På flyet
Her finner du informasjon om slikt som kan være bra å vite om flyplasser og flyreisen.
Reisene starter og avsluttes på den flyplassen som fremgår av reisedokumentene dine. Transport til og fra flyplassen er ikke inkludert i pakkereisen, og du er selv ansvarlig for å ankomme i tide til innsjekking både på utreisen og hjemreisen. Vi anbefaler at du er på flyplassen minst 2 timer før avgang når du med charterfly innenfor Schengen-området. Hvis du reiser med rutefly eller utenfor Schengen, anbefaler vi at du er på flyplassen minst 3 timer før avreise.
Når du sjekker inn, vil du motta et boardingkort som angir setet ditt om bord, og som du må ha med deg under hele reisen. På noen flyplasser kan du bruke innsjekkingsautomater, men vær oppmerksom på at innsjekkingen vanligvis stenger 1 time før avgang. Noen flyselskaper tilbyr også mobile boardingkort. Du er ansvarlig for å følge med på informasjonstavlene på flyplassen og være ved gaten i god tid før ombordstigning.
Vær oppmerksom på at informasjon om flytider, flyselskap og flytype er foreløpig, og Apollo forbeholder seg retten til å gjøre endringer i programmet. Når du bestiller tilslutningsfly eller annen transport t/r avreiseflyplassen for reisen bestilt hos Apollo, anbefales det derfor å velge billetter som kan endres.
Vær oppmerksom på at det som regel er mye trafikk på flyplassene i høysesong som til sommer- og juleferien. Vi anbefaler derfor at du kommer ekstra tidlig, da innsjekking og sikkerhetskontroll kan ta lengre tid enn normalt.
Våre reisende kan på de fleste avganger bruke innsjekkingsautomater på flyplassen for innsjekking. Slik gjør du:
Finn innsjekkings automatene avgangshallen. De står nær flyselskapenes manuelle innsjekkingsskranker.
Velg deretter flyselskap. Reiser du med charter må du først velge charter og deretter Apollo, og så det flyselskapet som flyr den aktuelle flygningen.
Angi så din flybestillingsreferanse som du finner på dine reisedokumenter, og følg instruksjonene på skjermen.
Skriv ut dine boardingkort og bagasjetagger.
Fest bagasjetaggene på din innsjekkede bagasje.
Lever inn din bagasje ved bagasjeinnleveringen, som er skiltet med Bag Drop og flyselskapets navn.
Trenger du hjelp med innsjekkingen kan du kontakte representanter for flyselskapet i avgangshallen eller ved en av innsjekkingsskrankene.
Vær oppmerksom på at det ikke er alle flyselskaper som tilbyr innsjekking via automat og bagasjeinnlevering. I slike tilfeller må du bruke den manuelle innsjekkingsskranken. Kontroller informasjonstavlene på flyplassen for detaljer om din reise.
Hvis du har bedt om assistanse på flyplassen, kan du ikke sjekke inn via innsjekkingsautomatene. Gå i stedet til en manuell innsjekkingsskranke.
Mer informasjon om innsjekking finnes på flyplassens hjemmeside:
Flyr du fra en annen flyplass så finner du informasjonen på flyplassens hjemmeside eller på Avinor sine sider.
Online-innsjekking (gjelder kun avganger fra Skandinavia). Mange flyselskaper tilbyr også online-innsjekking før avreise. Dette betyr at du kan:
Sjekke inn hjemmefra via flyselskapets hjemmeside eller app
Velge sete og skrive ut boardingkort før du kommer til flyplassen
Levere inn din bagasje direkte til selvbetjent «bag drop» hvis du har innsjekket bagasje
Kontroller flyselskapets regler for online-innsjekking på denne siden under respektive flyselskap.
Mange flyselskaper gjennomfører ID-kontroll av passasjerer både ved innsjekking og ombordstigning på flyet. Dette gjøres for å sikre at den personen som har sjekket inn bagasje også reiser med flyet. Husk derfor alltid å ta med ditt pass når du reiser utenfor Norge. Se denne siden for mer informasjon om pass og visum.
Gravide må fra uke 28 kunne fremvise legeerklæring, skrevet på engelsk, ved innsjekk på flyplassen. Legeerklæringen må være utstedt mindre enn 10 dager før avreise. Har du ikke legeerklæring kan du bli avvist av og nektet ombordstigning. Enkelte flyselskaper har også begrensninger om at flyreisen ikke kan være lenger enn 4 timer. Fra 4 uker før termin tillates ikke gravide å fly.
Du kan reise på cruise frem til du er i uke 23 av svangerskapet. Har du kommet inn i svangerskapets 24. uke, kan du ikke reise på cruise.
