Bestilling og betaling av reisen
Her har vi samlet informasjon som er verdt å vite i forbindelse med bestilling og betaling av reise. Før du bestiller en reise bør du lese gjennom hvilke regler som gjelder for bestillingen og selve reisen. Det er særlig viktig at du setter deg inn i de Alminnelige vilkår for pakkereiser, som forklarer hva avtalen mellom deg som kunde og Apollo som reisearrangør innebærer.
Du kan enkelt bestille reiser på apollo.no eller på telefon 21 01 75 40. Se aktuelle åpningstider her.
Kontaktinformasjon Den personen som gjennomfører bestillingen blir stående som hovedbestiller. Endringer eller avbestillinger skal alltid gjøres av hovedbestilleren – enten skriftlig eller muntlig. Det er viktig at det oppgis riktig og gyldig telefonnummer ved bestilling. Viktig informasjon og eventuelle endringer som oppstår underveis på reisen sendes på sms eller gis beskjed per telefon til det telefonnummeret som står i bestillingen. Det er derfor viktig at mobiltelefonen med dette nummeret er med på reisen. Om du mister telefonen din eller den blir frastjålet på reisen, må du umiddelbart kontakte våre reiseledere/representanter og oppgi et alternativt nummer slik at vi fremdeles kan komme i kontakt med deg.
Bestillingsbekreftelse Når bestillingen er gjennomført får du en bekreftelse på e-post. Etter dette vil du finne ytterligere informasjon om ferien din under Min reise.
Vi selger også kun flybilletter til de fleste av våre charterreisemål. Det er en flyreise uten hotell, måltider om bord eller innsjekket bagasje. Transport til og fra flyplassen på reisemålet er ikke inkludert og kan heller ikke legges til i bestillingen der det kun er bestilt flybillett. Andre tillegg kan dog gjøres når man bestiller eller senere under Min reise.
Vi tilbyr kun et begrenset antall flybilletter per avgang. Ved kjøp av tur- og returbillett må utreisen benyttes ellers kanselleres hjemreisen automatisk. Endringer i flytider kan forekomme, og eventuelle beskjeder sendes til det mobilnummeret som ligger i bestillingen. Sjekk derfor at nummeret som er oppgitt ved bestilling er korrekt, og ta med den aktuelle telefonen på reisen.
Flybilletter omfattes ikke av pakkereiseloven, og våre alminnelige vilkår for pakkereiser gjelder heller ikke ved kjøp av kun flybilletter. Det er ikke tillatt å kjøpe flybilletter med den hensikt å sette sammen et eget hotell- eller landarrangement for videresalg som en pakkereise. Det er heller ikke tillatt å kjøpe flybilletter kun med den hensikt å videreselge dem.
Apollo kan uten erstatningsansvar kansellere flygninger:
Om det er for få passasjerer på flygningen, forutsatt at de reisende informeres minst to uker innen avreise.
Om det oppstår hendelser som er utenfor Apollos kontroll og som med rimelighet ikke kunne forutses da avtalen ble inngått, som for eksempel krig eller krigslignende hendelser, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller lignende. Apollo følger alltid UD's reiseråd.
Ved kansellering av fly refunderes det innbetalte beløpet.
Enkeltbilletter Enkeltbilletter på utreise eller hjemreise selges kun til visse reisemål og avganger. Antallet plasser er begrenset, og fra noen reisemål er det ikke mulig å bestille kun returbillett.
Avbestillings- og endringsmuligheter Med Flex får du utvidet fleksibilitet til av- og ombooking, navneendring og tilbakebetaling av din flybillett. Tillegget er tilgjengelig for utvalgte charterreisemål og bestilles direkte ved bestilling av din flyreise. Les mer om flexbillett på denne siden.
Våre priser justeres løpende avhengig av tilbud og etterspørsel. Det innebærer at prisen på en reise kan endres flere ganger i løpet av en dag – særlig når etterspørselen etter om en bestemt reise øker eller minsker. Dessuten kan prisene påvirkes av kampanjer samt tilbud fra flyselskap og hotellkjeder.
Den prisen som stå på din bestillingsbekreftelse og på din billett er den prisen som gjelder for din reise.
