På hotellet
Her har vi samlet det som du bør vite om våre hotell.
Avstandene som er oppført på nettsiden vår under hotell og fanen «Fakta» refererer til nærmeste strand og nærmeste lokalsenter. Dette betyr ikke nødvendigvis den største stranden eller det mest sentrale området på reisemålet.
Lokalt sentrum betyr vanligvis den nærmeste mindre byen eller området med butikker og restauranter.
Alle avstander måles fra hotellets eiendomslinje. Avstanden fra ditt rom/leilighet, eller fra selve hovedbygningen, kan derfor være lengre.
For å sikre god vannkvalitet inneholder både salt- og ferskvannsbassenger kjemikalier, blant annet klor. Misfarging av hår og badetøy kan forekomme ved bading i klorert vann. Det finnes normalt ingen badevakt på hotellet. Apollo anbefaler alle familier med små barn å ta med og bruke badebleier når barna er i bassenget.
Oppvarming Basseng i Middelhavsområdet er sjelden oppvarmet, men hvis et hotell har oppvarmet basseng, fremgår det av vår hotellbeskrivelse. Oppvarmede basseng holder normalt en vanntemperatur på cirka 22 grader eller mer, men temperaturen kan synke noen grader på kvelden, natten, morgenen eller ved dårlig vær.
Solsenger Bassengområdene har ofte begrenset plass, noe som betyr at antallet solsenger på hotellets fellesområder ikke alltid er tilstrekkelig for alle gjester. Vi ber deg derfor vise hensyn og kun bruke de solsengene du trenger. De fleste hoteller har regler for reservasjon av solsenger og fraråder å reservere dem over lengre tid. Apollo har imidlertid ikke ansvar for hvordan disse reglene overholdes.
Bildene du ser på nettsiden vår under hvert hotell er eksempler på hvordan overnattingsstedet vanligvis ser ut. Imidlertid er ikke alle rom eller leiligheter nødvendigvis møblert som vist på bildene. Det kan variere i størrelse, planløsning, interiørdesign og møblering, selv innenfor samme romkategori eller leilighetstype.
Vær oppmerksom på at rommene kan ha en annen utsikt og beliggenhet enn det som vises på bildene. Noen hotell har også flere bygninger enn de som vises på bildene.
Bildene er noen ganger tatt med såkalte vidvinkelobjektiver, noe som får rom, basseng og andre fasiliteter til å virke større enn de egentlig er. Bildene er også tatt i best mulig vær og viser hotellet fra sin mest fordelaktige side.
Når det gjelder nybygde hotell, kan det hende at vi bare har tilgang til skisser, spesielt før sesongstart. Vi forbeholder oss derfor retten til å gjøre endringer og avvik inntil endelige bilder er tilgjengelige.
Lydnivå og daglig drift på hotellet Oppfattelsen av lyd varierer fra person til person. Noen synes at en nærliggende bar bidrar til en hyggelig atmosfære, mens andre kan oppleve det som forstyrrende. Musikk ved bassenget eller kveldsunderholdning kan være populært blant enkelte gjester, men oppleves som støy av andre. På de fleste av våre reisemål pågår hverdagen som vanlig, også i turistsesongen. Det betyr at søppelbiler har sine tidlige morgenruter og at hotellets daglige drift kan høres, for eksempel når varer leveres til restauranten eller når ventilasjonssystemet jobber på fullt. Mange hotell er dessuten ikke så godt isolerte, noe som medfører at du kan høre støy fra hotellets aktiviteter og andre gjester inne på ditt rom.
Byggestilen på våre reisemål skiller seg markant fra den nordiske. På grunn av det varmere klimaet er det sjelden behov for isolasjon, og hoteller samt boliger er ofte bygget i murstein. Det kan derfor hende at dører og vinduer ikke tetter helt, eller at det er mellomrom under dørene, siden lister ikke brukes i samme grad som hjemme. Dette kan også føre til at boenheten oppleves som mer lyttende. Noen hoteller har rom eller leiligheter med dørforbindelse til tilgrensende rom. I disse kan lyder fra naboene oppleves tydeligere, da døren ikke isolerer like godt som en vegg.
Vedlikehold og reparasjoner Reparasjoner eller vedlikehold av hotellets fasiliteter skjer regelmessig, og selv om det finnes tydelige rutiner for dette, kan akutte situasjoner noen ganger oppstå som hotellet må håndtere umiddelbart. Dette kan for eksempel bety at bassenget midlertidig stenges hvis det oppstår problemer med rensesystemet.
