Om bestillingen din
Her har vi samlet all informasjon som er verdt å vite om din bestilling. For spesifikk informasjon om hotellet ditt, se hotellbeskrivelsen på nettsiden vår. Hvis du ønsker mer generell informasjon om reisemålet eller oppholdet ditt på hotellet, finner du dette på siden På reisen.
Når bestillingen din er fullført, vil du motta en bekreftelse via e-post. Du vil da også ha tilgang til Mitt Apollo, hvor du finner ytterligere informasjon om reisen din. Det er viktig at du umiddelbart sjekker at alle opplysningene i bestillingen er korrekte. Hvis noe er galt, vennligst kontakt oss så snart som mulig. En oppdatert versjon av bestillingen din er alltid tilgjengelig på Mitt Apollo.
Husk å sjekke forsikringen din før avreise.Du kan lese mer under fanen Forsikringer under Bestilling og betaling av reise.
Sikkerhet når du reiser Med mange års erfaring i reiselivsbransjen sørger vi for at reisen din alltid er trygg og sikker. Vi følger både lokale myndigheters retningslinjer og Utenriksdepartementets reiseanbefalinger, og arrangerer aldri reiser til områder der reiser frarådes. Sikkerhet er en integrert del av alt vi gjør – fra forebyggende tiltak til konkrete handlingsplaner i tilfelle uforutsette hendelser. Takket være vårt tette samarbeid med myndighetene kan vi handle raskt og effektivt. Hvis forholdene endrer seg kort tid før eller under reisen, vil vi alltid holde deg oppdatert – slik at du trygt kan fokusere på å nyte ferien.
Med forbehold om endringer Vi forbeholder oss retten til at priser og annen informasjon på apollo.no kan inneholde feil på grunn av tekniske årsaker eller andre omstendigheter. Hvis det oppdages en feil, vil berørte gjester bli informert så snart som mulig, og eventuelle feil i prisene vil bli rettet.
Når du har bestilt reisen din, kan du se bestillingen din i Min Reise – enten på nettsiden vår eller i appen vår. Du logger inn med ditt bestillingsnummer (8 siffer) og etternavn. Her finner du reiseinformasjon, priser, betalingsdetaljer og annen viktig informasjon. Du kan også legge til eller endre tillegg i bestillingen din, for eksempel transport, måltider på flyreisen, utflukter eller leiebil. Når reisen er betalt i sin helhet, vil reisedokumentene dine være tilgjengelige på Min Reise fra 14 dager før avreise. Du kan ganske enkelt skrive ut billetten eller laste den ned som PDF – det ikke nødvendig å skrive den ut, du kan like gjerne bruke bestillingsnummeret og flybestillingsreferansen, så sparer du miljøet. Vi anbefaler at du laster ned Mitt Apollo-appen, der du alltid har alle reisedokumentene dine samlet – direkte i telefonen. For å sjekke inn trenger du flybestillingsreferansen din og tidspunktet ditt. Reisedokumentet viser avreisetiden for reisen din (husk at alle tider er lokale). Hvis det skjer noen endringer etter at dokumentet er publisert, vil du bli informert via e-post eller sms, basert på kontaktinformasjonen du oppga da du bestilte.
Billetter til ruteflyvninger
Hvis du har et PNR-nummer på reisedokumentene dine, må du logge inn på flyselskapets nettsted for å se billettene dine.
Hvis du ikke har et PNR-nummer (rutefly nummer), sender vi deg billetten (elektronisk billett) på e-post cirka 14 dager før avreise. Hvis du ikke har mottatt billetten din minst 7 dager før avreise, vennligst kontakt oss. Denne billetten vil ikke være tilgjengelig via Min Reise.
Det er viktig at navnet på flybilletten er riktig og samsvarer med navnet i passet ditt. Eventuelle feil bør rapporteres til oss umiddelbart etter at du har mottatt bekreftelsen. Navneendringer kan medføre kostnader for den reisende. Noen flyselskaper tillater ikke navneendringer, noe som kan bety at du må kjøpe en ny billett (kostnaden for den opprinnelige bestillingen refunderes ikke).
Viktig informasjon Alle reisedokumenter og flybilletter er verdifulle dokumenter med unike bestillingsnumre og tilgangskoder, og bør håndteres deretter. Du som gjest er ansvarlig for ikke å dele denne informasjonen med andre, og den reisende er ansvarlig for eventuelle økonomiske konsekvenser som denne gjesten måtte pådra seg.
Vær oppmerksom på at tillegg du ikke ønsker må fjernes fra bestillingen din senest 5 dager før avreise.
