Alt om flyreisen og forsinkelser
Ved kjøp av våre pakkereiser må utreisen benyttes ellers vil hjemreisen automatisk bli kansellert. Dette gjelder både ved bestilling av pakkereiser med fly og hotell og ved kjøp av kun flyreise. Ønsker du kun flybillett en vei, kan du bestille enveisbilletter hos oss. Merk at det for enkelte reisemål ikke er mulig å bestille kun returbillett. Vær oppmerksom på at de fleste reisene går med direktefly fra flyplasser i Skandinavia. Direktefly innebærer at man reiser fra en flyplass i Skandinavia til reisemålet utenlands uten å bytte fly. Det innebærer dog ikke at alle reiser er nonstop. Det forekommer at reiser kombineres fra to flyplasser og at tekniske mellomlandinger gjøres under reisen.
Hvis du har bedt om assistanse på flyplassen, finner du mer informasjon om prosedyrer og møtesteder på flyplassens nettside:
Hvis du flyr fra en annen flyplass, finner du informasjonen på flyplassens nettside.
Trenger hjelp kan du også kontakte personalet ved innsjekkingsskrankene direkte, så hjelper de deg så godt det lar seg gjøre. Vi anbefaler alltid at eventuell assistanse bestilles i forkant.
Når du kommer hjem, trenger du bare å kontakte personalet på flyplassen hvis du har bestilt assistanse.
Vær oppmerksom på at hvis flyselskapet ditt kun tilbyr innsjekking på nett, bør du kontakte en flyplassansatt som kan hjelpe deg med å finne nærmeste møtested for assistanse.
Det er viktig å huske å bestille assistanse i god tid før reisen, slik at vi kan sørge for at du får den hjelpen du trenger.
Reisen regnes som påbegynt når du har sjekket inn på avreiseflyplassen. Flyselskapets personale er på plass senest 2 timer før flyavgang ved alle charterflyvninger. Du må ha sjekket inn bagasjen du har for innsjekk senest 1 time før angitt avgangstid. Vi anbefaler deg å være ute i god tid. Ved innsjekk får du utdelt et boardingkort for utreise som angir din sitteplass om bord i flyet. Dette må du ha med deg hele veien til du ankommer reisemålet. For noen flyselskap kan du motta boardingkortet på mobilen.
Husk at i visse perioder som i julen, vinterferien, påsken og sommerens skoleferie er det mange som er på reise, noe som skaper mer trafikk og køer. Beregn ekstra god til innsjekking og for å gå gjennom pass- og sikkerhetskontroll.
Alle som sender bagasje må fremvise pass, og alle reisende må da selv være til stede for å sjekke inn bagasjen.
Automatisk innsjekking
For flyvninger med SAS Charter kan du sjekke inn på selvbetjente innsjekkingsautomater på flyplassen. Du velger først Charter og deretter Apollo. Legg deretter inn din flyreferanse (6 bokstaver) og følg instruksene videre. Automaten skriver ut bagasjelapper. Du kan også skrive ut boardingkort om du ikke har lastet ned dette på forhånd. Den reisende setter selv på sine bagasjelapper, og leverer bagasjen ved skranken som er skiltet med Bagage-Drop og navn på flyselskapet. Som oftest scanner du bagasjetagen og sender bagasjen igjennom selv. I visse tilfeller må reisende med rullestol sjekke inn på vanlig måte over skranke.
ID-kontroll
Mange flyselskaper krever ID-kontroll av flypassasjerer ved innsjekking og ombordstigning på flyet. Dette for å sikre at en passasjer som har sjekket inn bagasje også følger med på flyet. Husk derfor å alltid ha med pass når du reiser utenfor Norge.
Flyreisen er en viktig del av reisen og for de fleste er det viktig å sitte sammen med reisefølget. Det er dessverre ikke alltid slik at, selv om man står på samme bestilling, får tildelt sete ved siden av den eller de man reiser med. På de fleste av våre flygninger kan du forhåndsbestille sete og vi anbefaler at du gjør dette for å være garantert ønsket plassering. Finn ut hvordan ved å sjekke det aktuelle flyselskapet.
Luftrommet over Europa administreres av Eurocontrol i Brussel. Flytidene er derfor veiledende og kan endres på kort varsel på grunn av økt trafikk i luftrommet. Eventuelle endringer vil bli annonsert direkte av flyselskapet på flyplassen.
Når du kjøper en pakkereise hos oss, må utreisen benyttes – ellers blir returreisen automatisk kansellert. Dette gjelder både pakker med fly og hotell, samt kun flyreiser. Hvis du bare vil reise én vei, du bestille en enveisbillett. Vær oppmerksom på at det for enkelte destinasjoner ikke er mulig å bestille en enkeltbillett eller tur-retur-billett separat.
Vær oppmerksom på at bonuspoeng fra flyselskaper vanligvis ikke gis for pakkereiser.