Bygge- og renoveringsarbeid Renoveringer og bygging er vanlig i turistområder, og reisende bør være klar over at dette kan forekomme. Lydnivået avhenger av prosjektets omfang og kan inkludere alt fra grunnarbeid og transport til nybygging og innredning.
Avtaler med våre hotell inngås ofte ett år i forveien, og det kan derfor hende at bygge- eller renoveringsarbeider starter på stedet i mellomtiden. I disse situasjonene forsøker hotellene å plassere våre gjester så langt fra det berørte området som mulig for å redusere forstyrrelser.
Hvis vi får kjennskap til byggearbeid eller annen forstyrrende lyd av større omfang, oppdaterer vi hotellbeskrivelsen på vår nettside. Vær oppmerksom på at enkelte arbeider kan starte med kort varsel, noe som betyr at vi ikke alltid rekker å få informasjonen i tide.
Nye hotell og oppstartsproblemer Ved åpning av helt nye hotell kan mindre oppstartproblemer oppstå. Dette kan for eksempel være tekniske justeringer eller fasiliteter som ennå ikke er fullt fungerende. Hotellene jobber alltid for å sikre en smidig åpning, men mindre problemer kan forekomme i forbindelse med nybygg.
Treningsrom kan variere både i størrelse og utstyr og kan normalt ikke sammenlignes med et vanlig treningsstudio. Hotellenes underholdning og sportsaktiviteter kan også ha variert standard og tilbys ofte mot avgift. Hvis et hotell tilbyr underholdning, skjer det vanligvis på et internasjonalt språk, med mindre annet er angitt. Underholdningen kan variere avhengig av sesong, hotellkategori og reisemål. Fasiliteter som treningsrom, spa, massasje og badstue er mot avgift, med mindre annet er angitt. Det samme gjelder de fleste former for vannsport samt tilgang til tennisbaner, minigolf med mer. Det er også vanlig at enkelte hotell tar betalt for solsenger, parasoller, safer, luftkondisjonering og wifi.
Tilgjengelighet og begrensninger Vær oppmerksom på at enkelte fasiliteter kan være stengt eller utilgjengelige på grunn av dårlig vær eller andre omstendigheter utenfor Apollos kontroll.
Her har vi samlet en oversikt over hva som generelt gjelder for romtypene som oftest tilbys på hotellene i programmet vårt. Vær oppmerksom på at detaljer og spesifikasjoner kan variere, og vi refererer derfor alltid til den nøyaktige beskrivelsen av rommet/leiligheten på nettsiden vår under det respektive hotellet og fanen «Rom/leiligheter».
Enkeltrom Et enkeltrom er beregnet for én person og er vanligvis mindre enn et dobbeltrom. På noen hotell har enkeltrom enklere standard og mindre attraktiv beliggenhet sammenlignet med for eksempel dobbeltrom. Siden de fleste hotell har et begrenset antall enkeltrom, kan prisen være relativt høy. Det hender også at hotell tilbyr dobbeltrom som enkeltrom, og i så fall legges det ofte til et enkeltromstillegg.
Dobbeltrom Et dobbeltrom består av et rom for to personer og er vanligvis møblert med enten to enkeltsenger eller én dobbeltseng. Både størrelse, planløsning og beliggenhet innenfor hotellområdet varierer – selv innenfor samme romkategori og hotell.
Familierom Et familierom kan være et stort rom med sovedel i åpen planløsning, et rom med sovealkover (f.eks. med køyesenger), et rom med hems eller to dobbeltrom med dør mellom dem.
Juniorsuite En juniorsuite er vanligvis et større rom med kombinert sove- og oppholdsrom i åpen planløsning.
Suite Et rom med eget bad består vanligvis av et separat soverom og en stue.
Soveplasser og ekstrasenger Soverommene i alle romtyper er vanligvis beregnet for to personer og består vanligvis av enten to enkeltsenger, en dobbeltseng eller en mindre dobbeltseng. I noen dobbeltrom er det mulig med ekstrasenger, noe som imidlertid gjør at rommet føles trangt.
Viktig å vite Utforming og interiørdesign varierer mye mellom de ulike reisemålene. Interiørbildene som vises på nettsiden vår er kun eksempelbilder. Både totalareal og planløsning kan variere – selv mellom rom av samme type på samme hotell. Det oppgitte antallet kvadratmeter for rommet/leiligheten på noen hotell inkluderer både boareal og uteplass, mens det på andre kun refererer til selve boarealet.
