Apollo Service
Vi i Apollo ønsker å gi deg en trygg ferie. Derfor kan du enkelt kontakte oss eller våre lokale partnere når som helst for informasjon, råd og tips. Skulle det oppstå problemer under reisens gang, vil vi selvfølgelig sørge for at du får den hjelpen du trenger der og da.
Avhengig av hvor du reiser, tilbyr vi ulike typer service: Apollo Service, Lokal Service eller Apollo Service Line. Servicenivået som gjelder for reisemålet og i hvilken periode ser du på nettsiden vår under hvert reisemål, nederst på siden under knappen «Servicenivå».
På reisemål med Apollo Service er Apollos skandinavisktalende reiseleder på plass. Du vil bli møtt av dem ved ankomst på flyplassen, og hvis du reiser med rutefly og har bestilt transport, vil du bli ønsket velkommen av en lokal representant som vil hjelpe deg til hotellet.
Vi tilbyr døgnåpen service via telefon, sms, appen og e-post, med praktisk informasjon, tips om utflukter, leiebil og mye mer. På de fleste av våre reisemål finnes det et servicekontor og åpningstider på utvalgte hotell eller sentralt beliggende steder. Vil du snakke med oss er du alltid velkommen til å møte oss der. Du vil motta telefonnummeret vårt, informasjon om åpningstider på hotellene, samt adresse og åpningstider til servicekontoret like før avreise.
Hvis du kun har bestilt flyreisen med oss, anbefaler vi at du kontakter en av våre reiseledere ved ankomst for å motta velkomstmateriale. Du finner informasjon om hvilke perioder Apollo Service tilbys i på nettsiden vår, under hvert reisemål.
På reisemål med Lokal Service er Apollo representert av vår lokale engelsktalende partner. Vår lokale representant hjelper deg gjerne med tips og råd, slik at du får en så fin ferieopplevelse som mulig.
Du kan også kontakte oss døgnet rundt via telefon, sms og e-post, hvor du vil motta svar fra vår egen skandinaviske og engelsktalende Apollo Service. Ved nødstilfeller bør du alltid ringe oss direkte.
Du vil motta det aktuelt telefonnummeret via sms like før avreise.
På reisemål med Apollo Service Line kan du kontakte oss døgnet rundt via telefon, sms og e-post. Du vil motta svar fra våre skandinaviske og engelsktalende Apollo-personale. Ved nødstilfeller bør du alltid ringe oss direkte.
Hvis du reiser med rutefly og har bestilt transport, vil du bli møtt av en lokal representant som vil hjelpe deg til hotellet.
Du vil motta det aktuelt telefonnummeret via sms like før avreise.
I appen Mitt Apollo har du all informasjon du trenger til reisen din. Få en rask oversikt over dine aktuelle reiser, utforsk reisemålet ditt, se reisedokumenter og velkomstinformasjon, bestill utflukter, sjekk transporttider for hjemreisen og få direkte kontakt med våre ansatte på reisemålet.
Service på reisen og i ferien
Ved ankomst til reisemålet ditt Våre reiseguider eller lokale representanter vil møte deg på flyplassen etter at du har forlatt ankomsthallen. Hvis du har bestilt transport gjennom oss, vil de vise deg veien til bussen eller taxien som tar deg videre. Våre reiseledere følger vanligvis ikke med på transporten til hotellet.
Angitt transporttid På nettsiden vår, under hvert reisemål og fanen «Fakta», finner du informasjon om estimert kjøretid fra flyplassen til området hvor du skal bo. Alle tider er omtrentlige og kan variere avhengig av dagens rute, antall hotellstopp underveis og trafikkforhold. Det kan også være ventetider på flyplassen, på hotellet eller for eksempel på havneområdet i forbindelse med ankomst og avreise. Ved lengre ventetid henviser våre reiseledere deg til et sted hvor bagasjen din kan oppbevares.
Endringer i planlagt transport Endringer kan forekomme på kort varsel på grunn av omstendigheter utenfor Apollos kontroll, som værforhold, lokale helligdager, endrede åpningstider osv. Dette kan bety tidligere avgang, ventetider og i noen tilfeller overnattinger. Gjeldende reisetider for retur vil bli sendt til deg via sms to dager før avreise.
Barn under 2 år Barn mellom 0 og 2 år sitter på fanget til en voksen. Hvis du har med et eget barnesete eller trenger et barnesete til et spedbarn, anbefaler vi at du ordner din egen transport og tar en taxi til hotellet, da det ikke er reserverte seter for barn under 2 år i bussen. Bussene har vanligvis bilbelte og følger landets lokale standard og sikkerhetsregler.
Kombinasjonsreiser Transport er inkludert på alle kombinasjonsreiser og kjøres med buss, minibuss, taxi, båt eller fly avhengig av reisemålet. Opphentningstiden får du beskjed om på plass, eventuelle billetter vil du også motta på reisemålet.