Gravide må fra uke 28 kunne fremvise legeerklæring, skrevet på engelsk, ved innsjekk på flyplassen. Legeerklæringen må være utstedt mindre enn 10 dager før avreise. Har du ikke legeerklæring kan du bli avvist av og nektet ombordstigning. Enkelte flyselskaper har også begrensninger om at flyreisen ikke kan være lenger enn 4 timer. Fra 4 uker før termin tillates ikke gravide å fly.
Du kan reise på cruise frem til du er i uke 23 av svangerskapet. Har du kommet inn i svangerskapets 24. uke, kan du ikke reise på cruise.
Avvik fra disse reglene kan forekomme hos enkelte flyselskaper. Det kan også være andre regler om du er gravid med tvillinger, trillinger eller mer. Ta kontakt med flyselskapet du skal reise med eller oss i Apollo for ytterligere informasjon.
I følge internasjonale luftfartsbestemmelser kan flyselskapet avvise passasjerer som er påvirket av alkohol eller narkotika, og som de anser kan være en fare for sikkerheten om bord. Det er flyets kaptein som er ansvarlig og tar denne avgjørelsen. Transport kan også nektes de som ikke følger instrukser og/eller sikkerhetsbestemmelser. Passasjerer som blir avvist på slikt grunnlag har ikke krav på refusjon av ubenyttet reise eller å få dekket utgifter til hjemreise o.l. Ved trusler/skader eller andre hendelser som kan forårsake merkostnader, vil den/de ansvarlige passasjer(er) bli holdt økonomisk ansvarlig og politianmeldelse kan forekomme.
Montreal-konvensjonen er en internasjonal traktat fra 1999 som erstattet Warszawakonvensjonen fra 1929. Målet er å skape et enhetlig regelverk for internasjonal lufttransport og gi passasjerer bedre rettigheter ved personskade, forsinkelser og skadet eller mistet bagasje.
Du kan lese hele Montreal-konvensjonen på denne siden.
Reisen starter og avsluttes på den flyplassen som fremgår av reisedokumentene dine. Transport til og fra flyplassen er ikke inkludert i pakkereisen, og du er selv ansvarlig for å ankomme i tide til innsjekking både på utreisen og hjemreisen. Vi anbefaler at du er på flyplassen minst 2 timer før avgang når du med charterfly innenfor Schengen-området. Hvis du reiser med rutefly eller utenfor Schengen, anbefaler vi at du er på flyplassen minst 3 timer før avreise.
Når du sjekker inn, vil du motta et boardingkort som angir setet ditt om bord, og som du må ha med deg på hele reisen. På noen flyplasser kan du bruke innsjekkingsautomater, men vær oppmerksom på at innsjekkingen vanligvis stenger 1 time før avgang. Noen flyselskaper tilbyr også mobile boardingkort. Du er ansvarlig for å følge med på informasjonstavlene på flyplassen og være ved gaten i god tid før ombordstigning.
Vær oppmerksom på at informasjon om flytider, flyselskap og flytype er foreløpig, og Apollo forbeholder seg retten til å gjøre endringer i programmet. Når du bestiller tilslutningsfly eller annen transport t/r avreiseflyplassen for reisen bestilt hos Apollo, anbefales det derfor å velge billetter som kan endres.
Vær oppmerksom på at det som regel er mye trafikk på flyplassene i høysesong som til sommer- og juleferien. Vi anbefaler derfor at du kommer ekstra tidlig, da innsjekking og sikkerhetskontroll kan ta lengre tid enn normalt.
Barn under 5 år kan ikke reise alene uten en medreisende voksen eller ekstra kabinpersonale. Barn mellom 5–12 år kan reise alene, men må ha en spesiell tillatelse som kan fås av flyselskapet på forhånd. Kontakt det aktuelle flyselskapet for ytterligere informasjon. For å regnes som baby, må barnet være 2 år i hele reiseperioden, helt til hjemkomst.
Barnevogn på flyet Barnevogn kan, uavhengig av flyselskap, medbringes uten ekstra kostnad. Vognen skal pakkes i godkjent plastpose for transport. Slike poser kan kjøpes på flyplassen. Det er også mulig å leie kraftigere beskyttelsesutstyr, f.eks. Airshells og Prampack, på noen flyplasser.
Barnemeny Se respektive flyselskap om de har egen barnemeny.
Reise med baby, barn under 2 år Barn under 2 år betaler et administrasjonsgebyr på kr 500,– uansett reiselengde. Flyselskapenes sikkerhetsregler tillater kun ett barn under 2 år pr. voksen. Barnet får ikke eget sete om bord, og man må regne med å ha barnet på fanget under hele flyturen. Ved start og landing må barnet sitte fastspent på fanget til en voksen. Bagasjereglene varierer avhengig av flyselskap. For å regnes som baby, må barnet ikke ha fylt 2 år ved reisens slutt.
Bilsete til baby om bord Se respektive flyselskap for regler og muligheter.
Innsjekket bagasje Hos oss er håndbagasje alltid inkludert i reiseprisen. Innsjekket bagasje må imidlertid legges til for å gi deg størst mulig fleksibilitet. Du kan lese mer om bagasjereglene for reisen din med det aktuelle flyselskapet her.
