
Viktig! Innreisedokumenter
Dersom du har bestilt en reise til Hellas, Kypros eller Spania, må du på forhånd fylle ut et innreisedokument før avreise. I dokumentet skal du oppgi flyinformasjon, personlig informasjon, adresse til hotellet og hvilket reisemål i landet du skal besøke. Adressen til hotellet finner du under fanen som heter "fakta" på hotellsiden på Apollo.no, eller på hotellets egen hjemmeside. Du vil motta en bekreftelsesmail etter at du har fylt ut dokumentet.
Klikk her for å lese mer om innreisedokumentene

Covid-19 - Forsikring
Trygghet på reisen Maxi er en heldekkende reiseforsikring. Forsikringen omfatter helsetjenestekostnader ved akutt sykdom og ulykker, samt hendelser koblet til Covid-19.
Om du blir syk av COVID-19 på reisen har du:
- Ubegrenset dekning av utgifter til lege og sykehus
- Ubegrenset dekning av hjemtransport
- Feriekompensasjon opp til kr. 50.000,- for erstatning av tapte feriedager i forbindelse med sykdom
- Tester du positivt ved ankomst på reisemålet uten å ha hatt symptomer før avreise, er du dekket av forsikringen
- Blir noen i din nærmeste familie hjemme i Norge alvorlig syk av COVID-19, mens du er på reise, har du ubegrenset dekning av utgifter til hjemreise, slik at du kan dra hjem til familien raskest mulig
- Skal du reise til et land hvor UD har opphevet reiserådet kan du få dekket inntil kr. 10 000,- til merutgifter ved evakuering.
Ved sykdom utenlands - Hvilken erstatning kan du da få?
Forsikringen dekker oppståtte helsetjenestekostnader uten en maksgrense.
Hjemreisetransport ved sykdom dekkes.
Erstatning for tapte feriedager.
Erstatningsreise dersom mer enn halve reisen går tapt. Erstatningen dekker hele den medforsikrede familien eller en medforsikret medreisende om du blir innlagt på sykehuset eller ilagt hvile på rommet mer enn halve oppholdet.
Om en i familien blir syk, hva skjer med resterende familiemedlemmer?
Blir en voksen syk av mild karakter får den syke erstatning for helsetjenestekostnader og ødelagte feriedager.
Blir et barn under 12 år syk av mild karakter får barnet samt en medforsikret voksen erstatning.
Blir en i reiseselskapet alvorlig syk og innlagt på sykehus eller ilagt hvile på rommet mer enn halve oppholdet, får hele den medforsikrede familien eller en medforsikret medreisende en erstatningsreise.
Ved karantene grunnet Covid-19 og du ikke rekker hjemreisen - Hvilken erstatning kan du få da?
Får du ikke reist hjem på grunn av sykdom dekker forsikringen merkostnader for en ny hjemreise.
Du får også erstatning for merkostnader til kost og losji.
Ved karantene på grunn av tilfeller av Covid-19 på hotellet og som følge stenger hotellet, men du er ikke selv syk - Hva gjelder da?
Du får dessverre ingen erstatning ved slike tilfeller, verken for tapte feriedager eller tapt hjemreise.
Avbestillingsforsikring:
- Rammes du, en medreisende, eller en av dine nærmeste pårørende i Norge av COVID-19 før avreise fra Norge, kan du få erstattet det du har betalt for reisen.
Vær trygg på reisen – velg MAXI forsikring og avbestillingsforsikring her

