Alt om reisen - hotellinformasjon

På reisemålet

Hvis du ikke finner svar på dine spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss på chat, e-post [email protected] eller på telefon 21 01 75 40. Du kan også kontakte reisemålet direkte.

 

 

Hotellinformasjon

Klassifiseringer


Apollo klassifiserer hotellene med soler. Disse går fra 2 til 5 soler; 6 soler forekommer også for hoteller av ypperste klasse. Klassifiseringen er Apollos egen og er ikke alltid lik den offisielle klassifiseringen på reisemålet. Leiligheter og rom bedømmes etter standard og utstyr, de fasilitetene som hotellet/leilighetshotellet har, samt lokale forhold på reisemålet. Pluss betyr at hotellet er bedre enn gjennomsnittet i sin kategori, og gis til hotellet dersom det f.eks. har basseng, hage eller andre fasiliteter. Romstandarden kan variere mellom ulike land, avhengig av landets kultur.

Høyeste standard Høyeste standard
Hoteller av absolutt høyeste klasse; noen av verdens beste.

Førsteklasse Førsteklasse
Høyt servicenivå og all tenkelig komfort. Ofte velkjente førsteklasseshoteller med mange fasiliteter.

Bedre mellomklasse Bedre mellomklasse
Smakfulle hoteller og leilighetshoteller med flere fasiliteter og servicetilbud som basseng, restaurant og bar.

Mellomklasse Mellomklasse
Hoteller med god mellomklasse standard. Her finnes det ofte fasiliteter som resepsjon, basseng, bar og oppholdsområder.

Budsjett Budsjett
Våre enkleste hoteller og leiligheter. Funksjonelle og rimelige.

Endringer i klassifisering
Enkelte hoteller og leiligheter kan endre klassifisering. På apollo.no står den klassifiseringen som til en hver tid gjelder. Prisen er alltid tilpasset den aktuelle klassifiseringen.

Uspesifiserte reiser
Reiser man på en uspesifisert reise, blir man som regel innkvartert i hoteller/leilighetshoteller av enkleste standard. 

» Mer om uspesifiserte reiser



Til toppen


 

Avstander og bilder


Avstander
De oppgitte avstandene er til den nærmeste stranden med bademuligheter og det nærmeste tettstedet/sentrumet, ikke nødvendigvis det største og beste på reisemålet. Med lokalt sentrum menes ofte nærmeste tettsted, kjøpesenter eller lignende. Alle avstander måles fra hotellets tomtegrense. Avstanden fra ditt rom/din leilighet, eller fra selve hovedbygningen kan derfor være lenger.

Bilder
Bildene som viser hotellene på apollo.no er i enkelte tilfeller tatt med vidvinkel. Dette gjør at hoteller, svømmebasseng og rom/leiligheter kan virke større enn de er i virkeligheten. Bildene er tatt i det best tenkelige været og viser hotellet fra sin beste side. Interiørbildene er ment som eksempler, og alle rom/leiligheter ser ikke nødvendigvis slik ut som bildet viser. Dette gjelder både størrelse, beliggenhet, farger og utforming. Skisser og interiørbilder som finnes i hotellbeskrivelsen er eksempler.

Til toppen




Barn på hotellet


Barneklubb
Apollo Mondo Family Resort har Apollo vår egen barneklubb – Club Polly & Mino. Her arrangeres aktiviteter med spesialutdannede skandinaviske barneklubbverter for barn mellom 4 og 11 år. Mange hoteller har ellers egne barneklubber for de yngste gjestene. Disse drives i hotellets regi og Apollo har ikke ansvaret for disse barneklubbene. Personalet er ikke skandinavisktalende, med mindre dette er uttrykkelig nevnt i beskrivelsen av det enkelte hotellet.

Barnestol, sprinkelseng og trillevogn
Bor du på ett av våre Apollo Mondo Family Resort kan du bestille våre "barnepakke", som består av barnestol, sprinkel-/reiseseng og trillevogn. Du bestiller pakken når du bestiller reisen, eller du kan logge deg inn på Min reise og legge den til etterpå. På alle våre andre hoteller for barnefamilier finnes det et antall sprinkelsenger og trillevogner som man kan låne, ev. leie. Dette bestiller du samtidig som du bestiller reisen.

Bading med barn
Vi anbefaler alle å bruke badebleier til små barn ved bading i bassengene. Husk også at ved hyppig bading kan man få vann i øregangene som kan føre til infeksjoner. Det er derfor viktig å skylle og tørke øregangene mellom hver gang man bader.

