Regler og vilkår for Apollos avbestillings- og endringsbeskyttelse
1 Avtalen
1.1 Bestilling av avbestillings- og endringsbeskyttelse skal gjøres når du bestiller reisen eller senest ved innbetaling av depositum.
1.2 Betaling av avbestillings- og endringsbeskyttelsen må skje sammen med betaling av depositum.
1.3 Avtalen er bindende for partene når Apollo har bekreftet bestillingen og den reisende innen avtalt tid har betalt depositum for reisen.
1.4 Endringer i avtalen gjennom bruk av avbestillings- og endringsbeskyttelsen etter punkt 2 nedenfor kan kun gjøres av hovedbestiller av reisen.
2 Innholdet i beskyttelsen
2.1 Fri ombooking. Apollos avbestillings- og endringsbeskyttelse gir rett til å endre reisen så mange ganger man ønsker fram til 30 dager før avreise uten kostnad. Endringen må gjøres av hovedbestiller, og gjelder for hele reisefølget i bestillingen. Endring uten kostnad gjelder ikke ved endring til en rabattert reise på samme avreisedato og hotell, og man kan ikke endre til en kampanjepris eller til en uspesifisert reise. Endring gjelder ikke for rundreiser, cruise, kun fly, pakkereiser som må betales umiddelbart eller endring fra pakkereise til kun fly.
2.2 Navnendring. Kunden kan overlate sin reise til andre kostnadsfritt frem til avreise, under forutsetning av at dette er teknisk mulig for arrangøren og dens underleverandører. Endring kan ikke gjøres for reiser med rutefly (f.eks. Emirates og Qatar) – eksakt informasjon gis på forespørsel til Apollo.
2.3 Avbestilling. Apollos avbestillings- og endringsbeskyttelse, som må være tegnet av alle i reisefølget*), gir rett til fri avbestilling om reisen ikke kan gjennomføres som følge av:
2.3.1 Akutt sykdom/ulykke eller dødsfall hos den reisende, i den reisendes nærmeste familie (ektefelle, registrert partner, samboer, barn, foreldre, svigerforeldre eller søsken) eller i reisefølget. Gyldig legeerklæring må innsendes innen 7 dager etter avbestilling.
2.3.2 Brann, oversvømmelse eller innbrudd egen bolig/virksomhet. Dokumentasjon på hendelsen må innsendes innen 7 dager etter avbestilling.
2.3.3 Oppsigelse fra fast ansettelse. Gjelder ved oppsigelse som følge av nedbemanning/mangel på arbeid, og ikke ved kun varsel om dette. Gjelder ikke timeansatte, vikarer eller ansatte i prøvetid. Oppsigelsen må være i beskyttelsesperioden og senest tre måneder etter avreise. Erklæring fra arbeidsgiver må innsendes senest 7 dager etter avbestilling.
2.3.4 Ved fremvisning og godkjennelse av dokumentasjon etter pkt. 2.3.1, 2.3.2 og 2.3.3 refunderes reisens pris fratrukket prisen for avbestillings- og endringsbeskyttelsen samt et administrasjonsgebyr på kr 300 per person. Beløpet refunderes til hovedreisende.
*) Personer i reisefølget som ikke har tegnet avbestillings- og endringsbeskyttelse vil ikke omfattes av refusjon fra Apollo og må kontakte sitt forsikringselskap.
2.4 Bli-boende garanti. Reisende som har kjøpt avbestillings- og endringsbeskyttelse og skal dele rom/leilighet med annen/andre reisende som har avbestilt reisen etter pkt 2.3, har rett til å beholde samme innkvartering uten ytterligere kostnader. Samtlige berørte må ha tegnet Apollos avbestillings- og endringsbeskyttelse.
2.5 Åpent kjøp i 90 dager. Når alle i samme bestilling har kjøpt Apollos avbestillings- og endringsbeskyttelse, gis det åpent kjøp på bestilling i 90 dager når reisen er bestilt mer enn 180 dager før avreise. Åpent kjøp gjelder ikke ved endring til ny reise med nytt bestillingsnummer. For bestillinger foretatt mindre enn 180 dager før avreise gjelder åpent kjøp i henhold til reisevilkårene.
2.6 Tilbakebetaling. Ved avbestilling etter vilkårene ovenfor refunderes det innbetalte beløpet fratrukket prisen for avbestillings- og endringsbeskyttelsen. Beløpet refunderes til hovedreisende.
3 Unntak
3.1 Avbestillings- og endringsbeskyttelsen gjelder ikke for følgende:
3.1.1 Sykdom/skade som er årsak til avbestillingen var kjent på bestillingstidspunktet.
3.1.2 Diagnose er ikke fastslått, selv om sykdommen/skaden har ført til symptomer eller er under utredning.
3.1.3 Psykiske problemer som ikke har ført til legeforeskrevet behandling hos psykolog eller psykiater eller sykehusinnleggelse.
3.1.4 Avbestillinger som gjøres etter avreisedato.
4 Hva må gjøres for å bruke beskyttelsen
Apollos avbestillings- og endringsbeskyttelse gjelder ikke for reiser med rutefly og cruise. For disse reisene kan Goudas avbestillingsforsikring tegnes.
Har du egen avbestillingsforsikring i forsikringsselskap/kortselskap gjelder deres regelverk.
Les mer om avbestillingsbeskyttelse i Alminnelige vilkår for pakkereiser.