På flyplassen og om bord
På flyplassen og om bord på flyet følger alle flyselskap vi samarbeider med retningslinjene fra EASA (European Union Aviation Safety Agency).
Flyr du med vårt eget flyselskap, Novair, gjelder følgende på flyplassen:
- Våre rutiner for ombordstigning er tilrettelagt for sosial distansering ved å dele ombordstigningen i ulike soner. Dette kan innebære at ombordstigningen tar litt lenger tid enn vanlig. Møt derfor opp til flyplassen i god tid før avgang.
- Sett deg godt inn i kravene for å reise til din sluttdestinasjon og sjekk at du oppfyller disse.
- Bruk gjerne check in-automatene på flyplassen. Har du forhåndsbestilt flyseter kan du også sjekke inn online hjemmefra, 2-14 dager før avreise. Da trenger du kun å levere inn bagasjen din ved bagage drop på flyplassen.
- Hold avstand i køene for check-in, i sikkerhetskontrollen og ved gaten.
- Som alltid - bli hjemme dersom du føler deg syk.
På enkelte flyplasser er det krav om å bruke munnbind. Se hva som gjelder på de største flyplassene:
Gardermoen
Kastrup
Hellas
Kroatia
Kypros
Spania
Her kan du se hva som gjelder for innreise til EU-land.
Mat på flyplassen
Vær oppmerksom på at noen butikker og matserveringssteder på flyplassen kan være stengt, og det kan derfor være vanskeligere enn normalt å kjøpe mat og drikke. Her kan du se hvilke steder på Gardermoen som holdes åpent.
Om bord på våre Novair-fly gjelder følgende:
Våre rutiner baseres på anbefalinger fra lokale myndigheter og EASA, og vi har et nært samarbeid med våre flyplasspartnere. Vårt fokus er å gi deg en sikker, pålitelig og hyggelig reise. Om bord på Novair møter du derfor følgende nye rutiner:
- Alle fly blir rengjort og desinfisert i henhold til de gjeldende regelverk som gjelder for den respektive flyplass og i henhold til de anbefalinger som EASA angir.
- Alle Novairs fly er utstyrt med HEPA-filter som fanger opptil 99,97% av alle mikrofiber (virus og bakterier). Luften om bord fornyes hvert 2.-3. minutt og sikrer derfor høy luftkvalitet. Luften om bord på et fly presses også ned mot gulvet noe som bidrar til å begrense en eventuell smittespredning.
- Kabinpersonalet bruker munnbind under hele flyvningen, som dekker både munn og nese. Hos Novair er det også inntil videre et krav om at passasjerene bruker munnbind. Unntaket er barn opp til 6 år. Merk at det er passasjerens eget ansvar å ta med munnbind. Uten munnbind kan man nektes ombordstigning.
- For å siker minst mulig personkontakt om bord er det for øyeblikket ingen mat- og drikkeservering eller taxfreesalg. Du kan imidlertid forhåndsbestille både taxfree-varer og matpakke til flyreisen. Matpakken ligger klar på flysetet ditt når du går om bord, og inneholder smørbrød, sjokolade, eplejuice og en flaske vann. Alle som har bestilt matservering til flyturen vil automatisk få bestillingen omgjort til matpakke, og vil bli refundert mellomlegget.
- For å unngå eventuell trengsel ved på- og avstigning, samt under flyvningen, anbefaler vi at passasjerer sjekker inn det meste av bagasje. Håndbagasjen må plasseres under setet foran deg.
- I tillegg gjør vi alt vi kan for å holde fysisk distansering om bord noe som gjør at blant annet ombordstigningen og avstigningen er litt endret. Følg derfor bakkepersonalets og kabinpersonalets instruksjoner.
- Restriksjonene og rutinene kan justeres dersom myndighetenes anbefalinger og beslutninger endres.
For informasjon hos øvrige flyselskap, se mer her:
Testing av Covid-19 ved ankomst
- Fra den 15. juli tillates internasjonale flyvninger til Hellas.
- Tilfeldige Covid-19 tester kommer til å gjennomføres ved ankomst til landet.
- Blir du utvalgt til testing får du reise til hotellet som planlagt, men du må oppholde deg på hotellrommet frem til prøvesvaret er klart.
- Dersom prøvesvaret er positivt vil du bli satt i 14 dagers karantene, som innebærer at man blir fraktet til et hotell som er avsatt til dem som har testet positivt for Covid-19. Når 14 dager har gått, vil du på nytt testes for å se om smitten er borte.
Spania:
- Temperaturkontroll vil gjennomføres ved ankomst. Passasjerer med temperatur på over 37,4 må gjennom en helseundersøkelse.

