Verdt å vite om hotellene
Her har vi samlet det som du bør vite om våre hotell. Les mer om inn- og utsjekking, måltider på hotellet, tilgang til wifi, informasjon om basseng og mye mer.
Avstandene som er oppført på nettsiden vår under hotell og fanen «Fakta» refererer til nærmeste strand og nærmeste lokalsenter. Dette betyr ikke nødvendigvis den største stranden eller det mest sentrale området på reisemålet.
Lokalt sentrum betyr vanligvis den nærmeste mindre byen eller området med butikker og restauranter.
Alle avstander måles fra hotellets eiendomslinje. Avstanden fra ditt rom/leilighet, eller fra selve hovedbygningen, kan derfor være lengre.
Her har vi samlet en oversikt over hva som generelt gjelder for romtypene som oftest tilbys på hotellene i programmet vårt. Vær oppmerksom på at detaljer og spesifikasjoner kan variere, og vi refererer derfor alltid til den nøyaktige beskrivelsen av rommet/leiligheten på nettsiden vår under det respektive hotellet og fanen «Rom/leiligheter».
Enkeltrom Et enkeltrom er beregnet for én person og er vanligvis mindre enn et dobbeltrom. På noen hotell har enkeltrom enklere standard og mindre attraktiv beliggenhet sammenlignet med for eksempel dobbeltrom. Siden de fleste hotell har et begrenset antall enkeltrom, kan prisen være relativt høy. Det hender også at hotell tilbyr dobbeltrom som enkeltrom, og i så fall legges det ofte til et enkeltromstillegg.
Dobbeltrom Et dobbeltrom består av et rom for to personer og er vanligvis møblert med enten to enkeltsenger eller én dobbeltseng. Både størrelse, planløsning og beliggenhet innenfor hotellområdet varierer – selv innenfor samme romkategori og hotell.
Familierom Et familierom kan være et stort rom med sovedel i åpen planløsning, et rom med sovealkover (f.eks. med køyesenger), et rom med hems eller to dobbeltrom med dør mellom dem.
Juniorsuite En juniorsuite er vanligvis et større rom med kombinert sove- og oppholdsrom i åpen planløsning.
Suite Et rom med eget bad består vanligvis av et separat soverom og en stue.
Soveplasser og ekstrasenger Soverommene i alle romtyper er vanligvis beregnet for to personer og består vanligvis av enten to enkeltsenger, en dobbeltseng eller en mindre dobbeltseng. I noen dobbeltrom er det mulig med ekstrasenger, noe som imidlertid gjør at rommet føles trangt.
Viktig å vite Utforming og interiørdesign varierer mye mellom de ulike reisemålene. Interiørbildene som vises på nettsiden vår er kun eksempelbilder. Både totalareal og planløsning kan variere – selv mellom rom av samme type på samme hotell. Det oppgitte antallet kvadratmeter for rommet/leiligheten på noen hotell inkluderer både boareal og uteplass, mens det på andre kun refererer til selve boarealet.
Baderom Avløpsrørene på badene er ofte veldig smale, spesielt på hotell i Hellas, for eksempel. Derfor blir gjestene ofte bedt om å legge toalettpapir i en spesiell beholder ved siden av toalettet. Sklisikre matter og dusjforheng er ikke vanlige og vanligvis ikke inkludert som standardutstyr.
Rommets beliggenhet på hotellet Rommene har ulik plassering inne på hotellområdet, og faktorer som utsikt, solforhold på terrassen og mulige forstyrrelser fra hotellets daglige drift varierer betydelig. Disse detaljene oppgis vanligvis ikke på forhånd, med mindre en bestemt romtype eller beliggenhet er kjøpt på forhånd. I dette tilfellet vil dette bli oppgitt i bestillingsbekreftelsen under «Romtype». Hotellet foretar alltid den endelige tildelingen av rom, og vi kan derfor ikke informere deg om hvilket rom du vil motta før du sjekker inn på hotellet ankomstdagen.
Bildene du ser på nettsiden vår under hvert hotell er eksempler på hvordan overnattingsstedet vanligvis ser ut. Imidlertid er ikke alle rom eller leiligheter nødvendigvis møblert som vist på bildene. Det kan variere i størrelse, planløsning, interiørdesign og møblering, selv innenfor samme romkategori eller leilighetstype.
