Informasjon om flyforsinkelser
Forsinkelser kan oppstå og kan skyldes tekniske feil, værforhold eller opphopning av trafikken i luften. Ved en eventuell flyforsinkelser gjør Apollo og flyselskapet alt for å redusere konsekvensene av forsinkelsen. På denne siden finner du alt om aktuelle forsinkelser av lengre varighet (mer enn 3 timer), regler for kompensasjon, forsinkelsesbevis og ofte stilte spørsmål.
Dessverre kan ingen flyselskaper helt unngå flyforsinkelser. Årsaken til en flyforsinkelse kan skyldes ulike årsaker – for eksempel tekniske problemer, trafikkork i luftrommet eller dårlig vær. Vi gjør alltid vårt beste for å hjelpe gjestene våre når de opplever flyforsinkelser, både ved avreise og hjemkomst.
Hvis du har kommentarer eller tilbakemeldinger om hvordan situasjonen ble håndtert, er du velkommen til å fylle ut reklamasjons skjemaet vårt på denne siden. Vi anbefaler imidlertid at du først leser informasjonen under de andre fanene på siden.
Om flyet ditt er forsinket på ut- eller hjemreisen, og du må ta en sak med forsikringsselskapet ditt, trenger du et forsinkelsesbevis. Nedenfor finner du informasjon for hvert flyselskap.
Braathens International Airlines Kontakt flyselskapet direkte for en forsinkelsesbevis. Kontaktinformasjonen til Braathens.
SAS Du kan laste ned et sertifikat for forsinket/innstilt fly. Husk å ha flightnummeret og bestillingsnummeret ditt tilgjengelig. Ved spørsmål må du kontakte SAS.
Andre flyselskaper Hvis du fløy med et annet flyselskap enn de som er oppført ovenfor, bør du kontakte flyselskapet for å få et forsinkelsesbevis.
Som reisearrangør er vi dekket av pakkereiseloven. Vi følger retningslinjene som gjelder for kompensasjon ved flyforsinkelser.
Kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004 må rettes direkte til flyselskapet. Et slikt krav må være flyselskapet i hende senest 2 måneder etter at forsinkelsen oppsto.
Rettigheter i henhold til EU-forordning 261/2004
Hvis du opplever en forsinkelse på reisen, har du rett til kompensasjon fra flyselskapet i henhold til EU-forordningen. Følgende betingelser må imidlertid være oppfylt:
Flyet gikk fra en flyplass innenfor EU.
Flyvningen ankom en flyplass i EU med et EU-registrert flyselskap, eller en flyplass utenfor EU med et EU-registrert flyselskap.
Du må ha vært om bord på den aktuelle flyvningen.
Kravet må være flyselskapet i hende innen 2 måneder etter forsinkelsen.
Gjelder dersom flyet ankommer mer enn 3 timer etter planlagt ankomst til reisemålet. Forskriften gjelder imidlertid ikke dersom forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter, som vær eller streik.
Eventuelle krav i henhold til EU-forordningen skal, som nevnt ovenfor, rettes direkte til flyselskapet. Flyselskapet har rett til å trekke fra eventuell kompensasjon som allerede er utbetalt i samsvar med pakkereiseloven. Hvis forsinkelsen overstiger 5 timer fra planlagt avgangstid, gir EU-forordningen deg rett til å avbestille flyreisen. Vær oppmerksom på at du i dette tilfellet ikke vil motta kompensasjon for overnatting eller andre tillegg du ikke benytter deg av.
Som turoperatør forholder vi oss til pakkereiseloven og følger reglene om kompensasjon ved flyforsinkelser. Reglene varierer imidlertid avhengig av om forsinkelsen oppstod på utreisen eller på hjemreisen. Se oversikten nedenfor.
Forsinkelser ved avreise I tabellen nedenfor kan du se når du, i henhold til retningslinjene i pakkereiseloven, har rett til kompensasjon i forbindelse med en flyforsinkelse. Erstatningen beregnes basert på den totale reiseprisen, eksklusive forsikring og eventuelle tilleggstjenester. Basisprisen for reisen deles deretter på antall overnattinger, avhengig av om kompensasjonen gjelder per dag eller per 24 timer.
Reiselengde | Lengde på forsinkelse ved ankomst | Medfører det kompensasjon? | Hvilken kompensasjon? |
1-4 døgn | Under 6 timer | Ingen | Ingen |
1-4 døgn | Over 6 timer | Ja | 1 dagsandel* |
5-8 døgn | Under 8 timer | Ingen | Ingen |
5-8 døgn | Over 8 timer | Ja | 1 dagsandel* |
Over 8 døgn | Over 8 timer | Nei | Ingen |
Over 8 døgn | Over 12 timer | Ja | 1 dagsandel* |
*Beløpet beregnes av reisens pris, men fratrekk for forsikringer og eventuelle tilleggsytelser. 1 dagsandel motsvarer 1/7 del (for 7 overnattinger) 1/14 del (for 14 overnattinger).
Forsinkelser på hjemreisen
En forsinkelse på hjemreisen resulterer ikke i kompensasjon uansett lengde, ettersom du ikke går glipp av tid på reisemålet. Hvis du har kjøpt en pakkereise, vil vi ved behov, sammen med våre partnere, gjøre vårt beste for å ordne mat og overnatting i henhold til gjeldende lover og regler.
Ved forsinkelser på hjemreisen er du hovedansvarlig for eventuelle kostnader, som for eksempel hotellovernatting, nye billetter med mellomlanding eller hvis du går glipp av fly-, tog- eller bussforbindelser. Med mindre forsinkelsen anses som en feil i henhold til reisevilkårene. Vi anbefaler at du deretter søker om erstatning fra flyselskapet eller forsikringsselskapet ditt.
Husk å alltid ta vare på alle kvitteringer og relevant dokumentasjon knyttet til forsinkelsen.