Baderom Avløpsrørene på badene er ofte veldig smale, spesielt på hotell i Hellas, for eksempel. Derfor blir gjestene ofte bedt om å legge toalettpapir i en spesiell beholder ved siden av toalettet. Sklisikre matter og dusjforheng er ikke vanlige og vanligvis ikke inkludert som standardutstyr.
Rommets beliggenhet på hotellet Rommene har ulik plassering inne på hotellområdet, og faktorer som utsikt, solforhold på terrassen og mulige forstyrrelser fra hotellets daglige drift varierer betydelig. Disse detaljene oppgis vanligvis ikke på forhånd, med mindre en bestemt romtype eller beliggenhet er kjøpt på forhånd. I dette tilfellet vil dette bli oppgitt i bestillingsbekreftelsen under «Romtype». Hotellet foretar alltid den endelige tildelingen av rom, og vi kan derfor ikke informere deg om hvilket rom du vil motta før du sjekker inn på hotellet ankomstdagen.
Her har vi samlet en oversikt over hva som generelt gjelder for de leilighetstypene som ofte tilbys på hotellene i vårt program. Vær oppmerksom på at detaljer og spesifikasjoner kan variere, og vi henviser derfor alltid til den nøyaktige rombeskrivelsen på vår nettside under respektivt hotell og fanen "Romtyper". Leilighetene på våre hotell er ikke utstyrt på samme nivå som permanente boliger hjemme. Innredning og kjøkkenutstyr baseres vanligvis på antall ordinære soveplasser, både når det gjelder møbler og servise. Det er sjelden leilighetene har ordentlige stuemøbler.
Kjøkkenene er ofte best egnet for enkel matlaging. Leilighetene er vanligvis utstyrt med enkel kjøkkenutstyr, som regel ett glass, en kopp, en tallerken og ett bestikksett per person samt en kjele og en stekepanne.
Forbruksvarer som for eksempel toalettpapir, oppvaskbørste, oppvaskklut og rengjøringsmiddel er normalt ikke inkludert. Vi anbefaler også at du selv tar med for eksempel korketrekker, boksåpner og ostehøvel.
Ettromsleilighet Består av et rom med kombinert sove- og stuedel, ofte med en liten kjøkkenkrok. Spiseplassen kan i noen tilfeller være plassert på balkongen eller terrassen. Disse leilighetene er generelt små og kan på enkelte hotell være like store som et vanlig hotellrom.
Toromsleilighet Utformingen varierer, men består vanligvis av et separat soverom samt enten et kjøkken eller en kombinert stue og kjøkken. Et fåtall toromsleiligheter har to separate soverom samt et kombinert kjøkken og gang. Spiseplassen kan være plassert inne i leiligheten eller ute på balkongen/terrassen.
Treromsleilighet Størrelse og utforming varierer. Den vanligste typen består av to separate soverom samt en kombinert stue med ekstraseng og kjøkken. Andre planløsninger kan forekomme.
Soveplasser og ekstrasenger Soverommene i alle leilighetstyper er vanligvis beregnet for to personer og utstyrt med enten to enkeltsenger eller en dobbeltseng. I enkelte leiligheter er det mulighet for ekstrasenger, noe som kan begrense gulvplassen.
Viktig å vite Utforming og innredning kan variere kraftig mellom ulike reisemål. De interiørbildene som vises på vår nettside er kun eksempelbilder. Både totalareal og planløsning kan variere – også mellom rom av samme type på samme hotell. Det oppgitte antallet kvadratmeter for boenheten kan på enkelte hotell inkludere både boareal og uteområde, mens det på andre kun refererer til selve boarealet.
Baderommet Avløpsrørene i baderommene er ofte veldig smale, særlig på hotell i for eksempel Hellas. Derfor blir gjester ofte bedt om å legge toalettpapir i en egen beholder ved siden av toalettet. Skli-sikre matter og dusjforheng er uvanlige og inngår generelt ikke som standardutstyr.
Leilighetenes plassering på hotellet Leilighetene har forskjellige plasseringer innen hotellområdet, og faktorer som utsikt, solforhold på uteplassen samt eventuell forstyrrelse fra hotellets daglige virksomhet kan variere betydelig. Disse detaljene kan normalt ikke angis i forkant – med mindre en spesifikk romtype eller plassering er kjøpt til på forhånd. I så fall fremgår dette av bestilllingsbekreftelsen under "Romtype". Det er alltid hotellet som gjør den endelige romfordelingen, og vi har derfor ikke mulighet til å informere om hvilket rom du får før ved innsjekking på ankomstdagen.