Ved kjøp av en charterreise
Du har åpent kjøp i 7 dager på alle charterreiser, dvs. med et direktefly chartret av Apollo og hotell i en pakke, regnet fra den dagen du bestilte reisen. Du betaler et depositum, men ønsker du allikevel ikke å kjøpe reisen kan du avbestille den innen 7 dager og depositumet vil da bli refundert. Åpent kjøp gjelder forutsatt at reisen bestilles mer en 42 dager innen avreise.
Samtidig som du bestiller reisen din kan du tegne Apollos avbestillingsbeskyttelse som gir deg mulighet til avbestilling og endring om du skulle bli syk. Avbestillingsbeskyttelsen inkluderer en garanti om at du får bo i valgt boenhet selv om en noen av de du eventuelt skulle bodd med avbestiller.
Reiser som du selv setter sammen
Reiser som du selv setter sammen (kalles også pakkereiser) samt kun flyreiser er som regel ikke endrings- eller refunderbare etter kjøp.
Om leverandøren tillater endringen vil det tilkomme en administrativ avgift og leverandørens endringsavgift samt eventuell prisforskjell.
Når du bestiller reisen kan det være vanskelig å forutse hva fremtiden bringer. Uventede situasjoner kan oppstå og i slike tilfeller dekker verken innboforsikringen eller en vanlig reiseforsikring fult ut. Vi anbefaler derfor at du tegner en avbestillings- og endringsbeskyttelse for økt trygghet før avreise.
Hos oss kan du, i forbindelse med at du bestiller en charterreise, velge å legge til vår egen avbestillings- og endringsbeskyttelse. Du kan lese mer om Apollos avbestillings- og endringsbeskyttelse denne siden. Viktig å merke seg at avbestillings- og endringsbeskyttelse må legges til før betaling av reisen.
Bestiller du i stedet en reise med rutefly som du selv setter sammen på våre nettsider, anbefaler vi at du tegner en avbestillingsforsikring hos Gouda Reiseforsikring. Viktig også her å merke seg at denne forsikringen må kjøpes samme dag som du bestiller reisen, eller senest ved betaling av depositumet.
Hvor lang tid du har på deg til å betale avhenger av hvor kort tid det er til avreise. Det er viktig å merke seg at reisen vil automatisk bli avbestilt om betalingen ikke er gjort innen forfall.
Om reisen skal betales samme dag som bestillingen gjøres, må dette gjøres på vår hjemmeside.
Unntak:
Reiser med rutefly og fast reiselengde: Depositumet betales i forbindelse med bestillingen. Husk at navn på skrives inn eksakt slik det står i passet, flyselskap tillater sjelden endringer i etterkant.
Reiser med rutefly og fleksibel reiselengde: Hele beløpet må betales når reisen bestilles, uavhengig av avreisedato.
Du finner mer informasjon om aktuelle betalingsmåter på denne siden.
Når du reiser til et EU-land, Island, Liechtenstein eller Sveits må du ta med deg det europeiske helsetrygdekortet (de blå). Dette gir deg rett til nødvendige offentlige helsetjenester på samme vilkår som landets egne innbyggere.
Viktig å vite:
Du har kun rett til behandling hos lege, tannlege og sykehus som er tilsluttet til det offentlige helsevesenet i det aktuelle landet.
I noen land kan du måtte betale en avgift for behandlingen – akkurat slik som de som bor i landet.
Du kan også måtte betale kostnaden selv og så søke om erstatning i etterkant.
Hva er det kortet ikke dekker?
Kostnader for hjemtransport ved sykdom eller ulykke.
I noen land dekker det ikke alle kostnader for syketransport (som ambulanse eller transport til sykehus).
Vi anbefaler at du alltid tegner en egen reiseforsikring, slik at du også får dekket hjemtransport og eventuelle ekstra kostnader ved sykdom eller ulykke utenlands.
Du kan lese mer om det europeiske helsetrygdekortet på Helsenorge.no.
Vi anbefaler at du kjøper en reiseforsikring, uansett reisemål. Den gir deg en bedre beskyttelse på hele reisen. Våre reiseforsikringer omfatter de vanligste uforutsette hendelsene og om noe skulle inntreffe så slipper du å betale en egenandel.
Vi samarbeider med Gouda Reiseforsikring og tilbyr flere reiseforsikringer med ulik beskyttelsesgrad, slik at du kan velge den beskyttelsen som passer best for nettopp din reise. Er du usikker på hvilken forsikring som passer deg? Våre reisekonsulter hjelper deg gjerne med at finne den rette. Du kan også lese mer om våre ulike forsikringer på denne siden.