Vær oppmerksom på at rommene kan ha en annen utsikt og beliggenhet enn det som vises på bildene. Noen hotell har også flere bygninger enn de som vises på bildene.
Bildene er noen ganger tatt med såkalte vidvinkelobjektiver, noe som får rom, basseng og andre fasiliteter til å virke større enn de egentlig er. Bildene er også tatt i best mulig vær og viser hotellet fra sin mest fordelaktige side.
Når det gjelder nybygde hotell, kan det hende at vi bare har tilgang til skisser, spesielt før sesongstart. Vi forbeholder oss derfor retten til å gjøre endringer og avvik inntil endelige bilder er tilgjengelige.
Vi har gitt alle hotell som er med i vårt charterprogram en egen klassifisering, som består av en rekke soler som vi håper vil hjelpe deg med å finne standarden du ønsker. Klassifiseringen er vår egen og er ikke alltid den samme som den offisielle klassifiseringen av hotellet. Derfor er det vanskelig å sammenligne klassifiseringer mellom ulike land. Du finner hotellets offisielle klassifisering under Fakta-fliken på hvert hotell. Vår egen klassifisering To soler tilsvarer reisemålets enkleste overnatting i vårt program. Et pluss indikerer at et hotell er litt bedre enn gjennomsnittet for sin kategori. I vurderingen tar vi hensyn til hvilke fasiliteter hotellet eller leilighetshotellet tilbyr i tillegg til romstandarden. Et hotell med vanlige mellomklassestandard (tre soler) er merket med pluss dersom hotellet for eksempel har basseng, hage eller tennisbane. For leilighetsalternativer som ikke tilbyr fasiliteter som restaurant og svømmebasseng, er vurderingen basert på leilighetens standard og utstyr. Det er viktig å merke seg at standarden varierer fra land til land og at samme klassifisering derfor kan fremstå forskjellig i ulike land.
Endringer i klassifisering Enkelte hoteller og leiligheter kan endre klassifisering. På apollo.no står den klassifiseringen som til en hver tid gjelder. Prisen er alltid tilpasset den aktuelle klassifiseringen.
Romkategorisering Vær oppmerksom på at hoteller kan ha andre romtyper enn det vi tilbyr. Vær også oppmerksom på at det samme rommet kan kalles én ting på vår nettside og noe annet på hotellets nettside.
Hotellskatt/miljøskatt Vær oppmerksom på at i flere land må man betale en miljøskatt/hotellskatt for opphold på hotell. Størrelsen på skatten er ofte knyttet til hotellets klassifisering. Vi gjør oppmerksom på at dette er hotellets offisielle klassifisering, og altså ikke Apollos klassifisering.
Inn- og utsjekking
I følge internasjonale hotellbestemmelser er det utsjekking kl. 12.00, men tidligere utsjekking kan også forekomme. Deretter skal rommene klargjøres for ankommende gjester. Dette gjelder også om du reiser om kvelden eller natten. På avreisedagen kan hotellet, i den grad de har dette, tilby et fellesrom for dusj og skifte til de gjestene som skal reise hjem. Dette avhenger imidlertid av hvordan belegget på hotellet er denne dagen. Mange hoteller har også bagasjerom for oppbevaring, men det kan også forekomme at man selv må oppbevare sin bagasje på avreisedagen. Ifølge samme regel kan ikke ankommende gjester forvente å få tilgang på rommet før etter kl. 15.00 ankomstdagen. Dette gjelder også for gjester som ankommer reisemålet om natten eller tidlig på morgenen ankomstdagen.
Pensjonen man har bestilt følger dessuten alltid innkvarteringen, dvs. at man ikke kan forvente å benytte kjøpt pensjon på hotellet før man har sjekket inn eller etter at man har sjekket ut.
Egen mat og drikke
Mange hotell tillater ikke at du har med mat og drikke kjøpt utenfor inn på hotellområdet. Er det minibar på rommet/leiligheten, kan du som regel ikke benytte denne som kjøleskap til egen mat og drikke.