De fleste hotell har ordensregler som blant annet angir når det skal være rolig og stille på hotellet. Det kan også finnes regler for besøkende som ikke bor på hotellet.
Røyking Mange land har innført røykeforbud, noe som betyr at det ikke er tillatt å røyke på offentlige steder som restauranter, kafeer og lignende. De fleste hotell tillater ikke røyking i rom eller leiligheter, men som regel er det tillatt å røyke på balkonger og terrasser.
Hotellene har forskjellige regler for røyking i fellesområdene, både innendørs og utendørs. Spør gjerne i resepsjonen hva som gjelder på akkurat ditt hotell. Hvis du er sensitiv for røyk eller har allergi, er det ditt eget ansvar å kontrollere hotellets røykepolicy før du bestiller.
Egen mat og drikke På mange hotell er det ikke tillatt å ta med mat eller drikke som er kjøpt utenfor hotellets område, verken til rommet eller bassenget. Hotellet kan forbeholde seg retten til å konfiskere medbrakte varer.
Kjæledyr Vanligvis er det ikke tillatt å ta med kjæledyr til våre hotell. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke tidligere har vært dyr i rommene. Kjæledyr er heller ikke tillatt i transferbussene.
Andre gjesters atferd De fleste hotell har trivselregler for å sikre at alle gjester trives, men noen ganger kan forstyrrelser fra andre hotellgjester forekomme. Vi kan ikke holdes ansvarlige for andre gjesters oppførsel, men hvis du opplever problemer på hotellet, er det viktig at du kontakter våre reiseledere eller hotellpersonalet slik at de kan hjelpe til med å snakke med de forstyrrende gjestene.
I henhold til internasjonale hotellregler skjer innsjekking vanligvis fra kl. 15.00 på ankomstdagen. Dette gjelder også for gjester som ankommer reisemålet om natten eller tidlig på morgenen samme dag. Utsjekking skjer normalt senest kl. 12.00 på avreisedagen, noen ganger tidligere, slik at rengjøringspersonalet har tid til å gjøre rommet klart for neste gjest. Dette gjelder selv om du reiser senere på dagen eller kvelden.
Måltider på hotellet De måltidene som inngår i bestillingen gjelder for den perioden du er innsjekket på hotellet. Dette betyr at du ikke kan forvente å få måltider eller drikke før innsjekking eller etter at du har sjekket ut.
Fasiliteter på avreisedagen Mange hotell tilbyr mulighet til å oppbevare bagasje på avreisedagen og noen ganger også dusj- eller skiftemuligheter før hjemreisen. Ved sen avreise kan det i visse tilfeller være mulig å beholde rommet lengre, avhengig av hotellets bookingstatus for dagen. Bekreftelse og eventuell betaling for sen utsjekking skjer direkte med resepsjonen. Vær oppmerksom på at du i visse tilfeller selv er ansvarlig for bagasjen etter utsjekking.
Mange av hotellene våre tilbyr internett via kabel eller trådløs tilkobling, men forbindelsen er ofte verken like rask eller like stabil som den du er vant til hjemme. Fordi mange gjester deler nettet og dekningen må dekke et stort område, kan det forekomme korte avbrudd eller lengre forstyrrelser – noen ganger i flere timer.
Flere hotell blokkerer også VPN-tilkoblinger eller lignende trafikk, noe som kan gjøre det vanskelig å jobbe på nett. Derfor kan vi aldri garantere tilgang til stabilt internett for for eksempel strømming av filmer eller arbeid. Hvis du trenger full og sikker internettforbindelse i ferien, spesielt hvis du skal jobbe, anbefaler vi du mobilt internett som et alternativ. Apollo tar ikke ansvar for kvaliteten på hotellets internettforbindelse.
Alle hotell klassifiseres av myndighetene i respektive land og etter ulike kriterier. Vi har valgt å supplere denne klassifiseringen med vår egen, som vises på hvert hotell i vårt charterprogram og markeres med våre Apollo-soler. Vår klassifisering er ment som en veiledning for deg når du skal finne den standarden som passer dine ønsker. Klassifiseringen er tilpasset det spesifikke reisemålet og landet, basert på lokale tradisjoner og standarder, hvilket gjør det vanskelig å sammenligne klassifiseringer mellom ulike land. For hoteller utenfor vårt charterprogram bruker vi hotellets offisielle klassifisering.