Avvik fra disse reglene kan forekomme hos enkelte flyselskaper. Det kan også være andre regler om du er gravid med tvillinger, trillinger eller mer. Ta kontakt med flyselskapet du skal reise med eller oss i Apollo for ytterligere informasjon.
Hvis du har bedt om assistanse på flyplassen, finner du mer informasjon om prosedyrer og møtesteder på flyplassens nettside:
Hvis du flyr fra en annen flyplass, finner du informasjonen på flyplassens nettside.
Hvis du trenger hjelp kan du også kontakte personalet ved innsjekkingsskrankene direkte, så hjelper de deg så godt det lar seg gjøre. Vi anbefaler at eventuell assistanse bestilles i forkant.
Når du kommer hjem, trenger du bare å kontakte personalet på flyplassen hvis du har bestilt assistanse.
Vær oppmerksom på at hvis flyselskapet ditt kun tilbyr innsjekking på nett, bør du kontakte en flyplassansatt som kan hjelpe deg med å finne nærmeste møtested for assistanse.
Det er viktig å huske å bestille assistanse i god tid før reisen, slik at vi kan sørge for at du får den hjelpen du trenger.
Luftrommet over Europa administreres av Eurocontrol i Brussel. Flytidene er derfor veiledende og kan endres på kort varsel på grunn av økt trafikk i luftrommet. Eventuelle endringer vil bli annonsert direkte av flyselskapet på flyplassen.
Når du kjøper en pakkereise hos oss, må utreisen benyttes – ellers blir returreisen automatisk kansellert. Dette gjelder både pakker med fly og hotell, samt kun flyreiser. Hvis du bare vil reise én vei, du bestille en enveisbillett. Vær oppmerksom på at det for enkelte destinasjoner ikke er mulig å bestille en enkeltbillett eller tur-retur-billett separat.
Vær oppmerksom på at bonuspoeng fra flyselskaper vanligvis ikke gis for pakkereiser.
Vær oppmerksom på at de fleste reisene går med direktefly fra flyplasser i Skandinavia. Direktefly innebærer at man reiser fra en flyplass i Skandinavia til reisemålet utenlands uten å bytte fly. Det innebærer dog ikke at alle reiser er nonstop. Det forekommer at reiser kombineres fra to flyplasser og at tekniske mellomlandinger gjøres under reisen.
Innsjekket bagasje Hos oss er håndbagasje alltid inkludert i reiseprisen. Innsjekket bagasje må imidlertid legges til for å gi deg størst mulig fleksibilitet. Du kan lese mer om bagasjereglene for reisen din med det aktuelle flyselskapet her.
For pakkereiser med ruteflyvninger kan reglene variere mellom ulike flyselskaper, og vi anbefaler at du sjekker gjeldende bagasjeregler direkte med det aktuelle flyselskapet.
Det er viktig å vite at i henhold til internasjonale regler kan innsjekket bagasje aldri veie mer enn 32 kg, uavhengig av om du har kjøpt ekstra vekt eller deler bagasje med medreisende.
Mat om bord på flyet Mange flyselskaper tilbyr muligheten til å forhåndsbestille måltider om bord, og i tillegg til å nyte god mat og drikke i 10 000 meters høyde, er det deilig å komme frem til reisemålet mett og fornøyd. Du kan lese mer om mat om bord på flyet her.
Det er viktig å vite at reglene for å ta med mat varierer mellom flyselskapene, men generelt er det ikke tillatt å spise sin egen mat om bord.
Seteplassering om bord Mange flyselskaper lar du forhåndsbestille setet ditt for å sikre deg setet som passer deg best. Du kan lese mer og bestille ditt favorittsete om bord her.
Det er viktig å huske at flyselskapene gjør sitt beste for å plassere gjestene våre som reiser på samme bestilling sammen, men dette er ikke garantert på forhånd. Dere er derfor ikke garantert plasser ved siden av hverandre med mindre dere har forhåndsbestilt dette før avreise.
Taxfree På mange flyvninger er det mulighet til å kjøpe taxfreevarer om bord, som parfyme, kosmetikk, snacks, alkohol og gaveartikler. Utvalg og priser varierer mellom flyselskapene, og noen tilbyr til og med forhåndsbestilling av varer som leveres direkte til setet ditt på flyreisen. Du kan lese mer om taxfree her.
Husk å sjekke tollbestemmelser og importgrenser, spesielt når du reiser utenfor EU. Gjeldende informasjon er tilgjengelig fra det svenske tollvesenet eller på flyplassens nettside.