Heiser
Vær oppmerksom på at heisene på mange hoteller er relativt små, og at det derfor kan være vanskelig å få plass til barnevogn i disse. På en del hoteller er det heller ikke heis til alle etasjer.


Til toppen



Byggearbeider og forstyrrelser


Reparasjoner og byggearbeid
Våre kontrakter blir inngått et år i forveien, og det kan derfor skje at det påbegynnes bygge- og renoveringsarbeider på hotellene i mellomtiden. Hotellene vil prøve å regulere dette slik at gjester i minst mulig grad blir berørt. Reparasjoner eller vedlikehold av f.eks. svømmebasseng skjer med jevne mellomrom. Byggearbeider er vanlig i turistområder, og de reisende må til en viss grad være forberedt på å bli berørt av dette.  Graden av støy vil variere med hvilke arbeider som utføres. Arbeidene kan omfatte alle trinn i en byggeprosess som grunnarbeider med pigging i fjell, anleggstrafikk til/fra byggeplassen, oppføring av nybygg samt innredning og ferdigstillelse.  Der vi er kjent med byggestøy, vil vi informere om det under omtale av bostedet eller området på nettsidene våre. Byggearbeider som foregår utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotelledelsen eller turoperatøren.

Byggeskikk og klimatiske forhold 
På mange reisemål er luftfuktigheten atskillig høyere enn her hjemme. Dette, sammen med lokal byggeskikk, gjør at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige. Det kan også være lytt mellom rom og leiligheter.

Forstyrrelser 
Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv, og dagliglivet går sin gang også i turistsesongen. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av de lokale myndighetene. De kan være vanskelige å påvirke. På de hotellene som har bar må man regne med at enkelte leiligheter/rom kan forstyrres av musikken eller støy fra gjester. Dersom man velger et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning, må man være forberedt på at dette kan oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag. Varelevering og søppeltømming foregår gjerne tidlig om morgenen, og kan være forstyrrende for enkelte leiligheter/rom. I muslimske land kan utrop fra moskeene høres på de fleste hotellene. Mange steder kan man bli forstyrret av hanegal og hundeglam.

De fleste hoteller har ordensregler slik at alle gjester skal trives, men i blant kan andre hotellgjester være til sjenanse. Ta kontakt med Apollos reiseledere, så vil de kontakte hotellet eller de støyende gjestene.


Til toppen



Mat og drikke


Hvis du har bestilt måltider, fremgår dette av din bestillingsbekreftelse/billett. For hoteller der måltider bestilles som tillegg (frokost, halv- og helpensjon, All Inclusive), må hele reisefølget bestille dette (dvs. at enkeltpersoner i bestillingen ikke kan kjøpe måltider). Vær oppmerksom på at drikke til halv- og helpensjon ikke er inkludert, såfremt dette ikke er spesielt opplyst.

Tidspunkt for måltidene styres av inn- og utsjekking på hotellet. All Inclusive gjelder som regel til kl. 12.00 avreisedagen (om ikke annet er oppgitt på det enkelte hotell). Avhengig av ankomst- og avreisetiden din kan det derfor være at du går glipp av ett eller flere måltider. Det samme gjelder hvis du deltar på en utflukt eller er borte fra hotellet hele eller deler av dagen. Dette berettiger ikke til prisavslag.

Type måltid er angitt i hotellbeskrivelsen og innholdet kan være følgende: 

Frokost 
Smør, brød, syltetøy, kaffe/te og ev. juice. Dette tilsvarer som oftest kontinental frokost, og er en enkel form for frokost.

Frokostbuffé 
En større frokost, som regel bestående av ost, skinke, salami, egg, yoghurt og frukt, ulike marmelader og kaker m.m. Kaffe, te og juice. Lokale variasjoner forekommer.

Halvpensjon 
Frokost og som regel middag. Drikke til maten er ikke inkludert. Middag som inngår i halvpensjon er som regel en spesialmeny eller buffé i en av hotellets restauranter. Retter på à la carte-menyen kan ofte bestilles mot et tillegg som betales direkte til hotellet. 

På avreisedagen kan man ikke regne med å få halvpensjon etter utsjekking av hotellet.

Helpensjon
Frokost, lunsj og middag. Drikke til maten er ikke inkludert. Lunsj og middag som inngår i helpensjonen er som regel en spesialmeny eller buffé i en av hotellets restauranter. Retter på à la carte-menyen kan ofte bestilles mot et tillegg som betales direkte til hotellet. 