Vår egen klassifisering med soler gir en oversikt over overnattingens totale standard. To soler tilsvarer den enkleste overnattingen i vårt program. Et plusstegn angir at overnattingen ligger noe over gjennomsnittet for sin klassifisering. Vi vurderer alltid hotellene ut fra en helhetsvurdering som inkluderer beliggenhet, fasiliteter, overnattingsmuligheter, servicenivå, aktivitetsutvalg og øvrige forhold på og rundt hotellet. Det er altså helhetsinntrykket som avgjør, ikke bare overnattingsstandard. Et mellomklassehotell (tre soler) kan for eksempel få et plusstegn hvis det tilbyr ekstra fasiliteter som basseng eller tennisbane. Det er viktig å huske at standarden kan variere mellom ulike land. Derfor kan den samme klassifiseringen innebære forskjellige nivåer av komfort og fasiliteter avhengig av reisemålet.
Høyeste standard - 6 soler Hotell av absolutt høyeste klasse. Her bor du på reisemålets mest eksklusive hotell.
Høy standard - 5 soler Nye eller nyere hoteller med høy standard, utmerket service og all tenkelig komfort. Ofte velkjente førsteklasses hotell med mange fasiliteter.
Bedre mellomklasse - 4 soler Smakfullt innredede hotell og leilighetshotell med eksempelvis hage, basseng, restaurant og bar. God service og flere bekvemmeligheter.
Mellomklasse - 3 soler Populære hotell i mellomklassen. Rimelige fasiliteter og overnattinger som kan være noe slitt. Vanligvis finnes resepsjon, basseng og bar. Ofte en god og avslappet atmosfære med vennlig personale.
Lav standard - 2 soler Veldig enkle hotell. Perfekt for deg som prioriterer opplevelser fremfor komfort og fasiliteter. Kan være slitte og både service og rengjøring kan variere. Luftkondisjonering kan ikke forventes.
Romkategorier Vær oppmerksom på at hotell ofte tilbyr flere romtyper enn de vi har i vår kontrakt med hotellet. Samme rom kan dessuten ha ulike betegnelser hos oss og på hotellets egen hjemmeside.
Endringer i klassifisering Noen hotell kan endre sin klassifisering over tid. Hvis større renoveringer ikke gjennomføres, men bare løpende vedlikehold, er det naturlig at et eventuelt "pluss" fjernes eller at hotellet flyttes ned en kategori. Hotellenes klassifisering kan også variere mellom sommer og vinter samt ved renoveringer eller andre endringer. På vår hjemmeside finner du alltid den aktuelle klassifiseringen, og prisen er tilpasset deretter.
Hotellets standard samt landet du besøker gjenspeiles både i utvalget og kvaliteten på maten som inngår i hotellets måltidspakker. Det betyr at hvis du velger et mellomklassehotell, vil maten tilsvare nivået på en mellomklassrestaurant i det aktuelle landet. Du kan lese mer om hva som vanligvis inngår i de forskjellige måltidstypene på denne siden.
Mattradisjonene i sydlige land skiller seg ofte fra de norske, og selv om hygiene kravene oppfyller landets standarder, tilsvarer de ikke nødvendigvis norske forhold.
Hvis måltider er inkludert i reisens pris fremgår det i dine reisedokumenter, og i hotellbeskrivelsen blir det oppgitt om det er mulig å kjøpe til måltidspakker via oss. Måltidspakkene følger alltid oppholdstiden, noe som betyr at du ikke kan forvente å få måltider eller drikke på hotellet før du har sjekket inn eller etter at du har sjekket ut. Vær også oppmerksom på at måltidspakker som bestilles på forhånd ofte har en annen pris enn på stedet, og at de på enkelte hoteller kan være utsolgt allerede før ankomst.
Det er ikke alle hotell som tilbyr sukkerfrie drikker eller lignende lightprodukter. Hotellene skal heller ikke servere alkohol til personer under 18 år, selv om det er inkludert i den bestilte måltidspakken.
Matallergier Hvis du har matallergier og reiser utenlands, bør du ta visse forhåndsregler, da kunnskapen om matallergier fortsatt kan være begrenset i mange land. Enkelte hotell tilbyr spesialmat, men vi har ingen samlet oversikt over disse alternativene. Det er derfor reisendes eget ansvar å finne ut dette direkte med det aktuelle hotellet. Man kan ikke forvente allergitilpasset mat dersom dette ikke er bekreftet skriftlig på forhånd.