Respekt for andre gjester og besøk
De fleste hoteller har ordensreglement med tider for når det skal være rolig på hotellet. Det kan også være at hotellet har egne bestemmelser for besøk av gjester som ikke bor på hotellet.
Leilighetene kan variere i størrelse og planløsning på ett og samme hotell, og leilighetene kan ha forskjellig beliggenhet. Leilighetene er ofte enklere utstyrt og innredet enn hva vi er vant med hjemmefra. Alle leiligheter har bad med wc, dusj og/eller badekar, om ikke annet er opplyst. Leilighetene er utstyrt etter antall ordinære sengeplasser, både når det gjelder møbler og øvrig utstyr. Mange leiligheter har ikke sofagruppe e.l. Sengene har normalt ikke overmadrass. Det finnes kjøkken eller kjøkkenkrok, med enkelt kjøkkenutstyr, kun ment for enklere matlaging. Noen leiligheter av høyere standard kan ha bedre utstyr, men f.eks. ostehøvel, potetskreller, vinåpner o.l. finner du bare sjeldne tilfeller. Bestikk, servise o.l. er beregnet etter ordinært antall personer i leiligheten, og innfrir de nasjonale turistmyndighetenes minimumskrav. Oppvaskbørste, rengjøringsmiddel, vaskeklut og toalettpapir er vanligvis ikke inkludert.
Ettromsleilighetene
Ettromsleilighetene er ofte små og består av et kombinert sove- og oppholdsrom med kjøkkenkrok. Noen leiligheter kan også være et dobbeltrom med kjøkkenkrok. Spiseplassen kan noen ganger være på balkongen/terrassen. Enkelte leiligheter har begrensede luftemuligheter, for eksempel kun lufting gjennom terrassedøren.
Toromsleilighetene
Toromsleilighetene består som oftest av ett soverom og kjøkken, eller ett soverom og et kombinert kjøkken/oppholdsrom. Noen leiligheter har to separate soverom og kombinert kjøkken/hall. Spiseplassen kan noen ganger være på balkongen/terrassen.
Treromsleilighetene
Treromsleilighetene består som oftest to soverom og kombinert oppholdsrom med ekstraseng og kjøkkenkrok, og spiseplass i oppholdsrommet eller på balkongen/terrassen. Andre leiligheter kan bestå av tre soverom, hvor det ene har kjøkkenkrok.
Utformingen og planløsningen kan variere i stor grad også innen ett og samme anlegg, så vel som mellom forskjellige anlegg og feriesteder. Beliggenheten kan også variere innen anlegget, og noen rom/leiligheter kan ligge under bakkeplan (se hotellbeskrivelse).
Overbooking
Selv om vi har faste kontrakter med våre hotellpartnere, kan det skje at hoteller er overbooket, dvs. at de leier ut flere rom enn de faktisk har. Dette kan bety at vi må flytte deg til et annet hotell. Vår praksis i slike tilfeller er at du, så langt det er mulig, får innkvartering på et hotell/leilighetshotell av samme standard og beliggenhet som du opprinnelig har bestilt. Hvis vi mottar informasjon om overbooking før reisen starter, få du beskjed på forhånd. Skjer overbookingen i siste øyeblikk, blir du informert av våre reiseledere når du ankommer reisemålet.
Bytte av hotell
Velger du å bytte hotell eller rom/leilighet under oppholdet, må du som regel betale et avbestillingsgebyr for hotellet/rommet/leiligheten du flytter fra, og prisforskjellen på det nye hotellet/rommet/leiligheten. Dette betales direkte på reisemålet. Det er ikke alltid mulig å bytte hotell/rom/leilighet under oppholdet, da dette avhenger av ledig kapasitet.
Hvilken uteplass rommet eller leiligheten har fremgår av hotellbeskrivelsen og under Reisedetaljer/Overnatting på Min reise på apollo.no. Noen rom og leiligheter har ikke uteplass; dette vises også i hotellbeskrivelsen og under Reisedetaljer/Overnatting på Min reise på apollo.no. På enkelte hotell og leilighetshoteller er det mulig å bestille en spesiell utsikt som havutsikt, delvis havutsikt eller utsikt mot bassenget; i de fleste tilfeller mot et tillegg.