Reise med små barn
Barn under 5 år kan ikke reise alene uten en medreisende voksen eller ekstra kabinpersonale. Barn mellom 5–12 år kan reise alene, men må ha en spesiell tillatelse som kan fås av flyselskapet på forhånd. Kontakt det aktuelle flyselskapet for ytterligere informasjon. For å regnes som baby, må barnet være 2 år i hele reiseperioden, helt til hjemkomst.
Barnevogn på flyet Barnevogn kan, uavhengig av flyselskap, medbringes uten ekstra kostnad. Vognen skal pakkes i godkjent plastpose for transport. Slike poser kan kjøpes på flyplassen. Det er også mulig å leie kraftigere beskyttelsesutstyr, f.eks. Airshells og Prampack, på noen flyplasser.
Barnemeny Se respektive flyselskap om de har egen barnemeny.
Reise med baby, barn under 2 år Barn under 2 år betaler et administrasjonsgebyr på kr 500,– uansett reiselengde. Flyselskapenes sikkerhetsregler tillater kun ett barn under 2 år pr. voksen. Barnet får ikke eget sete om bord, og man må regne med å ha barnet på fanget under hele flyturen. Ved start og landing må barnet sitte fastspent på fanget til en voksen. Bagasjereglene varierer avhengig av flyselskap. For å regnes som baby, må barnet ikke ha fylt 2 år ved reisens slutt.
Bilsete til baby om bord Se respektive flyselskap for regler og muligheter.
Hvis den innsjekkede bagasjen din er skadet eller ikke har ankommet flyplassen som forventet, bør du fylle ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report) med det samme på flyplassen. Rapporten fylles ut ved ankomsthallen/bagasjeservice hos flyselskapets bakkepersonell, som er ansvarlige for å håndtere bagasjen etter landing.
Skadet bagasje Hvis bagasjen din er skadet, bør PIR-rapporten brukes i ethvert krav til forsikringsselskapet ditt. Det er viktig at du melder skaden til forsikringsselskapet ditt så snart som mulig og legger ved den utfylte PIR-rapporten. Hvis du først oppdager skaden etter at du har kommet hjem, må du sørge for at det utarbeides en PIR-rapport senest 7 dager etter hjemkomst. Kontakt deretter den aktuelle agenten. Informasjon om hvem som håndterer skadet/mistet bagasje finner du på flyplassens nettside.
Hvis du flyr fra en annen flyplass, finner du informasjonen på flyplassens nettside.
Forsinket bagasje Når du har meldt den savnede bagasjen din til bakkepersonalet på flyplassen, vil et søk etter bagasjen starte umiddelbart. Så snart bagasjen er funnet og ankommet flyplassen, vil du bli kontaktet for levering. PIR-rapporten brukes først til å lokalisere bagasjen basert på informasjonen du oppga, og deretter til å avtale levering til adressen du oppga. I løpet av de første 5 dagene er det det lokale bakkepersonalet på reisemålet som er ansvarlig for søket. Hvis bagasjen ikke er funnet innen 5 dager, du kontakt flyselskapet direkte for videre oppfølging. I de aller fleste tilfeller blir bagasjen funnet. Hvis den mot formodning ikke har blitt funnet innen 21 dager, regnes den som tapt. I slike tilfeller anbefales det at du kontakter reiseforsikringen ditt.
Montrealkonvensjonen er en internasjonal traktat fra 1999 som erstattet Warszawakonvensjonen fra 1929. Målet er å skape et enhetlig regelverk for internasjonal lufttransport og gi passasjerer bedre rettigheter ved personskade, forsinkelser og skadet eller mistet bagasje.
Her kan du kan lese om Montreal-konvensjonen.
Hva skjer hvis reisen min blir påvirket av en streik?
Avlyst flyreise Hvis flyreisen din blir kansellert, har du to alternativer:
Gratis ombooking: du, gjesten, ombooker til en annen destinasjon og/eller en ny avreisedato i henhold til gjeldende dagspriser.
Refusjon: Du kan velge å avbestille reisen og få full refusjon. Vi tar sikte på å refundere det betalte beløpet innen 7 dager, og pengene vil bli refundert til betalingskortet som ble brukt til kjøpet.
Forsinket flyreise
Ved lengre forsinkelser har du rett til erstatning tilsvarende én dags andel. Erstatning beregnes alltid basert på reisens lengde og forsinkelsens varighet. Lengden på forsinkelsen beregnes alltid basert på den faktiske ankomsttiden (ikke avgangstiden). Du kan lese mer om reglene og kompensasjon på denne siden.
Ekstra kostnader
Vi refunderer ikke kostnader for for eksempel transport til/fra flyplassen, måltider i ventetiden osv. Vi anbefaler at du kontakter flyselskapet eller forsikringsselskapet ditt for å undersøke mulighetene for kompensasjon.