Egen mat og drikkes Vær oppmerksom på at det på mange hotell ikke er tillatt å ta med mat og drikke som er kjøpt utenfor hotellets område. Hvis det finnes en minibar på rommet/leiligheten, kan du normalt ikke bruke den som kjøleskap for egen mat og drikke.
Overbooking Selv om vi har faste kontrakter med våre hotellpartnere, kan det skje at hotell er overbooket, dvs. at de leier ut flere rom enn de faktisk har. Dette kan bety at vi må flytte deg til et annet hotell. Vår praksis i slike tilfeller er at du, så langt det er mulig, får innkvartering på et hotell/leilighetshotell av samme standard og beliggenhet som du opprinnelig har bestilt. Hvis vi mottar informasjon om overbooking før reisen starter, få du beskjed på forhånd. Skjer overbookingen i siste øyeblikk, blir du informert av våre reiseledere når du ankommer reisemålet.
Bytte av hotell Velger du å bytte hotell eller rom/leilighet under oppholdet, må du som regel betale et avbestillingsgebyr for hotellet/rommet/leiligheten du flytter fra, og prisforskjellen på det nye hotellet/rommet/leiligheten. Dette betales direkte på reisemålet. Det er ikke alltid mulig å bytte hotell/rom/leilighet under oppholdet, da dette avhenger av ledig kapasitet.
Rengjøringen på hotell er vanligvis betydelig enklere enn den du er vant til hjemmefra. Du bør derfor ikke forvente at den daglige rengjøringen tilsvarer en stor rengjøring. Den omfatter som regel feiing av gulv, tørking av bord, tømming av papirkurver samt oppredning av senger.
Rengjøringen ved ankomst regnes inn i det totale antallet rengjøringsdager, samt bytte av håndklær og sengetøy. Hvis sengetøyet byttes to ganger i uken, betyr det at det gjøres ett ekstra bytte i tillegg til rent sengetøy ved ankomst. På mellomklassehotell byttes sengetøy og håndklær vanligvis en til to ganger per uke. Rengjøringen kan foregå fra formiddagen og helt fram til sent på ettermiddagen. Hvis du bor i leilighet, er du selv ansvarlig for oppvask og rengjøring av kjøkkenutstyr. Oppvaskmiddel, oppvaskbørste med mer må du som regel kjøpe selv, og enkelte steder kan det også være nødvendig å kjøpe toalettpapir.
I enkelte land er visse fuglearter fredet, og derfor kan ikke fuglereir fjernes selv om de for eksempel er bygget på din balkong. Be gjerne hotellet om ekstra rengjøring av din balkong eller terrasse hvis det er nødvendig.
Sengene i rom og leiligheter består vanligvis av to ordinære senger. Det kan for eksempel være to enkeltsenger, en dobbeltseng eller en grand-lit (smalere enn en vanlig dobbeltseng). Hva som gjelder på akkurat ditt hotell fremgår i rombeskrivelsen på vår nettside. Vær oppmerksom på at det sjelden finnes overmadrasser på sengene som standard utenlands, og at sengene derfor kan være hardere enn man er vant til hjemme.
Ekstrasengsrabatter for barn og voksne Det er vanligvis mulig å få en ekstraseng i rommet eller leiligheten. En ekstraseng består vanligvis av en sovesofa, feltseng eller lenestol, hvilket betyr at komforten kan være lavere enn i en vanlig seng. Derfor tilbyr de fleste hotell rabatt hvis man sover i en ekstraseng. Rom og leiligheter er normalt beregnet for to personer, så du bør også regne med mindre gulvplass ved bruk av ekstraseng.
På enkelte hotell tilbys ekstrasenger kun til barn, mens det på andre hotell forventes at barn deler ordinær seng med sine foreldre. Hva som gjelder på akkurat ditt hotell fremgår vanligvis i rombeskrivelsen på vår nettside.
Barneseng På flere av våre utvalgte familiehotell kan du bestille en barneseng for barn under 2 år. Hvis dette er mulig på ditt hotell, kan det velges ved bestilling eller i etterkant via "Min Reise" på vår nettside.
På våre øvrige hotell bestilles og betales barnesenger direkte til hotellet, da dette er utenfor vårt ansvar. Vi kan derfor ikke garantere tilgjengelighet på forhånd. Gi oss gjerne beskjed i forbindelse med din bestilling eller rett etterpå, så videreformidler vi ønsket til hotellet. De vil deretter forsøke å imøtekomme ønsket i den grad det er mulig.
