Før avreisen

Her har vi samlet informasjon som du bør vite før du reiser på ferie.
Hvis du ikke finner svar på det du lurer på så kontakt oss

Om bestillingen din

Verdt å vite om bestillingsbekreftelsen, billetten og avbestilling av reisen.

Verdt å vite om bestillingen

Åpent kjøp og prisgaranti

På alle charterreiser har du åpent kjøp i 8 dager. I tillegg tilbyr vi prisgaranti på charterreiser.

Les mer om åpent kjøp og prisgaranti

Betaling

Her finner du mer informasjon om hvilke regler som gjelder for betaling, samt ulike betalingsmåter.

Les mer om betaling

Pass og visum

Det er du selv som har ansvar for å ha gyldig pass og eventuelt visum for innreise til reisemålene. 

Les mer om om pass og visum

Helse, medisiner og vaksinasjoner

Informasjon om medisiner/ medisinsk utstyr på reisen, vaksinasjoner og annet relatert til helse. 

Les mer om helse, medisiner og vaksinasjoner

For reisende med spesielle behov

Informasjon for reisende med spesielle behov og handikappvennlige hoteller vi anbefaler.

Les mer om spesielle behov her

Annen aktuell informasjon

Mann på SUP

Barn og ungdom som reiser alene

Barn og ungdom som reiser alene eller uten foreldre/foresatte

Barn og ungdom under 18 år

Skal du bestille en reise og er under 18 år må dine foresatte sende oss en fullmakt om at du har tillatelse til å delta på reisen (se nedenfor). Apollo er ikke ansvarlig for eventuell forfalskning av en slik fullmakt. De som bestiller på vegne av andre holdes ansvarlig for at eventuelle mindreårige i følget har nødvendig samtykke. Den reisende er ansvarlig for å ha satt seg inn i og forstått Apollos alminnelige vilkår for kjøp og deltakelse i en pakkereise.

Gå inn på linken nedenfor, fyll ut skjema og send til oss. Dere får en bekreftelse på at skjemaet er mottatt og informasjonen blir registrert i bestillingen din. Kopi av e-post med bekreftelse skrives ut og tas med på reisen. Legitimasjon kreves av alle ungdommer.

Fullmaktskjema for mindreårige 


Merk at dersom barn eller ungdom under 18 år reiser med andre voksne enn sine foreldre/foresatte kan man på enkelte flyplasser og/eller reisemål bli avkrevd skriftlig dokumentasjon fra foreldrene om at de kan reise med andre voksne. For mer informasjon, ta kontakt med det enkelte lands ambassade/konsulat. Vi anbefaler at man alltid har med dokumentasjon (på engelsk) for å være på den sikre siden.

Nyttige tips til ungdom

Kanskje du skal på din første ferie alene eller sammen med venner? Vi håper og ønsker at ferien skal innfri dine forventninger og drømmer, og vil i den forbindelse gi deg noen råd som vi mener er nyttige: 

  • Reis ikke uten en god reiseforsikring.
  • Ta ikke med verdisaker på byen.
  • Hold sammen, pass på hverandre og gå aldri alene hjem.
  • Ikke gå fra drinken din uten oppsyn i baren eller på diskotek.
  • Vær forsiktig med alkohol.
  • Unngå drikkekonkurranser og organiserte barrunder.
  • Vis respekt for lokalbefolkningen og lokale kleskoder.
  • Bryt ikke lover og regler.

Barn under 12 år

Den generelle regelen er at barn må være minst fem år for å få reise på egen hånd. De fleste flyselskaper tilbyr assistanseservice (UM) for barn mellom 5 – 11 år.  Det kreves at to navngitte personer leverer barnet/barna på avreiseflyplassen og at de hentes av to navngitte personer på reisemålet.

Noen flyselskaper tilbyr denne form for assistanse for barn opp til 15 år, avhengig av om de har kapasitet til det.

Hva er assistanseservice?

Assistanseservice innebærer at barnet/barna blir tatt hånd om på flyplassen før flyavgang og følges til gaten flyet står ved. Barnet/barna får gå om bord før de andre passasjerene og får som regel sete lengst frem i flyet.

Når man ankommer reisemålet finnes det personale på flyplassen som møter barnet/barna ved utgangen, og følger barnet til de personene som er angitt på UM-skjemaet. De som henter må vise legitimasjon.

Barn som reiser alene får ekstra hjelp ved forsinkelser og andre hendelser.

Hvor mye koster assistanseservice?

Hos de fleste flyselskaper er tjenesten gratis, men det kan variere fra flyselskap til flyselskap. 

Slik bestiller du

Kontakt oss på e-post [email protected] med informasjon om bestillingsnummer, alder og øvrige opplysninger så raskt som mulig etter at du har bestilt reisen, og senest 1 uke (5 arbeidsdager) før avreise.

Ønskemål

Ønskemål

Har du spesielle ønskemål i forbindelse med rom, etasje o.l. eller at du vil bo i nærheten av et annet reisefølget, kan du komme med ønsker som vi formidler til reisemålet/hotellet. Vær imidlertid oppmerksom på at vi ikke kan garantere at ønskene blir oppfylt. Dette gjelder også om f.eks. en familie med barn har ønsker om å bo ved siden av hverandre. Sjekk billetten når du mottar denne om eventuelle ønsker er oppført under ønskemål.

Ved uspesifiserte reiser kan man ikke komme med spesielle ønsker.

Barn som leker i vannet på ferie

Priser og rabatter

Grunnpris

Grunnprisen er den basisprisen du betaler for reisen. Eventuelle tillegg og rabatter er altså ikke inkludert i denne prisen.

Barn under 2 år

Barn under 2 år betaler et administrasjonsgebyr på 500,– på våre charterreiser. Barnet har ikke eget sete om bord på flyet eller egen seng på hotellet. Tilbudet gjelder ett spedbarn pr. voksen. På rutefly avhenger avgiften av flyselskap.

Barnepriser og rabatter

Du kan få gode barnerabatter på våre aller beste familiehoteller. Våre barnepriser er noen av de mest gunstige du kan finne når du reiser med barn eller ungdom opp til 17 år (på enkelte reisemål 2-11 år). Barna må sove i ekstraseng under hele oppholdet og reise sammen med minst to fullprisbetalende voksne (med samme reiselengde). Antall plasser er begrenset og kan variere i antall avhengig av bostedsalternativ og utreisedato. Enhetspriser for barn og ungdommer gjelder en og to-ukers reiser, men ikke kombinasjonsreiser. Enhetspriser kan vanligvis ikke kombineres med andre rabatter eller tilbud. 

Flypassasjeravgift

Flypassasjeravgiften som ble innført 13. mai 2016 er inkludert i reisens grunnpris.

UD's reiseråd

UD's reiseråd

Vi følger alltid UDs reiseråd. Les mer og hold deg oppdatert på UDs nettside


Utvalgte tilleggsprodukter

Avbestillingsbeskyttelse

Er du usikker på om du tør å planlegge reisen lenge i forveien? Kanskje dukker det opp noe uplanlagt som gjør at du må endre planene dine. Da bør du kjøpe avbestillingsbeskyttelse.

Les mer om avbestillingsbeskyttelse her

Reiseforsikring

Med Apollo skal du føle deg trygg når du er ute og reiser. Med våre forsikringer er du beskyttet mot de vanligste situasjonene som kan oppstå på utenlandsreiser. 

Les mer og kjøp forsikring her

Overnatting og parkering

Som Apollo-kunde får du rabatt på overnatting og parkering ved Oslo Lufthavn.

Les mer og se tilbudene her