Hvordan blir jeg informert hvis reisen min blir påvirket?
Hvis reisen din blir påvirket, vil vi alltid kontakte deg via e-post eller tekstmelding. Sørg derfor for at kontaktinformasjonen i bestillingen din er korrekt og oppdatert.
Dessverre kan ingen flyselskaper helt unngå flyforsinkelser. Årsaken til forsinkelsen kan skyldes forskjellige faktorer, for eksempel tekniske problemer, overfylt luftrom eller dårlig vær. Vi gjør alltid vårt beste for å hjelpe til når våre gjester blir påvirket av en flyforsinkelse, både ved avreise og hjemreise.
Reiser du med charterfly? Hvis du reiser med et charterfly og ditt fly blir forsinket ved avreisen, vil vi holde deg løpende informert via SMS. Det er derfor viktig at vi har riktig mobilnummer registrert i din bestilling. Ved forsinkelse på hjemreisen vil våre reiseledere på flyplassen informere deg, enten personlig eller via SMS.
Reiser du med rutefly? Hvis du reiser med rutefly til et reisemål uten Apollo-personell, vil du få informasjon om eventuelle forsinkelser direkte fra flyselskapet. Flyselskapets representanter vil holde deg oppdatert, og du kan også finne informasjon på den aktuelle flyplassens nettside.
Informasjon ved forsinkelser Ved flyforsinkelser kan mange forskjellige faktorer spille inn og påvirke situasjonen, noe som gjør det vanskelig å gi eksakte tidspunkter med en gang. Under en forsinkelse arbeider vi intensivt med å finne løsninger og alternativer, og det kan ta tid før endelig og bekreftet informasjon kan gis. Sammen med flyselskapene strever vi etter å holde deg løpende oppdatert, og så snart ny, bekreftet informasjon er tilgjengelig, vil du bli informert.
Mat, drikke og overnatting ved forsinkelser Ved flyforsinkelser kan du ha rett til måltider, drikke og eventuelt overnatting. I hvilken grad dette gjelder avhenger av forsinkelsens lengde og karakter. Det er flyselskapet eller dets representant på flyplassen som har ansvaret for å sørge for dette. Vanligvis skjer det ved utdeling av matkuponger som kan brukes på utvalgte steder på flyplassen. Hvis flyselskapet ikke tilbyr mat og drikke, må du selv legge ut for de nødvendige utgiftene og få disse refundert i etterkant, så lenge disse er innenfor rimelighetens grenser. Husk alltid å ta vare på kvitteringer. Hvis ditt fly blir utsatt til neste dag, er flyselskapet pliktig til å ordne overnatting samt transport mellom flyplassen og hotellet, dersom forsinkelsens lengde begrunner dette.
Tilslutningsfly og annen transport Hvis du reiser med tilslutningsfly, tog eller annen transport til avreiseflyplassen, anbefaler vi minst 3-4 timers margin, både ved avreise og hjemreise. Vær oppmerksom på at Apollo normalt ikke erstatter kostnader hvis flyet blir savnet som følge av forsinkelser i tilslutningsreisen. Vi erstatter heller ikke ekstra kostnader for savnede flyforbindelser under reisen. I slike tilfeller henviser vi til din reiseforsikring.
Mer informasjon om flyforsinkelser finner du på denne siden.
I følge internasjonale luftfartsbestemmelser kan flyselskapet avvise passasjerer som er påvirket av alkohol eller narkotika, og som de anser kan være en fare for sikkerheten om bord. Det er flyets kaptein som er ansvarlig og tar denne avgjørelsen. Transport kan også nektes de som ikke følger instrukser og/eller sikkerhetsbestemmelser. Passasjerer som blir avvist på slikt grunnlag har ikke krav på refusjon av ubenyttet reise eller å få dekket utgifter til hjemreise o.l. Ved trusler/skader eller andre hendelser som kan forårsake merkostnader, vil den/de ansvarlige passasjer(er) bli holdt økonomisk ansvarlig og politianmeldelse kan forekomme.
Hvis man har en kjent sykdom (f.eks. hjerte- eller lungesykdom) som kan innebære spesielle behov under flyreisen, er det passasjerens eget ansvar å skaffe en attest fra en lege samt fra forsikringsselskapet som viser at man er egnet til å fly. Denne dokumentasjonen skal sendes inn til flyselskapet i god tid før reisen, hvoretter flyselskapet gjør en vurdering om passasjeren kan tas med på flyreisen. Flyselskapet kan kreve at man selv tar med eventuell nødvendig ekstra oksygen. Flykapteinen har når som helst rett til å nekte en passasjer om det vurderes å være helsemessige eller sikkerhetsmessige risikofaktorer ved å delta på flyreisen.