Flyforsinkelser

Her finner du informasjon om hva som gjelder for reisen din hvis om du har vært utsatt for en flyforsinkelse.

Forsinkelser ved utreise I tabellen nedenfor kan du se når du, i henhold til retningslinjene i pakkereiseloven, har rett til kompensasjon i forbindelse med en flyforsinkelse. Erstatningen beregnes basert på den totale reiseprisen, eksklusive forsikring og eventuelle tilleggstjenester. Basisprisen for reisen deles deretter på antall overnattinger, avhengig av om kompensasjonen gjelder per dag eller per 24 timer.

Reiselengde

Lengde på forsinkelse ved ankomst

Medfører det kompensasjon?

Hvilken kompensasjon?

1-4 døgn

Under 6 timer

Ingen

Ingen

1-4 døgn

Over 6 timer

Ja

1 dagsandel*

5-8 døgn

Under 8 timer

Ingen

Ingen

5-8 døgn

Over 8 timer

Ja

1 dagsandel*

Over 8 døgn

Over 8 timer

Nei

Ingen

Over 8 døgn

Over 12 timer

Ja

1 dagsandel*

*Beløpet beregnes av reisens pris, men fratrekk for forsikringer og eventuelle tilleggsytelser. 1 dagsandel motsvarer 1/7 del (for 7 overnattinger) 1/14 del (for 14 overnattinger).

Merk at kompensasjoner kun gis ved kjøp av en pakkereise. Har du kun kjøpt flybillett, utgår det ikke noen kompensasjon fra Apollo.

Forsinkelser på hjemreisen En forsinkelse på hjemreisen resulterer ikke i kompensasjon uansett lengde, ettersom du ikke går glipp av tid på reisemålet. Hvis du har kjøpt en pakkereise, vil vi ved behov, sammen med våre partnere, gjøre vårt beste for å ordne mat og overnatting i henhold til gjeldende lover og regler.

Ved forsinkelser på hjemreisen er du hovedansvarlig for eventuelle kostnader, som for eksempel hotellovernatting, nye billetter med mellomlanding eller hvis du går glipp av fly-, tog- eller bussforbindelser. Med mindre forsinkelsen anses som en feil i henhold til reisevilkårene. Vi anbefaler at du deretter søker om erstatning fra flyselskapet eller forsikringsselskapet ditt.

Husk å alltid ta vare på alle kvitteringer og relevant dokumentasjon knyttet til forsinkelsen.