Spesialbagasje Hvis du tar med deg spesialutstyr som sportsutstyr, sykler osv., er du ansvarlig for å transportere det fra flyplassen til hotellet og tilbake. På enkelte reisemål kan det påløpe en avgift for transport av spesialutstyr, og transporten må som regel bestilles hjemmefra via « Min reise »eller når du gjennomfører bestillingen. Spør våre selgere hva som gjelder for spesialbagasje på det aktuelle reisemålet.
Bestilt kun flyreise Du kan ikke legge til transport hvis du har bestilt kun flyreisen eller satt sammen reisen selv på apollo.no.
Merk Det er ditt eget ansvar å sørge for at bagasjen din kommer med transporten ved avreise fra flyplassen og ved avreise fra hotellet ved hjemreise. Du er også ansvarlig for å ta bagasjen din ut av bussen.
På de fleste av våre reisemål tilbys et variert og spennende utfluktsprogram, som settes sammen av våre reiseledere eller våre lokale representanter og samarbeidspartnere. Du finner utvalget på nettsiden vår under hvert reisemål i fanen «Utflukter» øverst til høyre eller i appen vår.
vær oppmerksom på at utflukter kan bli endret, avlyst eller helt erstattet av en annen utflukt i løpet av sesongen, både på grunn av lokale forhold og generell etterspørsel og antall påmeldinger.
På noen reisemål, for eksempel i storbyer eller i lavsesongen, gjennomføres utflukter med en engelsktalende lokal guide. Det kan også forekomme at enkelte utflukter eller deler av en utflukt ledes av autoriserte lokale guider på grunn av særskilte nasjonale forskrifter. Utflukter uten guide er også mulig. Dersom noe spesielt gjelder for en bestemt utflukt, vil dette bli oppgitt i beskrivelsen eller annonsert på stedet før utflukten.
Husk at det er veldig vanlig å gi tips i utlandet. Det er derfor god praksis å gi tips, for eksempel til bussjåføren på utflukter og rundreiser.
Forhåndsbestill utflukter Du trenger ikke alltid å vente til du ankommer reisemålet ditt for å bestille utfluktene dine. Sikre deg plass ved å bestille direkte i vårt bookingsystem når du bestiller reisen, eller etter at reisen er bestilt på apollo.no under « Mitt Apollo ». Du kan også bestille utflukter via appen vår, som vi anbefaler at du laster ned før avreise. Les mer om forhåndsbestilling av utflukter her.
Avbestilling av utflukter Hvis du ønsker å avbestille en utflukt, vennligst kontakt oss så snart som mulig. Du må avbestille utflukten din minst 24 timer før utfluktens start. Hvis du ønsker å avbestille etter dette tidspunktet, kreves det legeerklæring.
Hvis du blir syk eller skader deg i løpet av ferien Hvis du skulle være så uheldig å bli syk eller bli utsatt for en ulykke i ferien og trenger legehjelp, er det viktig at du kontakter ditt eget forsikringsselskap umiddelbart så snart ulykken inntreffer. Det er alltid forsikringsselskapet ditt og deres nødsentral som er ansvarlige for å håndtere situasjonen. De vil gi umiddelbar økonomisk bistand, ordne nødvendig sykehusbehandling og om nødvendig ordne transport hjem.
Våre reiseledere vil selvsagt gjøre alt de kan for å gi støtte og veiledning ved sykdom og ulykker, men det er alltid forsikringsselskapet som er ansvarlig for all praktisk tilrettelegging.
Hvis du trenger medisinsk behandling i ferien, husk å ta vare på legeerklæringer, kvitteringer og annen dokumentasjon fra behandlende lege. Dette gjelder også eventuelle kvitteringer fra for eksempel apotek i forbindelse med sykdom eller ulykke. All relevant dokumentasjon er nødvendig for eventuell erstatning fra forsikringsselskapet ditt. Du er selv ansvarlig for å innhente legeerklæringer og lignende, og Apollo kan dessverre ikke ordne dette for deg.
Hvis du er misfornøyd med reisen Hvis det er noe du ikke er fornøyd med på reisen og under oppholdet, er det viktig at du kontakter våre reiseledere så snart som mulig. De kan nås via e-post, sms, telefon og på mange av reisemålene våre også er de fysisk til stede på hotellene våre eller andre møtesteder i nærområdet. Mer informasjon om hva som gjelder spesifikt for din reise finner du under « Mitt Apollo » og fanen «Velkomstinformasjon».
Merk: Det er meget viktig at våre reiseledere blir kjent med gjestenes misnøye på reisemålet så snart den oppstår. Hvis vi ikke blir informert om eventuelle problemer, er det ikke grunnlag for en eventuell prisreduksjon etter hjemkomst. Dette fordi vi ikke har hatt mulighet til å utbedre situasjonen mens du fremdeles var på reisemålet. Klager som ikke er fremsatt på reisemålet vil derfor ikke bli behandlet etter hjemkomst.
Hvis problemet ikke løses tilfredsstillende på reisemålet, du kontakt oss etter at du har kommet hjem. Du kan lese mer om klager her.
Tips & inspirasjon
Finn varme hele året, les reiseguidene våre eller meld deg på vårt nyhetsbrev.