På reisemålet og hotellet
Akkurat som i Norge har de fleste land, som for eksempel Hellas, Spania og Kypros, innført egne forebyggende tiltak med fokus på helse og hygiene. Fasiliteter som innendørsbasseng, gym, spa og lekerom kan være stengt. Det kan også finnes færre solsenger ved bassenget eller stranden på grunn av sosial distansering, og rengjøringsdager kan variere for å redusere antall personer på rommet.
Apollos service på reisemålet
Vi følger de lokale myndighetenes retningslinjer og krav, som kan variere fra land til land og over tid. Vårt personale vil likevel alltid hilse deg velkommen på flyplassen og sørger for at du finner bussen som tar deg til hotellet.
For å unngå smittespredning har vi fjernet informasjonspermer og annet fysisk materiale. All informasjon gis i stedetfor via sms og vår reiseapp. Vårt personale er som alltid tilgjengelig 24 timer i døgnet på vår servicetelefon. På noen utvalgte hotell er vi også fysisk tilstede. Les mer om vår Apollo Service.
Husk å ta med munnbind! Flere flyselskaper og land krever at du har på deg munnbind på flyreisen, på offentlig transport og på utflukter.
I Hellas er det obligatorisk med munnbind i butikker, på minimarkeder, på kjøpesentre, på busser og i taxi, på spa og frisørsalonger, samt ved besøk til banker og hos myndighetene.
På Kypros er det obligatorisk med munnbind alle steder innendørs, (inkludert busser og i taxi). Unntaket er på restauranter og barer.
Sosial distansering
I alle land kreves sosial distansering på offentlige steder som restauranter, torg, butikker, museum osv. Dette gjelder også på hotellets fellesområder, inklusive basseng.
Innsjekkingsrutiner
Hotellene har ulike løsninger for hvordan innsjekkingen skal gå mest mulig effektivt og for å unngå kø. Noen hoteller gir kundene mulighet til å sjekke inn online, på nattestid eller anvender éngangspenner.
Det kan være noe lenger ventetid på rommet/leiligheten ved ankomst. For å forhindre smitte og sikre grundig rengjøring, må alle hotellrommene være tomme i minst fire timer for optimal utvask og lufting. Dette kan medføre en forsinket innsjekk og en tidligere utsjekk enn normalt.
Rengjøringsrutiner
Rengjøringen før innsjekk utvides. Det blir økt fokus på alle kontaktflater som fjernkontroller, lysbrytere, baderommet osv. Håndsprit vil være tilgjengelig på fellesområdene som resepsjonen og på bord. Solsenger og parasoller blir desinfisert daglig, og noen steder brukes éngangsunderlag. Basseng- og strandhåndklær blir utlevert på rommene når det er mulig. For å minske kontakten mellom hotellpersonalet og gjestene, vil det kunne være begrenset rengjøring av rom/leiligheter i løpet av oppholdet. Enkelte hoteller vil ha rengjøring kun én gang pr. uke. Du kan selv derfor be om for eksempel påfyll av dopapir ved behov. I Hellas er antallet rengjøringsdager redusert til 1-2 ganger i uken, alternativt på forespørsel. Bytte av håndklær skjer ca. 1-2 ganger i uken.
Hotellpersonale
Hotellpersonalet får opplæring i spesifikke hygieneregler. I enkelte land blir personalets temperatur målt hver morgen, og en del av personalet forventes å bære munnbind.
Rengjøring av basseng
Bassengene rengjøres som vanlig og desinfiseres akkurat som bassengområdet ellers rengjøres jevnlig.
Avstand solsenger & parasoll
Ved basseng og sandstrand vil solsenger og parasoller ha 2-4 meters avstand.
Restauranter
Når det er mulig, vil bufféer erstattes med bordservering. På noen av restaurantene vil bufféer og drikke serveres av personalet. Bordene vil stå med 1,5-2 meters avstand. Enkelte av personalet vil bruke munnbind.
Leiebil
Det er innført begrensninger på antall passasjerer per bil i Hellas.
- I biler med fem plasser tillates maks tre personer. Det vil si: sjåfør + to passasjerer. Familier med to voksne og to barn tillates også.
- I biler med 7-9 seter tillates fem personer. Det vil si: sjåfør + fire passasjerer.
Taxi
I Hellas er antall passasjerer i en Taxi med fem seter begrenset til maks tre personer.
Om du blir syk
Akkurat nå pågår et intensivt arbeid på alle reisemål dersom det skulle inntreffe at man blir syk med Covid-19 på reisemålet. Vi følger dette arbeidet nøye og oppdaterer med informasjon fortløpende. Husk å sjekk hva din reiseforsikring dekker før avreise. Her kan du lese mer om vår reiseforsikring.
På Re-open EUs hjemmeside kan du lese mer om hva som gjelder i de ulike EU-landene.
Testing av Covid-19 ved ankomst
- Fra den 15. juli tillates internasjonale flyvninger til Hellas.
- Tilfeldige Covid-19 tester kommer til å gjennomføres ved ankomst til landet.
- Blir du utvalgt til testing får du reise til hotellet som planlagt, men du må oppholde deg på hotellrommet frem til prøvesvaret er klart.
- Dersom prøvesvaret er positivt vil du bli satt i 14 dagers karantene, som innebærer at man blir fraktet til et hotell som er avsatt til dem som har testet positivt for Covid-19. Når 14 dager har gått, vil du på nytt testes for å se om smitten er borte.
Spania:
- Temperaturkontroll vil gjennomføres ved ankomst. Passasjerer med temperatur på over 37,4 må gjennom en helseundersøkelse.

Barnas ferie
Vi vet at barnas opplevelse av ferien er det viktigste for mange av våre kunder. Vi har derfor sikret at barna fremdeles kan gjøre morsomme aktiviteter i barneklubben på våre Apollo Mondo-hotell:
- For å imøtekomme helsemyndighetenes råd kommer kun eventer, aktiviteter og underholdning i små grupper og uten nærkontakt til å gjennomføres.
- På våre Mondo-hotell kan barna fremdeles kose seg i barneklubben Polly & Mino.
- Alle aktiviteter blir tilpasset de krav som er gjeldene i landet.
- Alle områder for barneklubbsaktivitetene vil rengjøres grundig, i henhold til hotellenes nye rengjøringskrav.

Sport og trening
For mange av våre kunder er treningsmuligheter på ferien en høy prioritet. Vi vil selvfølgelig at våre gjester skal kunne fortsette å trene og holde seg i aktivitet.
På våre Mondo-hotell og treningshotell gjelder følgende:
- Eventer og aktiviteter gjennomføres i små grupper uten nærkontakt.
- All trening vil gjennomføres med god avstand.