
Tilgjengelighet
På Apollos nettside
Tilgjengelighetserklæring Apollo er en av Nordens ledende turoperatører med over 500 ansatte og én million reisende per år. Apollo jobber for å gjøre sine tjenester tilgjengelige i samsvar med den europeiske tilgjengelighetsloven (EU 2019/882) og tilgjengelighetsstandarden WCAG 2.1 AA. Vårt engasjement for tilgjengelighet er en del av vårt bredere mål om å gjøre den digitale verden tryggere og mer inkluderende for alle. Denne tilgjengelighetserklæringen gjelder for Apollos nettsted.
Hvis du opplever tilgjengelighetsproblemer når du bestiller reisen din eller navigerer i våre tjenester, kan du kontakte oss, så hjelper vi deg gjerne med å fullføre bestillingen eller få tilgang til den informasjonen du trenger.
Tilgjengelighetsstatus
Dette nettstedet oppfyller delvis kravene i den europeiske tilgjengelighetsloven (EU 2019/882). Vi er klar over at deler av nettstedet ikke er fullt tilgjengelige. Nedenfor finner du en liste over avvik og unntak som gjelder for kriteriene.
Begrensninger i tilgjengelig innhold
Innholdet som beskrives nedenfor er ikke tilgjengelig av følgende grunner: Manglende samsvar med den europeiske tilgjengelighetsloven (EU 2019/882).
Bestillingsguiden (bestillingsflyten)
Ikoner og bilder mangler tekstalternativer. (1.1.1 Innhold som ikke er tekst)
Feil overskriftsstruktur og overskriftsnivåer, inkludert feilplasserte, manglende og doble overskrifter. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
ARIA-landemerker er for øyeblikket ikke implementert. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
Pilene i bildegalleriet er ikke tilgjengelige for tastaturnavigasjon. (1.4.13)
Feil bruk av semantiske HTML-elementer, inkludert overbruk av tagger og feil bruk av flere tagger. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
Noe visuell layoutinformasjon er ikke fullt tilgjengelig, med manglende ARIA-etiketter og ikke-beskrivende alt-tekster. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
Manglende inndataetiketter for enkelte felt, som rullegardinmenyer og årsfeltet i passasjerinformasjonen. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
Noen ikoner oppfyller ikke kontrastkravene for ikke-tekst, som Apollo-stjernene (1,48:1) og Apollo-vurderingsikonet (1,53:1). (1.4.11 Kontrast for ikke-tekstlig innhold)
Den gule knappen (aktiv og inaktiv tilstand), lagre-knappen og galleripilene mangler tilstrekkelig kontrast. Kontrastproblemer påvirker også avkrysningsbokser og deaktivert tekst i filteret for overnattingslisten. (1.4.11 Kontrast for ikke-tekstlig innhold)
Selv om de fleste tekstene kan forstørres til 200%, oppstår det problemer som tekstoverløp, overlapping og utydelig tekst i enkelte steg. (1.4.4 Endre tekststørrelse)
Velger for avreisedato, kartnåler og lenker til feilmeldinger er utilgjengelige eller forstyrrende for tastaturnavigasjon, mens enkelte elementer mangler synlige fokusindikatorer. (2.1.1 Tastatur, 2.1.2 Ingen tastaturfelle)
Alternative reiselengder i komponenten for overnatting kan ikke håndteres med tastatur. (2.4.3 Fokusrekkefølge)
Når en dialogboks aktiveres, settes ikke fokus på det første interaktive elementet. (2.4.3 Fokusrekkefølge)
Lenker i bunnteksten mangler beskrivende navn eller alt-attributter. (2.4.3 Fokusrekkefølge)
Elementer som visuelt ser ut som lenker er programmert som knapper, og omvendt. (2.4.4 Hensikten med en lenke (i kontekst))
Overskriftene er inkonsekvente og mangler i blant kontekst, f.eks. feilaktig matchede faneoverskrifter og hovedoverskrifter. (2.4.6 Overskrifter og ledetekster/etiketter)
