Reiser for deg med spesielle behov
Her har vi samlet informasjon som er verdt å vite for dere som reiser og har spesielle behov for tilrettelegging.
Vi gjør vårt beste for at alle reisende, uavhengig av behov, skal få en komfortabel og minneverdig ferie. Tilgjengeligheten og fasilitetene på reisemålene våre varierer imidlertid mye, og dessverre er standarden for tilpasning til gjester med spesielle behov og funksjonsnedsettelse ofte annerledes enn det vi er vant til hjemmefra.
For at vi best mulig kan tilpasse reisen din og sikre en problemfri ferie, er det viktig at du oppgir all relevant informasjon om dine spesifikke behov når du bestiller. På denne måten får vi et klart bilde av hvilke forhold som kreves, og kan planlegge en tur som gir deg de beste forutsetningene for en trygg og komfortabel opplevelse.
Hvis du trenger hjelp med å komme deg fra innsjekkingsskranken til gaten og/eller flyet, er det mulig å bestille assistanse på flyplassen. Assistansen er gratis, men må bestilles gjennom oss i god tid før avreise. Avhengig av hvor mye hjelp du trenger, kan vi ordne ulike typer assistanse:
Til gaten: du vil få assistanse til gaten. Dette krever at du selv må komme deg fra gaten til flysetet, noe som i noen tilfeller kan innebære for eksempel trapper.
Til flydøren: du vil få assistanse til flydøren. Dette krever at du selv tar deg fra døren til setet ditt om bord.
Til flysetet: du vil få assistanse hele veien til setet ditt på flyet, inkludert assistanse til å bære bagasje om bord.
Hvis du trenger hjelp, du fylle ut dette skjemaet eller kontakte oss direkte etter bestilling på telefon 21 01 75 40 i åpningstiden, så sørger vi for at du får den hjelpen du trenger.
Hjelpemidler Hjelpemidler som sammenleggbare rullestoler og rullatorer kan sjekkes inn uten ekstra kostnad, forutsatt at informasjonen sendes inn i god tid slik at flyselskapet kan godkjenne dem, og at du har bestilt assistanse på flyplassen. Ved innsjekking må hjelpemidlene kunne slås sammen og sjekkes inn sammen med annen bagasje. Deretter kan du låne en rullestol på flyplassen som du kan bruke til du kommer til gaten.
Hvis du har en elektrisk rullestol, må flyselskapet motta informasjon om batteriet for å vurdere om det er godkjent for flyging. Vær oppmerksom på at det ofte er begrensninger på hvor mange elektriske rullestoler som kan tas med på samme flyvning. Du er velkommen til å fylle ut informasjon om rullestolen din på denne siden.
Spesialbagasje Hvis du trenger å ta med deg spesialbagasje på flyreiser, enten som håndbagasje eller innsjekket bagasje, må vi få beskjed i god tid slik at vi kan søke om tillatelse fra flyselskapet. Du kan sende inn informasjonen via denne siden, og vi vil kontakte deg når flyselskapet har behandlet forespørselen din.
Reseptbelagte legemidler Hvis du trenger å ta med deg reseptbelagte medisiner som er nødvendige på reisen, anbefaler vi at du alltid pakker medisinen i håndbagasjen og i originalemballasjen. Vær oppmerksom på at myndigheter i utlandet kan kreve en forklaring på hvorfor du reiser med medisiner. Les mer på denne siden.
Når man reiser til land innenfor Schengenområdet, kreves det et sertifikat for å ta med seg visse typer medisiner. Sertifikatet utstedes på et apotek, som også kan gi råd om medisiner på reise. Les mer her.
Det er viktig å vite at land utenfor Schengen har svært spesifikke dokumentasjonskrav. Vi anbefaler derfor alltid at du kontakter ambassaden i det aktuelle landet for å få informasjon om gjeldende regelverk angående medisiner når du reiser.
Medisinsk utstyr Hvis du trenger å ta med medisinsk utstyr i håndbagasjen, må vi søke om tillatelse fra flyselskapet før reisen. CPAP-apparater er imidlertid unntatt og kan tas med i håndbagasje innenfor normal vektgrense uten forhåndstillatelse.
Medisinsk oksygen er tilgjengelig om bord for nødstilfeller, men hvis du vet at du vil trenge oksygen under flyreisen, må du selv ta med deg den mengden du trenger. Det er imidlertid begrensninger på hvor mange oksygenflasker som kan tas om bord og hvordan de skal oppbevares og pakkes. Det er derfor viktig at vi blir informert i god tid før reisen, slik at vi kan søke om godkjenning fra flyselskapet så raskt som mulig.
Vi ber deg derfor om å fylle ut skjemaet på denne siden med all relevant informasjon. Deretter vil vi kontakte deg når forespørselen er behandlet av flyselskapet. Vi anbefaler også alltid at du tar med deg en legeerklæring på engelsk hvis du har medisinsk utstyr i håndbagasjen, slik at den kan fremvises i sikkerhetskontrollen om nødvendig.
Sykdom og legeerklæring Hvis du har en sykdom (f.eks. hjerte- eller lungesykdom) under flyvninger, er det ditt ansvar å ta med legeerklæring og forsikringsdokumentasjon som viser at du har lov til å fly. Hvis du er usikker, kontakt oss, så sjekker vi om flyselskapet krever dokumentasjon.
Sitteplass om bord Av sikkerhetsmessige årsaker har flyselskapene restriksjoner på hvor personer med funksjonsnedsettelser kan sitte. Derfor er det viktig at du informerer oss om dine spesielle behov eller behov for assistanse.
Hvis du har bestilt assistanse på flyplassen, vil du automatisk få et vindussete, ettersom passasjerer med funksjonsnedsettelser ikke har lov til å sitte i nærheten av midtganger, nødutganger eller på første rad. Dette gjelder for eksempel døve, blinde eller personer som trenger hjelp til å komme seg til og fra flyet.
Mange flyselskaper tilbyr, mot avgift, muligheten til å forhåndsbestille setet ditt, slik at du kan velge setet som passer deg best. Du kan lese mer om de respektive flyselskapene på denne siden . Flyselskapene gjør sitt beste for at reisefølget skal få sitte sammen, men dette er ikke garantert hvis setene ikke er forhåndsbestilt.
Som utgangspunkt er rullestoler dessverre ikke tillatt på bussene som kjører til hotellene. Vi hjelper deg gjerne med å ordne alternativ transport før avreise, men dette er på egen bekostning og kan medføre ekstra kostnader. Ta kontakt med oss i god tid med dine ønsker, så vil vi undersøke mulighetene som finnes. Vær oppmerksom på at spesialtransport ikke er tilgjengelig på alle reisemål.
Dessverre kan ikke reiselederne våre hjelpe til med å løfte eller bære personer eller bagasjen deres om bord.
Vi tilbyr hotell med rom som er delvis tilpasset gjester med funksjonsnedsettelser og godkjent i henhold til lokale standarder, men ikke nødvendigvis i henhold til skandinaviske standarder. Bare et fåtall hotell har fullt tilpassede rom eller leiligheter, og antallet er begrenset. Tilgang til alle fasiliteter er ikke alltid garantert for rullestolbrukere, og hotellområdene kan være kuperte med smale bad, trange heiser og andre forhold som ikke oppfyller norske standarder for tilgjengelighetsløsninger.
Du finner våre hotellforslag på denne siden, men ta kontakt med oss når du bestiller, slik at vi kan spørre hotellet om tilgjengelige rom og sammen sørge for at dørbredde, fasiliteter og andre detaljer oppfyller dine behov for et mest mulig komfortabelt opphold.