Betegnelsen terrasse innebærer som regel beliggenhet på bakkeplan. Markbalkong ligger også på bakkeplan, og det er ikke utgang fra balkongen. Balkongenes størrelse kan variere på samme hotell. Fransk balkong er ofte betegnelsen på en luftebalkong der det ikke er plass til å sitte. OBS! Selv om leiligheten kan benyttes av flere enn to personer, er det ikke alltid plass til flere enn to på balkongen. Det er heller ikke alle balkonger/terrasser som er møblert, og ev. møblement er ikke alltid tilpasset det totale antall personer som rommet/leiligheten har plass til.
Svømmebasseng Det er normalt ikke badevakter ved bassengene.
Barn i bassenget
Barn må holdes under oppsyn av foreldre/foresatte. Vi anbefaler at man benytter badebleier til babyer og små barn i bassenget. Vær oppmerksom at mange hoteller ikke tillater badedyr og luftmadrasser i bassenget. Eventuelle drikkevarer ved bassengområdet serveres av sikkerhetsmessige grunner i plastikk- eller pappkrus. Oppvarmet basseng
Hotellenes svømmebasseng er sjelden oppvarmet. Dersom bassengene er oppvarmet, opplyses dette i hotellbeskrivelsen. De holder da som regel en temperatur på cirka 22 grader, men temperaturen kan synke noen grader om morgenen og kvelden, og i kjølig vær. I lavsesong og ved kaldt vær kan bassengene være avstengt i perioder. Bading Enkelte bakterier som normalt er ufarlige, kan trives i bassengvannet når lufttemperaturen er høy. Når man oppholder seg lenge og ofte i vannet får man konstant vann i øregangene og dette kan føre til infeksjon. Det anbefales at man skyller øregangene og tørker seg godt mellom hvert opphold i bassenget. Solsenger På de aller fleste hoteller er solsenger ved bassenget inkludert. På stranden (om denne tilhører hotellet eller er offentlig) vil man i mange tilfeller måtte betale ekstra for solsenger. Er solsenger her inkludert, vil dette som regel være oppgitt i hotellinformasjonen. Vær oppmerksom på at det som regel er færre solsenger ved bassenget enn det antall gjester det er plass til på hotellet.
Treningsrom Treningsrommene varierer i størrelse og utstyr på de ulike hotellene, og kan i de fleste tilfeller ikke sammenliknes med et større treningssenter.
Størrelse på sengen
De vanlige sengene på rommene/leilighetene er enten to separate senger, en dobbeltseng eller en grand-lit (smalere enn en vanlig dobbeltseng)
Ekstrasengrabatter for barn og voksne
På mange hotell er det mulig å få ekstraseng på rommet/i leiligheten. Ekstrasengen består vanligvis av en sovesofa, feltseng el.l., noe som betyr mindre komfort enn en vanlig seng. Sengene, ordinære som ekstrasenger, kan være mykere/hardere enn vi er vant med hjemme. Rom og leiligheter er også utformet for to personer, så du bør forvente redusert plass med en ekstra seng på plass. Men siden det er en enklere sengetype får du også rabatt! På noen hotell er det kun ekstrasenger for barn, og på noen hotell kan barn dele seng med foreldrene sine. Spør oss hva som gjelder på ditt hotell og om det er mulighet for annen type seng. Og bestille i tide, da antall senger er begrenset. Det er ikke vanlig med overmadrass verken i ordinære senger eller i ekstrasenger.
Trillevogn og sprinkelseng på våre utvalgte hotell for barnefamilier
På alle våre utvalgte hotell for barnefamilier tilbyr vi trillevogn- og barnesengutleie for barn under 2 år. Priser oppgis ved bestilling. Slik bestiller du: Du bestiller en trillevogn eller barneseng i det fjerde trinnet i bestillingsdialogen på apollo.no, under "Bestill og avbestill alternativer". For at vi skal kunne håndtere din forespørsel er det viktig at dette bestille før avreise. Et depositum for trillevognen på 50 EURO eller tilsvarende betales på stedet på destinasjonen. Reparasjon av eventuelle skader som oppstår på sulkyen bekostes av kunden. All håndtering angående depositum og eventuelle kostnader for reparasjoner utsettes til destinasjonen.