Inndatafeltene i steg seks mangler korrekte etiketter eller har gjentatte assosiasjoner, noe som gjør dem utilgjengelige for skjermlesere. (2.4.6 Overskrifter og ledetekster/etiketter, 3.3.2) (Ledetekster/etiketter eller instruksjoner)
Klikkbare informasjonsikoner har inkonsekvent oppførsel, med varierende klikkbare områder og lenkehandlinger (dialogbokser vs. hyperlenker), samt inkonsekvent fargebruk på lenker og visuelle indikatorer som piler, noe som kan forårsake forvirring. (3.2.4 Konsekvent identifisering)
Obligatoriske felt mangler visuelle indikasjoner, er ikke merket med aria-required og vises kun i rødt når det oppstår feil. (3.3.2 tekster/etiketter eller instruksjoner, 1.3.1 Informasjon og relasjoner)
Plass-knappen og alternative reiseavstander bruker ikke passende elementer og bør erstattes med semantiske komponenter eller riktige roller. (4.1.2 Navn, rolle, verdi)
Statusmeldinger for handlinger som å kopiere lenker, lagre hotell, angi rabattkoder og utilgjengelige alternativer oppdages ikke av skjermlesere. (4.1.3 Statusmeldinger)
CMS (inspirasjonssider, hotellsider, destinasjonssider, artikler, kampanjesider)
Noen ikoner og bilder mangler tekstalternativer, f.eks. avkrysningsrute, Apollo-anmeldelser, husikonet i navigasjonsstien og bilder i Hero-seksjonen. (1.1.1 Innhold som ikke er tekst)
Sidene har inkonsekvente overskriftsstrukturer, med problemer som manglende tagger, uklare hierarkier og unødvendige H-tagger i komponenter som bannere og produktkort. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
Ikoner for Apollo-vurderinger er skjult med aria-hidden (skjult for hjelpeteknologi), noe som gjør hotellvurderinger utilgjengelige. Spesielt for kampanjesider. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
Lukkeknappen for den reisendes dialogboks ligger til slutt når du bruker tabulatortasten, selv om den vises øverst. Rekkefølgen når du bruker tabulatortasten blir også inkonsekvent når du åpner «Vis detaljer» etterfulgt av et infoikon. (1.3.2 Meningsfull rekkefølge)
Enkelte overlegg (ikke filteroverlegg), verktøytips og Apollo-ikoner oppfyller ikke kravet til 3:1-kontrast. (1.4.11 Kontrast for ikke-tekst)
Video- og bildegalleriknappen på hotellsidene og destinasjonssidene oppfyller ikke alltid kravet til tekstkontrast på grunn av lav opasitet. (1.4.3 Kontrast)
Tekst som kuttes i Teaser Card, knapper med lang tekst som overskrider sine grenser, Campaign Plate der priser havner feil og tekst kuttes av til høyre. (1.4.4 Endre tekststørrelse)
Hjelpeseksjonene på hotell- og reisesidene kan ikke navigeres med tastaturet, og Teaser Card har doble fokusområder. (2.1.1 Tastatur, 2.1.2 Ingen tastaturfelle)
På kampanjesidene er det ikke mulig å bruke tabulator gjennom raden med mulige datoer. (2.1.1 Tastatur, 2.1.2 Ingen tastaturfelle)
Det er mulig å navigere raskere til hovedinnholdet ved å bruke tabulatoren for å navigere gjennom overskriftene. Men siden navigasjonen for øyeblikket inneholder h3-tagger, blir denne måten å hoppe over overskriftsinnholdet på repetitiv. (2.4.1 Hoppe over gruppert innhold)
Dialogbokser klarer ikke å sette fokus på det første interaktive elementet, noe som betyr at det ikke er noe initialt fokus. (2.4.3 Fokusrekkefølge)
Noen lenker, som for eksempel «Les mer» og «Fra [pris]», mangler et klart formål, og lenker i tabellen på informasjonssiden gir ikke nok kontekst til å identifisere deres destinasjoner. (2.4.4 Hensikten med en lenke)
Lenker til samme destinasjon, som eksempel/inspirasjon, har inkonsekvent lenketekst på forskjellige sider. (3.2.4 Konsekvent identifikasjon)
Kampanjefeltet, videoknappen, sportsresultattavlen, datolisten og trekkspillmenyen mangler riktige roller eller etiketter. (4.1.2 Navn, rolle, verdi.)
