Handikapvennlige hotell

Madeira

Hvor tilgjengelig reisemålene er veldig varierende. Den standard og tilpasning, spesielt for bevegelseshemmede, som vi er vant til hjemme finnes dessverre sjelden på reisemålene. Det er vårt mål at alle som reiser med oss skal få en så vellykket ferie som mulig. For å kunne oppnå dette er det meget viktig at Apollo får beskjed allerede ved bestilling om hvilke spesifikke krav din funksjonshindring stiller til en velfungerende ferie.  

Viktig informasjon om reisen før bestilling

 

Vi ber om at du leser denne informasjonen nøye.

Flyreisen

Alle flyselskaper har av sikkerhetsmessige årsaker begrensninger om hvor mange funksjonshemmede som kan reise med samme fly. Det er derfor svært viktig at du informerer oss ved bestilling dersom du har en funksjonshemming eller reiser sammen med andre som har dette. Dette gjelder også funksjonshemmede som helt eller delvis klarer seg selv både ved ombordstigning og avstigning av flyet, og selv om den funksjonshemmede har med seg egen ledsager. Dette gjelder også døve, blinde, psykisk utviklingshemmede eller personer som grunnet sin alder eller sykdom kan ha problemer med å komme seg på eller av flyet. Har du behov for assistanse på flyplassen, må du kontakte ditt flyselskap eller turoperatøren senest 48 timer før avreise eller fylle ut skjemaet nedenfor. 

Vi gjør spesielt oppmerksom på at denne assistansen gjelder for flyreisen og inne på flyplassen, og ikke etter at man har passert sikkerhetskontrollen. Se for øvrig nedenfor under Transport til og fra hotellet.

Diverse medisinsk utstyr

Flyselskapene krever at du medbringer eget oksygenapparat dersom du er avhengig av oksygen under flyreisen. Vi ber om at du tar kontakt med oss  dersom du trenger oksygenapparat eller andre apparater i kabinen, eller må ha med medisinsk utstyr på reisen. Vi må søke flyselskapet om dette, og av sikkerhetsmessige grunner må flyselskapet som regel få en spesifikasjon på hva som skal medbringes. Søknaden må være oss i hende tidligst 10 uker, og senest en uke før avreise. Du blir kontaktet så snart dette er godkjent. Legeerklæring på engelsk må medbringes på reisen.

Kapteinen kan nekte passasjerer ombordstigning om det anses å kunne oppstå helse- eller sikkerhetsmessige problemer under flyvningen. 


Velg reisemål under for å se handikapvennlige hotell

Sykdommer

Vet du at du lider av en sykdom, som for eksempel hjerte og lungeykdommer, som kan medføre spesielle behov under flyvningen er det på ditt ansvar å ordne en erklæring fra lege og forsikringsselskap som stadfester at du klarer flyturen. Er du usikker så kan du kontakte oss slik at vi kan sjekke om det aktuelle flyselskapet krever en slik erklæring.

Rullestolbrukere – på flyplassen

Vi ber deg ta kontakt med oss før avreise dersom du skal ha med deg rullestol på reisen, slik at vi får registrert dette, samt eventuell nødvendig assistanse på flyplassene. Reisende som bruker rullestol og/eller har behov for bærehjelp til sete kan ikke reise uten ledsager. Skal du reise med en elektrisk rullestol må vi søke flyselskapet om dette. Du fyller ut søknad i linken "Trenger du assistanse" på denne siden. Søknaden må være oss i hende tidligst 10 uker, og senest en uke før avreise.

Ekstra bagasje på flyreisen

Har du en funksjonshemming og behov for ekstra bagasje ber vi om at du tar kontakt med oss slik at vi kan søke flyselskapet om dette. Vi trenger i den forbindelse en legeerklæring på engelsk og informasjon om hvor mange ekstra kilo du skal ha med deg. Dette må være oss i hende senest en uke før avreise.

Transport t/r hotellet – på reisemålet

Våre reiseledere og bussjåfører kan av sikkerhetsmessige årsaker verken løfte eller bære bagasje eller reisende med en funksjonshemming opp i bussen. Dersom du ikke klarer deg selv, må du bestille og betale for annen transport mellom flyplassen og hotellet. Har du behov for personlig assistanse må du ha med deg en ledsager. Du kan ikke forvente at flyets, hotellets eller vårt personale kan være behjelpelige. Det er vanligvis ikke plass til rullestolen din på bussen mellom flyplassen og hotellet eller på våre utfluktsbusser. Du må selv stå for utgiften til egen transport dersom det ikke er plass på bussen.

Elektriske rullestoler kan ikke transporteres med våre busser. På enkelte reisemål kan vi imidlertid være behjelpelige med å arrangere spesialtransport mot ekstra avgift. Denne bestilles gjennom Apollo. 

Hotell for deg som har spesielle behov – Madeira

Har du behov for å bo på et hotell med handikapvennlige rom? Nedenfor har vi samlet noen av hotellene vi anbefaler. De fleste hotellene har et begrenset antall handikapvennlige rom. Ønsker du å bestille, må vi sende en forespørsel til det aktuelle hotellet for å sjekke om de har ledig den perioden du ønsker å reise. Kontakt oss – vi hjelper deg gjerne!

Vi kan anbefale følgende hotell i Madeira

Velg land og reisemål

Klassifisering

Pris

Avstand til stranden

Avstand til sentrum

Jeg/vi ønsker

Sol & bad

Mat & drikke

Måltider

Rom/leilighet

Helse & velvære

Annet

Anbefalte hotell

Hvordan vil du bo