Vær oppmerksom på at standarden for barnesenger utenlands kan være lavere enn i Norge, og at dyner ikke alltid er inkludert.
Denne type skatt er obligatoriske for besøkende og fastsettes av lokale myndigheter i respektive land av forskjellige grunner. Formålet med avgiftene varierer, men pengene går vanligvis til prosjekter som fremmer turismen i landet. Avgiften er personlig, tas ut på reisemålet og betales direkte til hotellet i forbindelse med oppholdet. Beløpet kan variere avhengig av faktorer som antall overnattinger, overnattingsstedets standard samt selve reisemålet.
Viktig å vite at denne avgiften verken kan betales til Apollo eller forhandles bort. Avgiftene kan dessuten endres med kort varsel uten foregående informasjon.
Du finner mer informasjon om hva som gjelder for akkurat ditt hotell under det aktuelle hotellet og fanen "Fakta" på vår nettside.
Hvilken type uteplass ditt rom eller din leilighet har, fremgår i hotellbeskrivelsen og/eller i dine reisedokumenter samt under din bestilling, som du finner via "Min reise" på vår nettside. Enkelte boenheter har ingen uteplass i det hele tatt, noe som også er angitt i reisedokumentene.
På enkelte hoteller er det mulig å bestille boenhet med spesifikk utsikt, for eksempel hav- eller bassengutsikt, og dette tilbys som regel mot tillegg. Hvis spesifisert utsikt ikke er bestilt, kan utsikten variere, for eksempel mot en gate eller en nærliggende bygning.
Nedenfor beskriver vi de vanligste typene uteplasser i vårt program. Markterrasse En markterrasse ligger på bakkenivå og er ofte åpen. På enkelte hotell nås boenheten via markterrassen.
Balkong En balkong er hevet fra bakken og har vanligvis mur, rekkverk eller glass i halv høyde rundt seg.
Markbalkong En markbalkong er lett hevet fra bakken og har vanligvis mur, rekkverk eller glass i halv høyde rundt seg.
Uteplass delvis under bakkeplan En terrasse som ligger helt eller delvis under bakkenivå. Boenheter med denne typen uteplass kan oppleves som mørke.
Fransk balkong En fransk balkong innebærer at en dør eller et vindusparti åpnes ut mot et smalt rekkverk, som oftest uten noen ståflate utenfor.
Ingen uteplass Her finnes verken uteplass eller mulighet til å åpne en terrassedør.
Generelt om uteplasser Størrelsen på uteplassen kan variere selv innen samme hotell. Uteplassen er ikke alltid tilpasset i størrelse eller møblert etter antall personer som bor i rommet/leiligheten, så det kan derfor ikke forventes å ha stoler eller solsenger tilgjengelig for gjester med ekstra senger. Vi kan heller ikke garantere solforhold på den eller de uteplassene som hører til rommet.
Vannrasjonering er vanlig på flere reisemål, spesielt i perioder med tørke. På noen øyer og reisemål kan langvarig tørke føre til begrenset tilgang til vann, noe som også kan påvirke hotellgjestene. Apollo tar ikke ansvar for eller tilbyr kompensasjon ved strømbrudd, mangel på olje, vann eller varmtvann.
Vannet varmes ofte opp via solcellepaneler på hotelltaket, noe som betyr at vanntemperaturen kan være lavere i dårlig vær eller når mange gjester dusjer samtidig. De fleste hotell har varmtvannsberedere med begrenset kapasitet, noe som betyr at det ikke alltid er mulig for flere personer å dusje rett etter hverandre. Perioder med ustabil strømforsyning kan også forekomme.
Luftkondisjonering og oppvarming Luftkondisjonering tilbys på mange hotell og er alltid oppført i hotellbeskrivelsen under fanen «Romtyper». I noen tilfeller er bruken begrenset til bestemte tider, og i vår- og høstsesongene er den sjelden i drift. Vær oppmerksom på at det ofte tilkommer en avgift for luftkondisjonering, som betales direkte til hotellet.
På mange reisemål finnes det lokale regler og restriksjoner angående energiforbruk. Dette betyr at luftkondisjoneringen bare er i drift når du er i rommet, og bare i løpet av de varmeste timene på dagen. På noen reisemål har myndighetene også satt minimumstemperaturer som er tillatt, for eksempel 26 grader om sommeren og 21 grader om vinteren, som en del av energisparetiltak. Det er viktig å merke seg at luftkondisjoneringen kan være sentralstyrt.
