Reklamasjoner etter reisen
Her finner du informasjon knyttet til reisen din, i tilfelle du opplevde mangler eller var misfornøyd med noe i løpet av ferien.
Hvis problemet ikke ble løst mens du er på reisemålet kan du kontakte oss etter at du har kommet hjem og fylle ut vårt reklamasjons skjema, som du finner nederst på siden.
VIKTIG: Klager og reklamasjoner som ikke er tatt opp med våre representanter/reiseledere på reisemålet i løpet av ferien, vil ikke bli behandlet etter at du har kommet hjem. Reklamasjonen/klagen din må være oss i hende senest to måneder etter at du har kommet hjem.
Vær oppmerksom på følgende:
Hvis saken din gjelder noe som skjedde før reisen din, kan du kontakte vår kundeservice på apollo@apollo.no eller 21 01 75 40.
Hvis saken din gjelder noe som skjedde under på reisen eller under oppholdet, kan du kontakte våre ansatte på reisemålet. Kontaktinformasjon finner du blant annet i Apollo-appen.
Hvis saken din gjelder en forsinket eller kansellert flyvning, nektet ombordstigning, skadet eller mistet bagasje eller annen flyrelatert klage, henviser vi deg til flyselskapet du reiser med.
Hvis saken din gjelder sykdom, skade eller innbrudd, er det en sak for reiseforsikringen. Hvis du har kjøpt reiseforsikring gjennom oss i forbindelse med bestillingen din, er du forsikret hos Gouda Reiseforsikring, som kan nås på telefon 24 14 45 70.
Merk også at det ikke er mulig å legge ved mange eller store bildefiler til skjemaet. Disse kan i så fall sendes til oss separat i etterkant. Når vi har mottatt klagen din, sender vi deg en skriftlig bekreftelse med informasjon om gjeldende behandlingstid. Behandlingstiden avhenger blant annet av at vi må kontakte alle relevante parter for å samle inn informasjon om saken. Våre ansatte som håndterer klager har lang erfaring innen både klagebehandling og reiselivsbransjen. De er godt kjent med reisevilkår, bransjepraksis, pakkereiseloven og retningslinjer fra Pakkereisenemnda. Alle klager håndteres av våre skandinaviske ansatte, noe som betyr at du vil få svar på norsk, svensk eller dansk. Når behandlingen er fullført, vil du motta et skriftlig varsel med vår avgjørelse.
Hvis den innsjekkede bagasjen din er skadet eller ikke har ankommet flyplassen som forventet, bør du fylle ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report) med det samme på flyplassen. Rapporten fylles ut ved ankomsthallen/bagasjeservice hos flyselskapets bakkepersonell, som er ansvarlige for å håndtere bagasjen etter landing.
Skadet bagasje Hvis bagasjen din er skadet, bør PIR-rapporten brukes i ethvert krav til forsikringsselskapet ditt. Det er viktig at du melder skaden til forsikringsselskapet ditt så snart som mulig og legger ved den utfylte PIR-rapporten. Hvis du først oppdager skaden etter at du har kommet hjem, må du sørge for at det utarbeides en PIR-rapport senest 7 dager etter hjemkomst. Kontakt deretter den aktuelle agenten. Informasjon om hvem som håndterer skadet/mistet bagasje finner du på flyplassens nettside.
Hvis du flyr fra en annen flyplass, finner du informasjonen på flyplassens nettside.
Forsinket bagasje Når du har meldt den savnede bagasjen din til bakkepersonalet på flyplassen, vil et søk etter bagasjen starte umiddelbart. Så snart bagasjen er funnet og ankommet flyplassen, vil du bli kontaktet for levering. PIR-rapporten brukes først til å lokalisere bagasjen basert på informasjonen du oppga, og deretter til å avtale levering til adressen du oppga. I løpet av de første 5 dagene er det det lokale bakkepersonalet på reisemålet som er ansvarlig for søket. Hvis bagasjen ikke er funnet innen 5 dager, du kontakt flyselskapet direkte for videre oppfølging. I de aller fleste tilfeller blir bagasjen funnet. Hvis den mot formodning ikke har blitt funnet innen 21 dager, regnes den som tapt. I slike tilfeller anbefales det at du kontakter reiseforsikringen ditt.