Innlasting av animasjon på kampanjesider annonseres ikke til skjermlesere. (4.1.3 Statusmeldinger)
Søkebokser (inkludert søkefelt og felt for kalendersøk)
Knappene for anmeldelse på TripAdvisor og Apollo er ikke tydelig merket for skjermlesere, ikonene under datovelgeren mangler kontekst for den tilhørende teksten, og informasjonsikonet ved siden av prisdetaljene er uten navn, men inkludert i en klikkbar lenke. (1.1.1 Innhold som ikke er tekst)
I begge søkeboksene bør overdreven bruk av <div>-elementer erstattes med semantiske tagger for å forbedre tilgjengeligheten og redusere avhengigheten av ARIA. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
I kalenderens søkeboks samsvarer leserekkefølgen stort sett med den visuelle rekkefølgen, men datovelgeren krever en korrekt tabulatorindeks for tilgjengelige datoer. (1.3.2 Meningsfull rekkefølge)
Søkefeltet inneholder ingen ARIA-landemerker. (1.3.1 Informasjon og relasjoner)
I kalenderens søkeboks kuttes prisen i prisvelgeren bort, og det samme gjelder teksten «slutt» når teksten og skjermen endres til 200 %. (1.4.10, 1.4.4 Endring av tekststørrelse)
Apollo-vurderingen og den gule knappen har ikke tilstrekkelig kontrast. (1.4.11 Kontrast for ikke-tekstlig innhold)
Hvis det er rabatt, vises rød tekst på grå bakgrunn, og teksten «slutt» oppfyller ikke kontrastkravet. (1.4.3 Kontrast)
I søkeboksen brytes ikke tekst riktig i tekstfeltet når størrelsen endres, noe som gjør den uleselig eller overlappende, og Apollo-vurderinger overlapper hverandre ved høyere zoomnivåer. (1.4.4 Endring av tekststørrelse)
Lenken «Prisdetaljer» kan ikke nås ved hjelp av tastaturet. (2.1.1 Tastatur, 2.1.2 Ingen tastaturfelle)
I dialogbokser som åpnes fra søkebokser, f.eks. anmeldelser, prisdetaljer og flyreisedetaljer, er fokuset ikke innstilt på det første interaktive elementet, og det fokuserer ikke på noe element i det hele tatt. (2.4.3 Fokusrekkefølge)
Lenkene til anmeldelser er ikke tydelige i skjermleseren og gir ikke nok kontekst. Uten å se anmeldelsessvisualiseringen er det vanskelig å forstå konteksten. (2.4.4 Formålet med en lenke)
I begge søkeboksene finnes det tre forskjellige oppførsler og visuelle utseender for en lenke som åpner en dialogboks: Prisdetaljer, anmeldelser og flydetaljer (3.2.4 Konsekvent identifikasjon)
I begge søkeboksene vises en animasjon med gule sirkler når du klikker på «Prisdetaljer», og opplastningsinformasjonen vises, men ingen informasjon leses opp av skjermleseren, noe som gjør det vanskelig for brukeren å forstå ved å lytte. (4.1.3 Statusmeldinger)
«Prisdetaljer» er ikke definert som en knapp, og datovelgeren mangler grupperingsroller for uker. (4.1.2 Navn, rolle, verdi).
Min bestilling (informasjon om reisen min)
Lenken «Skriv ut», ikoner ved siden av «Prisspesifikasjon» og «Tilbake til oversikt» er ikke tilgjengelige via tabulatortasten. På «Tillegg»-fanen står brukerne fast på det første informasjonsikonet, og alternativknappene i betalingsflyten fungerer inkonsekvent mellom de ulike seksjonene. (2.1.1 Tastatur, 2.1.2 Ingen tastaturfelle)
Inkluderingen av h3-tagger i navigasjonen gjør tabulatorbruk repetitiv, og det anbefales å legge til en knapp for å hoppe over lenke for å gå direkte til hovedinnholdet. (2.4.1 Hoppe til gruppert innhold)
Fokuset er ikke satt til det første interaktive elementet i dialogene, og noen dialogbokser mangler innhold utover titlene. (2.4.3 Fokusrekkefølge)
Lenker som flyreiser, overnatting og legg til i reisedokumenter mangler tydelige beskrivende etiketter, og nettstedslenken i viktig informasjon er ikke spesifikk nok til å angi destinasjonen. (2.4.4 Hensikten med en lenke)
Overskriftene i noen avsnitt er uklare, noe som gjør det vanskeligere for brukerne å forstå konteksten eller innholdet i disse avsnittene. (2.4.6 Overskrifter og ledetekster/etiketter)
Alternativknapper mangler skjult tilleggstekst for tydelighetens skyld. De ekstra seksjonene er uklare fordi titlene ikke er riktig justert med de tilsvarende inndatafeltene eller knappene, noe som påvirker tilgjengeligheten for skjermlesere. (2.4.6 Overskrifter og ledetekster/etiketter, 3.3.2 Ledetekster/etiketter eller instruksjoner).