Luftkondisnoering finnes vanligvis enten i stuen eller soverommet, og du bør ikke forvente at det er i alle rom. Kvaliteten og kapasiteten til systemene varierer fra hotell til hotell, eldre modeller har en tendens til å være mer støyende enn nyere. Kondens er vanlig ved høye temperaturer og fuktighet, og vann kan dryppe eller renne fra enheten.
Av hensyn til miljøet og for å oppnå best mulig effekt, anbefales det at dører og vinduer holdes lukket når luftkondisjoneringen er i gang. Vær oppmerksom på at det kan ta litt tid før rommet kjøles ned hvis systemet er slått av. På mange reisemål er luftfuktigheten høyere enn hjemme, noe som sammen med den lokale byggestilen gjør at rom og leiligheter føles fuktige.
Oppvarming via sentralvarme tilbys vanligvis ved behov og i begrensede perioder, avhengig av lokale forskrifter og værforhold. Luftkondisjoneringen bør vanligvis ikke forventes å fungere som en varmekilde, med mindre annet er angitt i hotellbeskrivelsen.
De fleste hotell tilbyr safe mot et avgift. Vi anbefaler at du benytter denne muligheten til å oppbevare verdisakene dine trygt. Informasjon om tilgjengelige lagringsalternativer finner du under fanen «Fakta» i hotellbeskrivelsen. Vær oppmerksom på at noen hotell krever at et depositum betales på stedet. Hvis du bor på et hotell uten safe, vil våre guider informere deg om nærmeste mulige sted for oppbevaring.
Vi anbefaler at du bare tar med deg noen få verdisaker på reisen, da disse gjenstandene kan tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet. Du er ansvarlig for sikker oppbevaring av penger, smykker og andre verdisaker under hele oppholdet. Apollo kan ikke holdes ansvarlig for tap eller tyveri – ikke engang for gjenstander som er plassert i hotellets safer.
Det er ditt eget ansvar å ordne dokumentasjon i tilfelle skade eller tyveri under reisen. Apollo kan ikke følge deg til politiet eller fungere som tolk, men våre reiseledere vil vanligvis hjelpe deg med å bestille en tolk. Kostnaden må du selv stå for. Vi kan heller ikke be om politirapporter eller annen dokumentasjon for deg.
Sørg for å sjekke reise- og boligforsikringen din før du reiser for å sikre at du har riktig beskyttelse, spesielt for kontanter og verdisaker, da det ofte er et erstatningstak ved tyveri. Informasjon om Apollos reiseforsikring.
Rommet/leiligheten kan variere når det gjelder utsikt og plassering. Noen rom vender mot havet og tilbyr havutsikt, mens andre vender mot gaten og har utsikt mot den. Noen rom kan også være nær hotellets bar, mens andre er plassert i roligere deler av hotellet. Det er alltid hotellet som er ansvarlig for den endelige plasseringen av våre gjester på stedet, og vi har derfor ingen mulighet til å påvirke dette på forhånd.
Når du bestiller reisen din, er du hjertelig velkommen til å angi spesielle ønsker angående for eksempel rommets plassering. For eksempel en bestemt etasje, solforhold, skygge eller rom ved siden av hverandre. Vi noterer disse ønskene i din bestilling, slik at hotellets resepsjon blir informert før din ankomst. Vær oppmerksom på at hotellet ikke kan garantere at spesielle ønsker blir oppfylt, for eksempel et spesifikt romnummer. Vi registrerer alltid dine ønsker i bestillingen, men de kan ikke garanteres.
Hvis hotellet tilbyr rom med spesifikk plassering eller spesielle fasiliteter (f.eks. havutsikt, bassengutsikt, nærhet til stranden) mot tillegg, kan disse ønskene kun garanteres hvis de er bestilt og betalt på forhånd. Dette gjelder også fasiliteter som direkte tilgang til basseng eller balkong. Ønsker om gratis oppgradering er dessverre ikke mulig.
Betegnelsen "vender mot havet" refererer kun til rommets plassering i retning mot havet. Dette betyr at direkte havutsikt ikke kan garanteres.
Vær oppmerksom på at ønsker angående bestillingen kun kan legges til ved å kontakte vår kundeservice via telefon på 21 01 75 40. Det er ikke mulig å legge til disse ønskene på nett.