På avreisedagen kan man ikke regne med å få helpensjon etter utsjekking av hotellet.

All Inclusive 
Vi har et stort antall All inclusive-hoteller der alle måltider, en del drikke, snacks og ofte også aktiviteter er inkludert. Vi tilbyr alt fra luksuriøse hoteller, der det aller meste av mat og drikke samt aktiviteter er inkludert, til mellomklassehoteller med et tilsvarende enklere All Inclusive-tilbud, med begrensninger i tider og utvalg av mat og drikke. Omfanget av mat og drikke kan variere fra hotell til hotell. Alkohol (sprit, vin, øl) er lokalt produsert. Innholdet i minibaren på rommet er ikke inkludert. Lunsj og middag som inngår i All Inclusive er som regel en spesialmeny eller buffé i en av hotellets restauranter. Retter på à la carte-menyen kan ofte bestilles mot et tillegg som betales direkte til hotellet. På avreisedagen kan man ikke regne med å få All Inclusive etter utsjekking fra hotellet om ikke annet er spesifisert.

Minibar
Innholdet i minibaren er ikke inkludert, med mindre dette er uttrykkelig nevnt under det enkelte hotell. Man betaler for det som konsumeres fra minibaren direkte til hotellet.

Mat og drikke på hotellområdet 
Mange hoteller tillater ikke sine gjester å ta med mat og drikke som er kjøpt utenfor hotellet til rommet eller til bassengområdet. 

Spesialmat og allergi
Allergier og kjennskap til disse er ikke så vanlig på våre reisemål som det er her i Norge. I Sør-Europa og i andre deler av verden er bl.a. glutenallergi mindre kjent og det er ikke mange hoteller som tilbyr glutenfri mat til sine gjester. Noen få hoteller kan riktignok tilby noe glutenfritt, men dette inkluderer som oftest ikke brød. Utvalget vil uansett ikke vil være like stort som for ikke-allergikere. Det kan derfor være lurt å ta med seg eget brød, og eventuelt kjeks, knekkebrød og pasta, slik at man er sikret i tilfelle hotellets restaurant ikke kan hjelpe til med glutenfri mat.

Vi har dessverre ingen detaljert informasjon om hva de ulike hotellene tilbyr av mat for allergikere og må derfor eventuelt undersøke spesielt med hvert enkelt hotell.

På hoteller og restauranter på reisemålet kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke inntar mat som han/hun er allergisk mot. Vi anbefaler allergikere å være ekstra forsiktig og observant ved bestilling av mat, og å stille spørsmål om hvordan den er tilberedt.



Til toppen



Kleskode - krav til antrekk i restaurantene


De fleste hotell, uavhengig av standard, aksepterer ikke at man besøker restauranten i badetøy, med bar overkropp, flip-flops o.l. Mange hoteller har kleskode i sine restauranter, og dette betyr at menn må ha langbukser (shorts/
knebukser aksepteres ikke) og skjorte. For kvinner gjelder generelt pent antrekk.

Til toppen




Overbooking og oppkjøp


Overbooking
Til tross for faste kontrakter med våre hotellforbindelser, kan det skje at hotellene har overbooket, dvs. leid ut flere rom enn de egentlig har. Dette kan medføre at vi må flytte deg til et annet hotell. Vår praksis i slike tilfeller er at du får innkvartering på et hotell/leilighetshotell av samme standard og beliggenhet. Hvis vi får informasjonen om overbooking før reisen starter, får du beskjed på forhånd. Skjer overbookingen i siste øyeblikk, blir du informert av våre reiseledere når du ankommer reisemålet.

Endring av hotell/oppkjøp
Velger man å bytte hotell eller rom/leilighet til et dyrere hotell/rom/leilighet under oppholdet, må man vanligvis betale et avbestillingsgebyr for hotellet/rommet/leiligheten man flytter fra, og prisdifferansen på det nye hotellet/rommet/leiligheten. Dette betales direkte på reisemålet. Det er ikke alltid mulig å bytte hotell/rom/leilighet under oppholdet, da dette er avhengig av ledig kapasitet.