Lenker og knapper vises inkonsekvent, for eksempel har Legg til-knappen forskjellige funksjoner på forskjellige sider, og «Avbryt»-knappen har et annet design enn andre knapper. (3.2.4 Konsekvent identifikasjon)
Boksen for betalingsalternativ og prisspesifikasjonen i rullegardinmenyen mangler klare roller, og utskriftsknappen er feilaktig identifisert som en lenke selv om den fungerer som en knapp. (4.1.2 Navn, rolle, verdi)
Statusmeldinger, inkludert indikatorer for sideinnlasting, er uklare og informerer ikke brukerne tilstrekkelig om fremdriften. (4.1.3 Statusmeldinger)
Visse typer innhold er unntatt fra gjeldende lovgivning.
Følgende innhold og/eller funksjoner er ikke tilgjengelige fordi de ikke omfattes av den europeiske tilgjengelighetsloven (EU 2019/882). Innholdet trenger ikke å gjøres tilgjengelig med tilbakevirkende kraft eller fjernes.
Video- og PDF-innhold publisert før 28. juni 2025. Noe av dette videoinnholdet har ikke undertekster og/eller lydbeskrivelser. Noe av PDF-innholdet har ikke riktig tagging og er kanskje ikke fullt lesbart med skjermlesere.
Nyhetsartikler og annet innhold som anses som arkivert og som er publisert før 28. juni 2025.
Produkt- og tjenesteinformasjon
Vi jobber for å tilby tilgjengelige og inkluderende reiseopplevelser for alle, og for å sikre at informasjon om våre produkter og tjenester er tydelig og tilgjengelig. Vi forbedrer kontinuerlig informasjonen om reisemålene våre. Hvis du har spesielle behov eller spørsmål om et reisemål eller overnattingssted, står vår kundeservice klar til å hjelpe deg med å ta det beste valget for reisen din.
Utarbeidelse av denne tilgjengelighetserklæringen
Denne rapporten ble utarbeidet 15. oktober 2025. Rapporten er basert på en ekstern evaluering av nettstedet (apollo.no). Lokale forskjeller kan forekomme mellom ulike markeder. Rapporten ble sist gjennomgått 15. oktober 2025.
Hvordan vi testet nettsiden
Vi engasjerte et eksternt firma for å gjennomgå deler av nettsiden (apollo.no) i desember 2024 og har siden gjennomført interne evalueringer i respektive team. En kombinasjon av manuelle og halvautomatiske testmetoder ble brukt for å gjennomføre vurderingen. Disse inkluderte bruk av ulike hjelpemidler, som skjermlesere, tastaturnavigasjon, zoomverktøy og tekstforstørrelse, høykontrastmodus, samt digitale verktøy og tilleggsprogrammer som brukes til å evaluere tilgjengelighet.
Tilbakemelding
Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger om tjenestens tilgjengelighet. Du kan gi din tilbakemelding til: E-post: apollo@apollo.no Telefon: +47 21 01 75 40
Tilsynsmyndighet
Det norske Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) er ansvarlig for å overvåke at loven (2023:254) overholdes. Hvis du mener at vi ikke har håndtert tilbakemeldingen din på en tilfredsstillende måte, du kontakte dem. E-post: postmottak@digdir.no Telefon: +47 22 45 10 00 Nettside: www.digdir.no