Hvis du er under 18 år, må reisen bestilles av en forelder eller verge. Hvis du reiser med andre der hovedbestilleren er over 18 år, må foreldrene/foresatte sende en skriftlig fullmakt til Apollo som bekrefter at du har lov til å delta på reisen. Apollo kan ikke ta ansvar for eventuelle falske fullmakter. Alle som bestiller for andre er ansvarlige for å sørge for at alle mindreårige i reisefølget har nødvendige tillatelser og dokumentasjon. Hovedbestilleren er også ansvarlig for å ha lest og forstått våre reisevilkår.
Fyll ut Apollos skjema for mindreårige og send det til oss. Du vil motta en bekreftelse som vil bli registrert i bestillingen din. Skriv ut bekreftelsen og ta den med legitimasjon når du reiser. Legitimasjon er påkrevd for alle unge.
Vær oppmerksom på at dersom barn/ungdom under 18 år reiser med andre voksne enn foreldre/foresatte, kan enkelte flyplasser og reisemål kreve skriftlig dokumentasjon på engelsk som viser tillatelsen. Ta kontakt med ambassaden/konsulatet i det aktuelle landet for mer informasjon.
Viktig om hotellets regler Mange hotell krever at minst én person i reisefølget er over 18 år for å sjekke inn. Aldersgrenser og regler varierer mellom hotellene og er oppgitt i hotellbeskrivelsen. Den som bestiller er ansvarlig for å lese og godta vilkårene og betingelsene. Ta kontakt med oss hvis du er usikker.
Som hovedregel har ikke unge under 18 år lov til å reise på pakkereiser til Spania, Kroatia, Kypros, Egypt eller Tyrkia uten minst én voksen (over 18 år) per rom/leilighet, med mindre de reiser med en forelder eller verge. Hvis du er i tvil, kontakter vi hotellet for å bekrefte om de aksepterer unge personer under 18 år uten voksen. Hvis hotellet nekter, vil reisen bli endret til et annet hotell eller reisemål, eller kansellert uten kostnad.
Du må være over 18 år for å bestille en fleksibel reise. I noen land (f.eks. Dubai og noen stater i USA) er aldersgrensen 21 år for hotellopphold og cruise. Sjekk alltid hotellets regler før du bestiller.
Assistanse til barn under 12 år Barn må vanligvis være minst 5 år gamle for å reise alene. Flyselskaper tilbyr ofte barneassistanse for barn mellom 5 og 11 år, noen opptil 15 år. Barnet vil få assistanse på flyplassen, prioritert ombordstigning og vil bli møtt ved ankomst av personale som overleverer barnet til personen som er oppgitt på skjemaet. Den som henter barnet må vise legitimasjon. Barn som reiser alene får ekstra støtte ved forsinkelser og andre hendelser. Tjenesten er vanligvis uten avgift, men kan varierer.
Bestill assistanse ved å sende en e-post til apollo@apollo.no med bestillingsnummer, alder osv. så snart som mulig og senest 5 virkedager før avreise. Antall seter per flyvning er begrenset.
Dersom du, etter å ha betalt depositumet og/eller hele reisens pris, ønsker å gjøre endringer angående avreisested, avreisetid, reisemål, hotell, reisefølge osv., samt forutsatt at vi bekrefter at en slik endring er mulig, gjelder følgende regler:
Endringer mer enn 30 dager før avreise Hvis du ønsker å endre bestillingen din og kontakter oss senest 30 dager før avreise, er det vanligvis mulig mot en endringsavgift. Dette avhenger imidlertid helt av reglene til det respektive flyselskapet og hotellet. Det betalte depositumet vil da bli endringskostnaden.
Hvis endringen utelukkende skyldes at den prisen på reisen er redusert, er det ikke mulig å endre. Det er tillatt å endre til en annen hotellkategori, et annet hotell, en annen romtype, en annen avreisedato eller lignende, som ikke er samme produkt som opprinnelig bestilt. Ved en endring vil alle tidligere rabatter utgå.
Endringsavgiften må betales i forbindelse med eller umiddelbart etter endringen.
Endringer mindre enn 30 dager før avreise Hvis du ønsker å endre reisen din senere enn 30 dager før avreise, regnes dette vanligvis som en avbestilling og en ny bestilling. En viss prosentandel av hele reiseprisen vil da være et ombookingsgebyr avhengig av hvor nært avreise endringen gjøres. For mer informasjon, se våre reisevilkår.
Hvis en reise endres og det tidligere er gitt rabatt på ekstraseng eller tillegg for enkeltrom, justeres prisen dersom endringen betyr at rabatten eller tillegget ikke lenger er kvalifisert. Prisen vil da tilsvare gjeldende pris.
