På flyplassen/om flyreisen

Vi samarbeider med de store ruteflyselskapene og lavprisselskapet Norwegian. Dette gir deg frihet i valg av avreisedag- og tid og hvor lenge du vil være borte. Du må imidlertid være innforstått med de regler og restriksjoner som gjelder når du reiser med rutefly. De fleste av billettene kan ikke endres eller avbestilles. For noen flyselskaper kan du endre navn i bestillingen mot et gebyr. Du kan lese mer om gebyrene her.

De fleste flyselskaper har ikke mat eller drikke inkludert i prisen for sine flyvninger i Europa. Du kan imidlertid kjøpe mat og drikke om bord. For flyvninger oversjøisk er mat som regel inkludert (gjelder ikke Norwegian, der man kan forhåndsbestilles mot tillegg).

De fleste selskapene gir mulighet for å sjekke inn 24 timer før avreise, og da kan du også velge sete om bord (avhengig av hva som er ledig). Innsjekking gjør du direkte på flyselskapets hjemmeside eller på checkmytrip.com. Vi anbefaler at du benytter deg av denne muligheten. Sjekker du inn på flyplassen, gjør vi oppmerksom på at enkelte flyselskaper tar et gebyr for dette. Vi anbefaler at du er på flyplassen to timer før avgang ved reise innen Europa, og tre timer før avgang ved oversjøiske reiser, selv om du har sjekket inn på forhånd. Det kan være køer i «baggage drop» og i sikkerhetskontrollen.

Reiser til USA

Fra 26. oktober 2017 stilles det strengere krav fra amerikanske myndigheter for alle som skal reise til eller over USA. Ved innsjekking vil man derfor måtte besvare noen spørsmål, noe som kan føre til at det tar lengre tid i innsjekking. Vi anbefaler derfor alle som skal reise til eller over USA om å beregne ekstra god tid ved avreise.
 

Bagasje

Bagasjereglene varierer fra flyselskap til flyselskap. Du får informasjon om hva som gjelder for bagasje ved bestilling. Vær oppmerksom på at enkelte flyselskaper tar betalt for bagasje som sjekkes inn.

Vi henviser også til sikkerhetsreglene som gjelder for håndbagasje. Dette kan du lese mer om hos Avinor.

Skadet eller bortkommen bagasje
Bagasje som har kommet på avveie eller blitt skadet under transport må omgående meldes til flyselskapets representant på flyplassen. Du vil da motta en bekreftelse på hendelsen/skaden, en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Rapporten sendes flyselskapet for eventuell erstatning. Det kreves at du sender inn originalen av PIR-rapporten. Flyselskapet avviser kravet dersom PIR-rapport ikke foreligger. Om noe skulle hende med din bagasje erstattes du i henhold til flyselskapets gjeldende regler. Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kun utbetaler et begrenset beløp til erstatning av skadet bagasje. Dersom innholdet i kofferten er skadet, ber vi deg kontakte ditt forsikringsselskap. Kompensasjon for evt. redusert ferieutbytte er vanligvis ikke berettiget. Har du reiseforsikring, gjelder den oftest også for skade og tap av bagasje. Hør med ditt forsikringsselskap.

 

Navneendringer

Vær oppmerksom på at det er strenge regler for endringer av for- eller etternavn på rutefly. Dette gjelder også for feilstavede navn. Noen flyselskaper tillater navnendring mot et gebyr (min. kr 500,-). Ved bestilling er det derfor viktig at du sjekker at du registrerer navnene riktig. Navnet må også være identisk med slik navnet er skrevet i passet. Er det misforhold mellom dette, kan du nektes innsjekking på flyet.

Tidendring

Tidendringer kan forekomme. Så langt det er mulig vil Apollo informere om endringer som finner sted på utreisen, enten pr. e-post eller telefon til den e-post adressen/telefonnummer som er oppgitt i bestillingen. Tidendringer gir normalt ikke grunnlag for kompensasjon. Har man bestilt en pakkereise (fly og hotell) vil man kunne ha rett til å avbestille reisen uten kostnad hvis dette medfører at reisen vil lide av en vesentlig mangel. Se Alminnelige vilkår for pakkereiser.
 

Flyforsinkelser

Forsinkelser kan oppstå ved blant annet tekniske feil, dårlig vær eller opphopning av trafikken i luften. Eventuell tilslutning må derfor bestilles med gode marginer. Tilslutningsbillettene bør også være ombookingsbare.

Ved forsinkelser må du forholde deg til den informasjon som gis av flyselskapet eller flyselskapets representant.
 

Avvisning av passasjerer

I følge internasjonale luftfartsbestemmelser kan flyselskapet avvise passasjerer som er påvirket av alkohol eller narkotika. Transport kan også nektes den som ikke følger andre instrukser og/eller sikkerhetsbestemmelser. Ved trusler/skader eller andre hendelser som kan forårsake merkostnader, debiteres de/den ansvarlige passasjer og politianmeldelse kan forekomme.

 

Checkmytrip.com

Vi anbefaler at du registrerer deg på checkmytrip.com. Her kan du legge inn alle din flyreiser, sjekke inn hos flyselskapene, følge med på endringer og forsinkelser, og ellers får gode tips om reisen.

 

Lokale skatter og avgifter

På noen reisemål kan det tilkomme lokale skatter som for eksempel utreise- og turistskatt. Slike skatter betales kontant ved innsjekking på flyplassen og/eller til hotellet.