Til toppen



Rengjøring


Renholdet er vesentlig enklere enn hva du er vant til hjemme­fra. Renholdet kan skje på for- eller ettermiddag. Med rengjøring menes normalt at gulvet blir feiet eller tørket, avfall tømt, hel eller delvis rengjøring av badet samt oppredning av ordinære senger. Oppvask inngår ikke i renholdet av leilighet/rom. Noen steder må man selv tømme kjøkkensøppel. Oppvaskmiddel, børste, klut o.l. må man kjøpe selv. Rengjøring før ankomst inngår i det antall rengjøringsdager som er oppgitt i hotellbeskrivelsen. De fleste hoteller har minimum to dager i uka hvor det ikke blir rengjort. Renhold er ikke inkludert under oppholdet på uspesifiserte reiser.

Skifte av sengetøy på mellomklassehoteller skjer stort sett en eller to ganger i uka. En-ukes gjester får rent sengetøy ved ankomst, to-ukers gjester får ytterlige ett sengetøyskift i løpet av oppholdet. Håndklær skiftes vanligvis 1–3 g/uke. 

I noen land er fuglearter fredet, og fugleredene kan derfor ikke fjernes selv om de f.eks. er bygget på din balkong. Be ev. hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov.

Til toppen
 

Resepsjon og internett


Kredittkortopplysninger ved innsjekk
Ved innsjekking på hotellet blir man ofte bedt om å fremvise bankkort/kredittkort, slik at hotell kan reservere et beløp for ev. utgifter som påløper under oppholdet. Har man ikke bankkort/kredittkort må man regne med å deponere et beløp i kontanter. Vær oppmerksom på at beløpet kan være reservert i opptil to uker etter hjemkomst

Resepsjonsservice 
På hotellene fungerer dette stort sett som i Norge. Leiligheter, bungalower og enklere pensjonater har ofte begrenset eller ingen resepsjonsservice. Egen vekking anbefales (mobiltelefon/vekkerklokke). Man er selv ansvarlig for fremmøte til riktig tid ved utflukter og hjemreise. Finner hjemreisen sted tidlig på morgenen eller om natten må ting som er oppbevart i resepsjonen hentes kvelden før. 

TV
Noen hoteller tar betalt for bruk av TV. Selv om hotellet har satellitt-TV, kan man ikke regne med at det finnes skandinaviske TV-kanaler.

Internett
Enten hotellene har trådløs (WiFi) eller stasjonær internettilgang, vil kvaliteten kunne variere mye avhengig av hvor man befinner seg og hvor mange som surfer samtidig. Apollo er ikke ansvarlig dersom internettilgangen ikke er optimal. Mange hoteller har bare nettilgang i deler av hotellet. Man må selv ha med laptop/iPhone/iPad e.l. for å kunne bruke WiFi.

Til toppen




Rom og leiligheter


Beskrivelse av ulike typer innkvartering
Hotellene kan ha mange forskjellige romtyper, slik det fremgår av hotellbeskrivelsen. Nedenfor har vi beskrevet de mest vanlige.

Enkeltrom
Enkeltrom er beregnet på en person og er ofte mindre enn et dobbeltrom. De fleste hoteller har bare noen få enkeltrom. Enkeltrom kan ha lavere standard og mindre attraktiv beliggenhet enn dobbeltrom, mens man på noen hoteller får et vanlig dobbeltrom til bruk som enkeltrom.

Dobbeltrom
Dobbeltrom er beregnet på to personer med to separate senger, dobbeltseng eller grandlit. (Må ikke forveksles med toromsleilighet). Noen rom tar ekstraseng. Rommene har sjelden sittegruppe. Både størrelse og planløsning kan variere mellom rommene på ett og samme hotell, og rommene kan ha forskjellig beliggenhet. 

Familierom
Kan være ett rom med sovedel (åpen løsning), ett rom og sovealkove med køyesenger eller ett rom med hems. Kan også være to dobbeltrom med dør mellom (connecting door). 

Juniorsuite
Vanligvis et større rom med en sove- og en oppholdsdel (åpen løsning).

Suite
Vanligvis ett soverom og separat oppholdsrom.

Leiligheter
Leilighetene kan variere i størrelse og planløsning på ett og samme hotell, og leilighetene kan ha forskjellig beliggenhet. Leilighetene er ofte enklere utstyrt og innredet enn hva vi er vant med hjemmefra. Alle leiligheter har bad med wc, dusj og/eller badekar, om ikke annet er opplyst. Leilighetene er utstyrt etter antall ordinære sengeplasser, både når det gjelder møbler og øvrig utstyr. Mange leiligheter har ikke sofagruppe e.l. Sengene har normalt ikke overmadrass. Det finnes kjøkken eller kjøkkenkrok. Enkelt kjøkkenutstyr, kun ment for enklere matlaging. Bestikk, servise o.l. er beregnet etter ordinært antall personer i leiligheten, og innfrir de nasjonale turistmyndighetenes minimumskrav. Oppvaskbørste, rengjøringsmiddel, vaskeklut og toalettpapir er ikke inkludert. Badene har ofte smale avløpsrør, og på mange hoteller, spesielt i Hellas, anmodes man om å legge toalettpapir i en beholder ved siden av toalettet for å unngå at rørene tettes. Mange bad har ikke dusjforheng eller baderommatte.