For pakkereiser med ruteflyvninger kan reglene variere mellom ulike flyselskaper, og vi anbefaler at du sjekker gjeldende bagasjeregler direkte med det aktuelle flyselskapet.
Det er viktig å vite at i henhold til internasjonale regler kan innsjekket bagasje aldri veie mer enn 32 kg, uavhengig av om du har kjøpt ekstra vekt eller deler bagasje med medreisende.
Mat om bord på flyet Mange flyselskaper tilbyr muligheten til å forhåndsbestille måltider om bord, og i tillegg til å nyte god mat og drikke i 10 000 meters høyde, er det deilig å komme frem til reisemålet mett og fornøyd.
Det er viktig å vite at reglene for å ta med mat varierer mellom flyselskapene, men generelt er det ikke tillatt å spise sin egen mat om bord.
Sitteplasser om bord Mange flyselskaper lar du forhåndsbestille setet ditt for å sikre deg setet som passer deg best.
Det er viktig å huske at flyselskapene gjør sitt beste for å plassere gjestene våre som reiser på samme bestilling sammen, men dette er ikke garantert på forhånd. Dere er derfor ikke garantert plasser ved siden av hverandre med mindre dere har forhåndsbestilt dette før avreise.
Taxfree På mange flyvninger er det mulighet til å kjøpe taxfreevarer om bord, som parfyme, kosmetikk, snacks, alkohol og gaveartikler. Utvalg og priser varierer mellom flyselskapene, og noen tilbyr til og med forhåndsbestilling av varer som leveres direkte til setet ditt under flyturen.
Husk å sjekke tollbestemmelser og importgrenser, spesielt når du reiser utenfor EU. Gjeldende informasjon er tilgjengelig fra det norske tollvesenet eller på flyplassens nettside.
Hvis den innsjekkede bagasjen din er skadet eller ikke har ankommet flyplassen som forventet, bør du fylle ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report) med det samme på flyplassen. Rapporten fylles ut ved ankomsthallen/bagasjeservice hos flyselskapets bakkepersonell, som er ansvarlige for å håndtere bagasjen etter landing.
Skadet bagasje Hvis bagasjen din er skadet, bør PIR-rapporten brukes i ethvert krav til forsikringsselskapet ditt. Det er viktig at du melder skaden til forsikringsselskapet ditt så snart som mulig og legger ved den utfylte PIR-rapporten. Hvis du først oppdager skaden etter at du har kommet hjem, må du sørge for at det utarbeides en PIR-rapport senest 7 dager etter hjemkomst. Kontakt deretter den aktuelle agenten. Informasjon om hvem som håndterer skadet/mistet bagasje finner du på flyplassens nettside.
Hvis du flyr fra en annen flyplass, finner du informasjonen på flyplassens nettside.
Forsinket bagasje Når du har meldt den savnede bagasjen din til bakkepersonalet på flyplassen, vil et søk etter bagasjen starte umiddelbart. Så snart bagasjen er funnet og ankommet flyplassen, vil du bli kontaktet for levering. PIR-rapporten brukes først til å lokalisere bagasjen basert på informasjonen du oppga, og deretter til å avtale levering til adressen du oppga. I løpet av de første 5 dagene er det det lokale bakkepersonalet på reisemålet som er ansvarlig for søket. Hvis bagasjen ikke er funnet innen 5 dager, du kontakt flyselskapet direkte for videre oppfølging. I de aller fleste tilfeller blir bagasjen funnet. Hvis den mot formodning ikke har blitt funnet innen 21 dager, regnes den som tapt. I slike tilfeller anbefales det at du kontakter reiseforsikringen ditt.
Hva skjer hvis reisen min blir påvirket av en streik?
Kansellert fly Hvis flyreisen din blir kansellert, har du to alternativer:
Ombooking uten kostnad: du endrer bestilling til et annet reisemål og/eller en ny avreisedato i henhold til gjeldende dagspriser.
Refusjon: Du kan velge å avbestille reisen og få full refusjon. Vi tar sikte på å refundere det betalte beløpet innen 7 dager, og pengene vil bli refundert til det kortet som ble benyttet ved betaling av reisen.
Forsinket flyreise
Ved lengre forsinkelser har du rett til erstatning tilsvarende én dags andel. Erstatning beregnes alltid basert på reisens lengde og forsinkelsens varighet. Lengden på forsinkelsen beregnes alltid basert på den faktiske ankomsttiden (ikke avgangstiden). Du kan lese mer om reglene og kompensasjon på denne siden.
Ekstra kostnader
Vi refunderer ikke kostnader for for eksempel transport til/fra flyplassen, måltider i ventetiden osv. Vi anbefaler at du kontakter flyselskapet eller forsikringsselskapet ditt for å undersøke mulighetene for kompensasjon.
Hvordan blir jeg informert hvis reisen min blir påvirket?
Hvis reisen din blir påvirket, vil vi alltid kontakte deg via e-post eller tekstmelding. Sørg derfor for at kontaktinformasjonen i bestillingen din er korrekt og oppdatert.