Reiser med rutefly Reise med ruteflyselskap kan vanligvis ikke endres eller refunderes etter kjøp. Hvis flyselskapet tillater endringer, vil et administrasjonsgebyr bli lagt til Apollo, i tillegg til flyselskapets ombookingsgebyr og eventuell prisdifferanse. Endringsavgiften varierer avhengig av flyselskap, billettype og hotellets regler. Apollo undersøker gjeldende regler hos de berørte leverandørene i hvert enkelt tilfelle.
Merk: Det finnes spesielle regler for endring og avbestilling av gruppereiser.
Hvis du ønsker å endre eller endre reisen din, er du alltid velkommen til å kontakte oss.
Endringer i reiseopplegg kan forekomme, selv om det bestilles og betales flere måneder i forveien. Skulle dette skje, gjør vi alltid vårt ytterste for å tilby deg den beste og enkleste løsningen tilgjengelig.
Alle oppgitte avreise- og ankomsttider er foreløpige, og endringer i reisetider kan derfor forekomme inntil 20 dager før avreise, for eksempel ved omstrukturering av flytrafikken.
Det hender noen ganger at hotellene er overbooket, noe som betyr at det leies ut flere rom enn hotellet faktisk har tilgjengelig. Det hender også at hotell velger å utsette åpningen eller fremskynde stengingen ved sesongåpning eller sesongslutt. I slike tilfeller kan det være nødvendig å flytte deg til et annet hotell. Vårt mål er alltid å tilby overnatting av lik standard og beliggenhet. Hvis vi mottar informasjon om endringen før avreise, vil vi varsle deg på forhånd. Hvis vi først blir oppmerksomme på endringen ved ankomst, vil våre reiseledere informere deg på stedet.
Avbestilling bør gjøres så snart som mulig når det oppstår et reisehinder. Refusjonsbeløpet avhenger av hvor lenge det er til avreise og om det er tegnet avbestillings- og ombookingsbeskyttelse gjennom oss. Alle refusjoner vil bli gjort via samme betalingsmåte som ble brukt ved bestilling. Hvis avbestillings- og endringsbeskyttelse er tegnet gjennom oss, refunderer vi beløpet så snart Apollo har mottatt alle nødvendige dokumenter.
Du finner et kort sammendrag av våre avbestillingsregler under våre reisevilkår og informasjon om vår avbestillings- og endringsbeskyttelse her.
Hvis du ikke ankommer i tide til flyet ditt, vil hele reisen bli kansellert, og reisens pris vil ikke bli refundert. Pakkereiser med fleksibel reisetid og ruteflyvninger kan vanligvis ikke endres eller refunderes etter kjøp. Hvis leverandøren tillater endringer, vil det bli belastet et administrasjonsgebyr i tillegg til leverandørens endringsgebyr og eventuell prisdifferanse.
Apollo følger alltid retningslinjene fra lokale myndigheter og Utenriksdepartementets reiseanbefalinger. Din sikkerhet er viktig for oss, og derfor arrangerer vi ikke reiser til et land eller område som Utenriksdepartementet fraråder å reise til. Hvis det oppstår uforutsette hendelser som kan påvirke reisen din, vil vi sørge for å holde deg oppdatert om situasjonen.
Hvis du snart skal ut å reise Hvis Utenriksdepartementet endrer reiseanbefalingene sine for reisemålet ditt, og du har planlagt å reise innen 14 dager, vil vi kontakte deg direkte. Du vil da ha muligheten til å endre til en annen reise, hvis dette er mulig, eller avbestille.
Hvis du allerede er på reisemålet Dersom det utstedes et varsel mens du er på reisemålet, vil vi vurdere situasjonen sammen med Utenriksdepartementet. I de fleste tilfeller betyr dette at ingen nye gjester vil reise til stedet, og at du reiser hjem som planlagt. Den endelige avgjørelsen er basert på Utenriksdepartementets råd.
Hvis noe uventet inntreffer Hvis det oppstår en situasjon som påvirker reisen din, vil vi holde deg fortløpende informert. I nødsituasjoner prioriterer vi først gjester som skal reise ut eller hjem innen kort tid. Vi vil deretter hjelpe fremtidige reisende i rekkefølge etter avreisedato.
Hold deg oppdatert Vi anbefaler deg å holde deg oppdatert om Utenriksdepartementets reiseråd.
Registrer ditt utenlandsopphold Du kan registrere deg i appen Reiseklar og nettstedet reiseregistrering.no. Skulle det oppstå en alvorlig situasjon, har Utenriksdepartementet mulighet til å sende informasjon via sms eller e-post. Du kan registrere deg i appen Reiseklar og på nettstedet reiseregistrering.no.