Barneseng på andre hotell
På våre andre hotell bestiller og betaler du for sprinkelseng direkte på hotellet, sog dette ligger utenfor vår regi. Det legges inn som et ønske ved bestilling, og blir videreformidlet til hotellet, men kan ikke garanteres. Husk at standardkravene er lavere enn i Norge.
Vær oppmerksom på at i mange land må man betale en miljøskatt/hotellskatt for opphold på hotell. Avgiften betales alltid til hotellet under oppholdet. Skatten varierer avhengig av faktorer som antall hotellnetter, bostedets klassifisering og reisemål. Vi gjør oppmerksom på at dette er hotellets offisielle klassifisering, og altså ikke Apollos klassifisering som ligger til grunn for beregning av hotellskatten. Vær oppmerksom på at betalingen ikke kan gjøres via Apollo. Skattene kan endres på kort varsel og uten forvarsel.
Vannrasjonering er vanlig på flere reisemål, spesielt i perioder med tørke. På noen øyer og reisemål kan langvarig tørke føre til begrenset tilgang til vann, noe som også kan påvirke hotellgjestene. Apollo tar ikke ansvar for eller tilbyr kompensasjon ved strømbrudd, mangel på olje, vann eller varmtvann.
Vannet varmes ofte opp via solcellepaneler på hotelltaket, noe som betyr at vanntemperaturen kan være lavere i dårlig vær eller når mange gjester dusjer samtidig. De fleste hotell har varmtvannsberedere med begrenset kapasitet, noe som betyr at det ikke alltid er mulig for flere personer å dusje rett etter hverandre. Perioder med ustabil strømforsyning kan også forekomme.
Luftkondisjonering og oppvarming Luftkondisjonering tilbys på mange hotell og er alltid oppført i hotellbeskrivelsen under fanen «Romtyper». I noen tilfeller er bruken begrenset til bestemte tider, og i vår- og høstsesongene er den sjelden i drift. Vær oppmerksom på at det ofte tilkommer en avgift for luftkondisjonering, som betales direkte til hotellet.
På mange reisemål finnes det lokale regler og restriksjoner angående energiforbruk. Dette betyr at luftkondisjoneringen bare er i drift når du er i rommet, og bare i løpet av de varmeste timene på dagen. På noen reisemål har myndighetene også satt minimumstemperaturer som er tillatt, for eksempel 26 grader om sommeren og 21 grader om vinteren, som en del av energisparetiltak.
Luftkondisnoering finnes vanligvis enten i stuen eller soverommet, og du bør ikke forvente at det er i alle rom. Kvaliteten og kapasiteten til systemene varierer fra hotell til hotell, eldre modeller har en tendens til å være mer støyende enn nyere. Kondens er vanlig ved høye temperaturer og fuktighet, og vann kan dryppe eller renne fra enheten.
Av hensyn til miljøet og for å oppnå best mulig effekt, anbefales det at dører og vinduer holdes lukket når luftkondisjoneringen er i gang. Vær oppmerksom på at det kan ta litt tid før rommet kjøles ned hvis systemet er slått av.
Oppvarming via sentralvarme tilbys vanligvis ved behov og i begrensede perioder, avhengig av lokale forskrifter og værforhold. Luftkondisjoneringen bør vanligvis ikke forventes å fungere som en varmekilde, med mindre annet er angitt i hotellbeskrivelsen.
Renholdet er vesentlig enklere enn hva du er vant til hjemmefra. Renholdet kan skje på for- eller ettermiddag. Med rengjøring menes normalt at gulvet blir feiet eller tørket, avfall tømt, hel eller delvis rengjøring av badet samt oppredning av ordinære senger. Oppvask inngår ikke i renholdet av leilighet/rom. Noen steder må man selv tømme kjøkkensøppel. Oppvaskmiddel, børste, klut o.l. må man kjøpe selv. Rengjøring før ankomst inngår i det antall rengjøringsdager som er oppgitt i hotellbeskrivelsen. De fleste hoteller har minimum to dager i uka hvor det ikke blir rengjort. Renhold er ikke inkludert under oppholdet på uspesifiserte reiser. Skifte av sengetøy på mellomklassehoteller skjer stort sett en eller to ganger i uka. En-ukes gjester får som regel ikke skiftet sengetøy i løpet oppholdet, to-ukers gjester får ett sengetøyskift i løpet av oppholdet. Håndklær skiftes vanligvis 1–3 g/uke.