Ettromsleilighetene er ofte små og består av et kombinert sove- og oppholdsrom med kjøkkenkrok. Noen leiligheter kan også være et dobbeltrom med kjøkkenkrok. Spiseplassen kan noen ganger være på balkongen/terrassen. Enkelte leiligheter har begrensede luftemuligheter, for eksempel kun lufting gjennom terrassedøren.

Toromsleilighetene består som oftest av ett soverom og kjøkken, eller ett soverom og et kombinert kjøkken/oppholdsrom. Noen leiligheter har to separate soverom og kombinert kjøkken/hall. Spiseplassen kan noen ganger være på balkongen/terrassen.

Treromsleilighetene består som oftest to soverom og kombinert oppholdsrom med ekstraseng og kjøkkenkrok, og spiseplass i oppholdsrommet eller på balkongen/terrassen. Andre leiligheter kan bestå av tre soverom, hvor det ene har kjøkkenkrok.

Utformingen og planløsningen kan variere i stor grad også innen ett og samme anlegg, så vel som mellom forskjellige anlegg og feriesteder. Beliggenheten kan også variere innen anlegget, og noen rom/leiligheter kan ligge under bakkeplan (se hotellbeskrivelse).

Kampanjerom
Kampanjerom er et begrenset antall rom med dusj og toalett. De passer for den som vil bo på dette hotellet, men som legger mindre vekt på beliggenhet eller utsikt. Uteplass kan heller ikke garanteres. Kampanjerom kan altså være andre romtyper enn de som er beskrevet på det enkelte hotell.

Bad
Badene har ofte smale avløpsrør som ikke er beregnet på det store antall mennesker som kommer i høysesong. På mange hoteller, spesielt i Hellas, må man derfor legge toalettpapir i en beholder ved siden av toalettet for å unngå at rørene tettes. Mange bad har ikke dusjforheng eller baderommatte, dusjen kan være en hånddusj, og sluket kan være mindre effektivt enn hjemme.

Balkong/terrasse o.l.
Begrepet terrasse innebærer som regel beliggenhet på grunnplan. Markbalkong ligger også på grunnplan, og det er ikke utgang fra balkongen. Balkongenes størrelse kan variere på samme hotell. Fransk balkong er ofte betegnelsen på en luftebalkong der det ikke er plass til å sitte. OBS! Selv om leiligheten kan benyttes av flere enn to personer, er det ikke alltid plass til flere enn to på balkongen. Det er heller ikke alle balkonger/terrasser som er møblert. 

Barnesikringstiltak
Man kan ikke forvente at det er samme standard for barnesikringstiltak på våre reisemål som de vi har her i Norge. Imidlertid skal forskriftene i det enkelte land følges.

Ekstrasenger
Ekstraoppredning vil som regel skje på sofa, sovesofa eller feltseng. Sengene, ordinære som ekstrasenger, kan være mykere/hardere enn vi er vant til her hjemme. Man kan ikke forvente samme kvalitet for ekstrasenger som for ordinære senger. Benyttes ekstrasenger i et rom/leilighet, må man regne med at bekvemmeligheten blir noe redusert for alle beboerne. Spesielt i en ettromsleilighet kan det ofte bli svært trangt med en ekstraseng. 

Barneseng
Sprinkelseng (barneseng) for barn under 2 år bestilles og betales direkte til hotellet på reisemålet og ligger utenfor vår regi. Dette legges inn som et ønske ved bestilling som blir videreformidlet til hotellet, men kan ikke garanteres. På Apollo Mondo Family Resort kan du bestille vår "barnepakke", som består av barnestol, sprinkel-/reiseseng og trillevogn. Pakken må bestilles og betales på forhånd. Standardkravene for barnesenger er normalt lavere enn i Norge.

