bussforbindelser, til hotellovernatting o.l., med mindre forsinkelsen anses som en mangel i henhold til reisevilkårene. Man kan imidlertid søke om å få dekket disse utleggene via sin reiseforsikring. Ved lengre forsinkelser på hjemreisen sendes det ut et forsinkelsesbevis for bruk til forsikringsselskapet. Ved kortere forsinkelser kan forsinkelsesbevis lastes opp på apollo.no (se nedenfor).

Rettigheter etter EU-forordning 261/2004

Forsinkelser på 2, 3 eller 4 timer og mer (avhengig av om det er innenfor eller utenfor EU, og flyavstand) gir flypassasjerene rettigheter i henhold til EU-forordning  261/2004 som følger:

  • Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden. NB! Dette gis kun så lenge det ikke forsinker flyet ytterligere. (Gjelder ikke for barn under 2 år).
  • Hotellinnkvartering der dette anses som nødvendig. Dette avgjøres i hvert enkelte tilfelle, og informasjon blir gitt på flyplassen.
  • 2 telefonsamtaler, normalt maks. 2 min., 2 faks eller 2 mail.

De ovennevnte rettighetene gjelder for:

1. Alle flyvninger med avstand opp til 1500 km etter to timer
2. Alle flyvninger innenfor EU med avstand mer enn 1500 km etter tre timer
3. Alle flyvninger utenfor EU med avstand 1500-3500 km etter tre timer
4. Alle flyvninger utenfor EU med avstand mer enn 3500 km etter fire timer

Rett til å trekke seg fra reisen ved forsinkelser

Etter EU-forordning 261/2004 har den reisende rett til å trekke seg fra reisen hvis forsinkelsen er på mer enn 5 timer fra fastsatt avgangstid. I slike tilfeller refunderes kostnaden for flyreisen, men ikke den øvrige delen av pakkereisen (hotell, transport m.m.) dersom du har kjøpt en pakkereise. Eksakt beløp for refusjon oppgis av Apollo. Vær spesielt oppmerksom på at innsjekket bagasje er sikkerhetsklarert for flyvningen. Hvis flyselskapet ikke har mulighet til å hente den ut fra flyet, vil den bli ettersendt.

Forsinkelsesbevis

Forsinkelsesbevis

04.01.2020 SK7366 Gran Canaria - Bergen Åpne og last ned
07.12.2019 SK7317 Trondheim - Gran Canaria Åpne og last ned
07.12.2019 SK7318 Gran Canaria - Trondheim Åpne og last ned
07.12.2019 SK7365 Bergen - Gran Canaria Åpne og last ned
07.12.2019 SK7366 Gran Canaria - Bergen Åpne og last ned
07.12.2019 SK7409 Stavanger - Gran Canaria Åpne og last ned
07.12.2019 SK7410 Gran Canaria - Stavanger Åpne og last ned
07.12.2019 SK7411 Oslo - Lanzarote Åpne og last ned
07.12.2019 SK7412 Lanzarote - Oslo Åpne og last ned
07.12.2019 SK7413 Ålesund - Gran Canaria Åpne og last ned
07.12.2019 SK7414 Gran Canaria - Ålesund Åpne og last ned
07.12.2019 SK7417 Kristiansand - Gran Canaria Åpne og last ned
07.12.2019 SK7418 Gran Canaria - Kristiansand Åpne og last ned
07.12.2019 SK7472 Gran Canaria - Oslo Åpne og last ned
02.10.2019 NVR646 Split - Oslo Åpne og last ned