I noen land er fuglearter fredet, og fugleredene kan derfor ikke fjernes selv om de f.eks. er bygget på din balkong. Be ev. hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov.
De fleste hotell tilbyr safe mot et avgift. Vi anbefaler at du benytter denne muligheten til å oppbevare verdisakene dine trygt. Informasjon om tilgjengelige lagringsalternativer finner du under fanen «Fakta» i hotellbeskrivelsen. Vær oppmerksom på at noen hotell krever at et depositum betales på stedet. Hvis du bor på et hotell uten safe, vil våre guider informere deg om nærmeste mulige sted for oppbevaring.
Vi anbefaler at du bare tar med deg noen få verdisaker på reisen, da disse gjenstandene kan tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet. Du er ansvarlig for sikker oppbevaring av penger, smykker og andre verdisaker under hele oppholdet. Apollo kan ikke holdes ansvarlig for tap eller tyveri – ikke engang for gjenstander som er plassert i hotellets safer.
Det er ditt eget ansvar å ordne dokumentasjon i tilfelle skade eller tyveri under reisen. Apollo kan ikke følge deg til politiet eller fungere som tolk, men våre reiseledere vil vanligvis hjelpe deg med å bestille en tolk. Kostnaden må du selv stå for. Vi kan heller ikke be om politirapporter eller annen dokumentasjon for deg.
Sørg for å sjekke reise- og boligforsikringen din før du reiser for å sikre at du har riktig beskyttelse, spesielt for kontanter og verdisaker, da det ofte er et erstatningstak ved tyveri. Informasjon om Apollos reiseforsikring.
Flere land har innført røykeforbud, som bl.a. betyr at det ikke er tillatt å røyke på offentlige steder som restauranter, kafeer o.l. De aller fleste hotellene tillater ikke at det røykes i rom/leiligheter, med unntak av på balkongen/terrassen der det som regel er tillatt å røyke. Noen hotell har også forbud mot røyking på balkongen. Det er ellers forskjellig praksis når det gjelder røyking i fellesområder ute og inne på hotellene, og noen hotell kan være totalt røykfrie. Spør i resepsjonen om hva som gjelder på ditt hotell. Reagerer man allergisk på sigarettrøyk, er man selv ansvarlig i valg av hotell. Sjekk derfor ved bestilling.
Mange av hotellene våre tilbyr internett via kabel eller trådløs tilkobling, men forbindelsen er ofte verken like rask eller like stabil som den du er vant til hjemme. Fordi mange gjester deler nettet og dekningen må dekke et stort område, kan det forekomme korte avbrudd eller lengre forstyrrelser – noen ganger i flere timer.
Flere hotell blokkerer også VPN-tilkoblinger eller lignende trafikk, noe som kan gjøre det vanskelig å jobbe på nett. Derfor kan vi aldri garantere tilgang til stabilt internett for for eksempel strømming av filmer eller arbeid. Hvis du trenger full og sikker internettforbindelse i ferien, spesielt hvis du skal jobbe, anbefaler vi du mobilt internett som et alternativ. Apollo tar ikke ansvar for kvaliteten på hotellets internettforbindelse.
Bruk av rom/leiligheter Hvis du ikke sjekker inn på hotellet, eller ikke gir beskjed til oss eller hotellet om at du ankommer senere, blir hotellbestillingen annullert. Det gis ingen refusjon av ubenyttet hotell. Det er ikke tillatt å la andre enn dem som er oppført i reisebeviset dele eller bo i leiligheten/rommet selv for kortere tid, uten at dette er avtalt med oss på forhånd. Prisene for tilleggsgjester vil variere fra hotell til hotell. Enkelte hoteller tillater ikke at gjester som ikke bor på hotellet besøker eller benytter fellesarealene. Rommets/leilighetens beliggenhet i hotellet Rom og leiligheter kan ha forskjellig beliggenhet i ett og samme anlegg. Utsikt, solforhold og ev. forstyrrelser kan variere mye. Får man mindre attraktiv beliggenhet er dette normalt ikke grunnlag for prisavslag. Det er hotellene som fordeler rommene og vi kan derfor ikke på forhånd bekrefte hvor i hotellet man vil bo eller om det f.eks. er morgensol eller kveldssol. Noen rom har betegnelsen «vender mot havet» - dette betyr ikke at det har havutsikt.
