Apollo trygghet på reisen

Reis trygt med Apollo

Det er ingenting som er viktigere for oss enn at kundene våre føler seg trygge og godt ivaretatt under ferien. Vi har derfor satt i gang en del ulike tiltak på hotellene våre, som blant annet innebærer forsterket hygienetiltak, opplæring av ansatte og kapasitetsplanlegging. Sist, men ikke minst – har vårt tette samarbeid med lokale myndigheter og samarbeidspartnere aldri vært viktigere, eller bedre.

Her har vi samlet spørsmål og svar om hvordan vi forbereder oss på en trygg gjenåpning, både på hotellene våre, under flyreisen og på reisemål.

Les om vår inkluderte Covid-19 Trygghetspakke her

Viktige trygghetstiltak

  • Økt fokus på hygienetiltak og rengjøring.
  • Alle ansatte gjennomgår grundig opplæring i nye rutiner.
  • Flyselskapene innfører en rekke tiltak for å ivareta sikkerheten om bord.
  • Egne helseprotokoller innføres per destinasjon med tett oppfølgning av lokale myndigheter. 
  • Omfattende opplærings- og inspeksjonsprogram implementeres hos alle samarbeidspartnere.

Vil hotellopplevelsen bli annerledes?

Ja, men ikke nødvendigvis på en negativ måte! På våre Mondo-hoteller vil det kort oppsummert bli et økt fokus på hygienetiltak og rengjøring både på fellesområdene og på rommene. Det tilrettelegges også for å kunne opprettholde rådene om avstand og alle ansatte vil gjennomgå ett omfattende opplæringsprogram i de nye rutinene.

I tillegg kommer anbefalinger og lovbestemmelsene satt av de respektive destinasjonene. Land som Hellas, Kroatia og Kypros har selv iverksatt egne helseprotokoller som implementeres på hotellene, og destinasjonene i seg. I samarbeid med eierne våre i REWE har vi også lansert et omfattende opplærings- og inspeksjonsprogram som allerede er blitt sendt ut til alle våre samarbeidspartnere og hotell som ikke drives av Apollo.

 

Hva innebærer økt fokus på hygiene og renhold?

Vi setter inn omfattende, nye rengjøringsrutiner for å øke beskyttelsen. Alle rom vil bli grundig rengjort før ankomst og ved hver ny innsjekk. Det fokuseres ekstra på de mest brukte områdene, enhetene og apparater – som bad, fjernkontroller, etc.

Antall desinfiserende dispensere vil også øke betydelig, slik at gjester og ansatte kan desinfisere hendene ved alle viktige kontaktpunkter. Slik som på skolene her i Norge vil personalet på plass også jobbe i faste team, for å kunne minimere samt spore mulige smittekilder. Vi oppfordrer også gjestene våre til å sjekke inn på hotellet via nett, der det er mulig.

 

Hvordan klarer man å opprettholde rådet om avstand?

De ansatte pålegges å opprettholde en avstand på 1,5 til 2 meter mellom seg og gjestene, og gjestene oppfordres til å gjøre det samme. På fellesområdene, utearealene og på restaurantene vil sitteplasser tilpasses mtp rådgitt avstand. For å begrense antall gjester på restaurantene, utvides også åpningstidene. Dette gjelder også hotellets andre fasiliteter. Det vil også bli mindre selvbetjening – og der det er mulig vil for eksempel mat og drikke bli servert av personalet.

 

Vil barneklubben og treningsmulighetene fortsatt være tilstede?

Gjestene skal fortsatt underholdes og aktiveres! Men for å imøtekomme helsemyndighetenes råd, vil kun arrangementer, aktiviteter og underholdning som involverer små grupper og som er uten nærkontakt gjennomføres. På våre Mondo-hotell vil for eksempel treningstimene utendørs gjennomføres med god avstand mellom gjestene – og barna vil fortsatt kunne kose seg på barneklubben med Polly & Mino, da aktivitetene vil tilpasses kravene gitt på destinasjonene og i Norge.