Bruk av rom/leiligheter 
Hvis du ikke sjekker inn på hotellet, eller ikke gir beskjed til oss eller hotellet om at du ankommer senere, blir hotellbestillingen annullert. Det gis ingen refusjon av ubenyttet hotell. Det er ikke tillatt å la andre enn dem som er oppført i reisebeviset dele eller bo i leiligheten/rommet selv for kortere tid, uten at dette er avtalt med oss på forhånd. Prisene for tilleggsgjester vil variere fra hotell til hotell. Enkelte hoteller tillater ikke at gjester som ikke bor på hotellet besøker eller benytter fellesarealene.

Rommets/leilighetens beliggenhet i hotellet
Rom og leiligheter kan ha forskjellig beliggenhet i ett og samme anlegg. Utsikt, solforhold og ev. forstyrrelser kan variere mye. Får man mindre attraktiv beliggenhet er dette normalt ikke grunnlag for prisavslag. Det er hotellene som fordeler rommene og vi kan derfor ikke på forhånd bekrefte hvor i hotellet man vil bo eller om det f.eks. er morgensol eller kveldssol. Noen rom har betegnelsen «vender mot havet» - dette betyr ikke alltid at det har havutsikt.

 


Til toppen



Røykeforbud


Flere land har innført røykeforbud, som bl.a. betyr at det ikke er tillatt å røyke på offentlige steder som restauranter, kafeer o.l. De aller fleste hotellene tillater ikke at det røykes i rom/leiligheter, med unntak av på balkongen/terrassen der det som regel er tillatt å røyke. Det er ellers forskjellig praksis når det gjelder røyking i fellesområder ute og inne på hotellene. Spør i resepsjonen om hva som gjelder på ditt hotell. Reagerer man allergisk på sigarettrøyk, er man selv ansvarlig i valg av hotell. Sjekk derfor ved bestilling. 

Til toppen



Svømmebassenger og bading
 


Svømmebassenger
Hotellenes svømmebassenger er sjelden oppvarmet. Oppvarmede bassenger holder som regel en temperatur på ca. 20 grader, men temperaturen kan synke noen grader om morgenen og kvelden, og kjølig vær. I lavsesong og ved kaldt vær kan bassengene være avstengt i perioder.

Bading 
Enkelte bakterier som normalt er ufarlige, kan trives i bassengvannet når lufttemperaturen er høy. Når man oppholder seg lenge og ofte i vannet får man konstant vann i øregangene og dette kan føre til infeksjon. Det anbefales at man skyller øregangene og tørker seg godt mellom hvert opphold i bassenget.

Til toppen


Vann, varme og luftkondisjonering


Vann og varme
Vannrasjonering kan forekomme på de fleste reisemål; man kan ikke forvente ubegrenset med varmtvann i kranene. På noen av hotellene våre varmes vannet opp med solelement på taket. Dette kan resultere i at varmtvannet er begrenset i perioder med mindre sol og når mange av hotellets gjester dusjer samtidig. Varmtvannsberedere i leilighetene har begrenset kapasitet. Vanning av hageanleggene med resirkulert vann kan forekomme, noe som kan føre til lukt.

Oppvarming på hoteller med sentralvarme skjer normalt kun etter behov, som regel fra november til mars. Dersom hotellene har sentralvarme, vil det fremgå av beskrivelsen. I perioder kan tilgangen på elektrisitet være begrenset, og korte strømbrudd er vanlig i enkelte land. Enkelte hotell har et begrenset antall varmeovner til utlån.

Luftkondisjonering
Luftkondisjonering finnes på de fleste hotellene. Mange steder er den sentralstyrt og benyttes av miljøhensyn kun ved behov, vanligvis i høysesongen og ev. kun til visse tider av døgnet. For å spare energi benytter noen romnøkkelen som kontakt for hovedbryteren. Luftkondisjoneringen fungerer da bare når man oppholder seg på rommet. Enkelte to- og treromsleiligheter har luftkondisjonering enten bare i soverommet eller bare i oppholdsrommet. På noen hoteller må man betale for luftkondisjonering (se hotellbeskrivelsen); beløpet betales direkte til hotellet. Vær oppmerksom på at aggregatene ofte er av enklere kvalitet og effekten kan oppfattes som mer svalende enn kjølende. 

Til toppen




Verdisaker og deponering


De fleste hotellene har minisafe/deponeringsboks der man kan oppbevare verdisaker. Noen hoteller tar en avgift for deponering som betales direkte til hotellet. Vi anbefaler på det sterkeste at du oppbevarer penger, kort, reisedokumenter og andre verdisaker i deponeringsboks. Ved ev. skade, innbrudd o.l. bærer Apollo ikke noe økonomisk ansvar.

Til toppen