Bad Badene har ofte smale avløpsrør som ikke er beregnet på det store antall mennesker som kommer i høysesong. Dette kan også medføre at det av og til kan oppstå lukt fra rørene. På mange hoteller, spesielt i Hellas, må man derfor legge toalettpapir i en beholder ved siden av toalettet for å unngå at rørene tettes. På enklere hotell har badene ofte ikke dusjforheng eller baderommatte, dusjen kan være en hånddusj, og sluket kan være mindre effektivt enn hjemme. Barnesikringstiltak Man kan ikke forvente at det er samme standard for barnesikringstiltak på våre reisemål som de vi har her i Norge. Imidlertid skal forskriftene i det enkelte land følges.
Kredittkortopplysninger ved innsjekk Ved innsjekking på hotellet blir man ofte bedt om å fremvise bankkort/kredittkort, slik at hotell kan reservere et beløp for ev. utgifter som påløper under oppholdet. Har man ikke bankkort/kredittkort må man regne med å deponere et beløp i kontanter. Vær oppmerksom på at beløpet kan være reservert i opptil to uker etter hjemkomst. Resepsjonsservice På hotellene fungerer dette stort sett som i Norge. Leiligheter, bungalower og enklere pensjonater har ofte begrenset eller ingen resepsjonsservice. Egen vekking anbefales (mobiltelefon/vekkerklokke). Man er selv ansvarlig for fremmøte til riktig tid ved utflukter og hjemreise. Finner hjemreisen sted tidlig på morgenen eller om natten må ting som er oppbevart i resepsjonen hentes kvelden før.
Reparasjoner og byggearbeid Våre kontrakter blir inngått et år i forveien, og det kan derfor skje at det påbegynnes bygge- og renoveringsarbeider på hotellene i mellomtiden. Hotellene vil prøve å regulere dette slik at gjester i minst mulig grad blir berørt. Reparasjoner eller vedlikehold av f.eks. svømmebasseng skjer med jevne mellomrom. Byggearbeider er vanlig i turistområder, og de reisende må til en viss grad være forberedt på å bli berørt av dette. Graden av støy vil variere med hvilke arbeider som utføres. Arbeidene kan omfatte alle trinn i en byggeprosess som grunnarbeider med pigging i fjell, anleggstrafikk til/fra byggeplassen, oppføring av nybygg samt innredning og ferdigstillelse. Der vi er kjent med byggestøy, vil vi informere om det under omtale av bostedet eller området på nettsidene våre. Byggearbeider som foregår utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotelledelsen eller turoperatøren. Byggeskikk og klimatiske forhold På mange reisemål er luftfuktigheten atskillig høyere enn her hjemme. Dette, sammen med lokal byggeskikk, gjør at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige. Det kan også være lytt mellom rom og leiligheter. Forstyrrelser Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv, og dagliglivet går sin gang også i turistsesongen. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av de lokale myndighetene. De kan være vanskelige å påvirke. På de hotellene som har bar må man regne med at enkelte leiligheter/rom kan forstyrres av musikken eller støy fra gjester. Dersom man velger et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning, må man være forberedt på at dette kan oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag. Varelevering og søppeltømming foregår gjerne tidlig om morgenen, og kan være forstyrrende for enkelte leiligheter/rom. I muslimske land kan utrop fra moskeene høres på de fleste hotellene. Mange steder kan man bli forstyrret av hanegal og hunder som bjeffer. De fleste hoteller har ordensregler slik at alle gjester skal trives, men i blant kan andre hotellgjester være til sjenanse. Dersom man opplever problemer på hotellet er det viktig at man tar kontakt med Apollos reiseledere snarest mulig, slik at de kan kontakte hotellet eller de støyende gjestene med en gang.