 

Hva med All Inclusive – forsvinner dette?

Selvbetjeningstilbud som buffeer vil bli redusert for å minske kontaktpunkter. Der det er mulig vil servering av mat og drikke bli gjort av personalet, som også vil bruke vernemasker. All Inclusive forsvinner ikke, men istedenfor å hente maten selv vil man altså bli servert – så langt det lar seg gjøre. Mer info om dette kommer.

 

Hvordan sikrer dere at tiltakene gjennomføres?

Alle Apollos ansatte ved våre egne hoteller vil få grundig opplæring i de nye rutinene. Våre eiere, REWE, har også lansert et omfattende opplærings-, og inspeksjonsprogram som allerede er blitt sendt ut til alle våre samarbeidspartnere og hoteller som ikke drives direkte av Apollo.

I tillegg kommer selvfølgelig anbefalinger og lovbestemmelsene satt av de respektive destinasjonene. Vi har alltid hatt et tett samarbeid med lokale myndigheter i land som Hellas, Kroatia og Kypros, og disse har selv iverksatt egne helseprotokoller og krav som implementeres på hotellene og destinasjonene i seg selv.

 

Hva gjøres på reisemålene?

Akkurat som i Norge har både Hellas, Kroatia og Kypros innført egne, forebyggende tiltak. Grensene åpnes kun for reisende fra land med lik smittegrad, og hvert av de tre landene har implementert egne sikkerhetsprotokoller med fokus på helse og hygiene. Blant annet innfører enkelte land såkalte «sunnhetspass» - legeerklæringer som viser at man er frisk. Hvilke land dette gjelder og hvordan man får tak i det må vi komme tilbake til.

Det praktiseres også sosial distansering, og myndighetene tilrettelegger for å gjøre det mulig å holde avstand på offentlige steder, som strender, restauranter og severdigheter.

Desinfisering av busser, taxier og offentlige steder som museer, restauranter o.l. gjennomføres også hyppig, og det plasseres håndsprit på alle store fellesarealer, som offentlige toaletter, resepsjoner, etc. Ansatte som jobber innenfor turistnæringen, gjennomgår grundig opplæring i de nye rutinene.

 

Hva med flyreisen?

Under pandemien har flyselskapene fortløpende innført en rekke tiltak for å ivareta din sikkerhet og komfort om bord. Både Novair og SAS følger EASA (European Union Aviation Safety Agency) sine retningslinjer.

  • Alle fly blir rengjort og desinfisert i henhold til forskrift fra EASA.
  • Flyene er også utstyrt med HEPA-filter, som fanger opptil 99,97 % av alle mikrofiber – som virus og bakterier. Det sikrer en høy luftkvalitet, da luften om bord fornyes hvert 2-3. minutt. Luften på et fly presses også fra taket og ned mot gulvet. Dette begrenser spredningen av luftbårne dråper vesentlig, da luften om bord øyeblikkelig presser dråpene ned mot gulvet.  
  • Kabinansatte vil bruke ansiktsmasker under hele flyvningen, som dekker både munn og nese. Hos SAS er det også et krav at alle passasjerer gjør dette, og man har selv ansvar for å ta med maske. Kravet om ansiktsmaske tredde i kraft 18. mai og varer frem til 31. august. Barn under 6 år er unntatt denne regelen.
  • I tillegg gjør vi det vi kan for å plassere passasjerene slik at det er størst mulig avstand til andre i kabinen og gjennomfører for øyeblikket ingen matservering om bord for å holde kontakten på et minimum. Vi fjerner også alle ikke-essensielle løse gjenstander fra setelommene.

 

EASA oppdaterer jevnlig sine retningslinjer, med tanke på både masker, matservering etc. Dette er altså reglene per i dag, men de kan med andre ord endres innen vi begynner å fly igjen.