Om flyreisen/på flyplassen

Når du har kjøpt en reise, der rutefly er en del av pakken, skal du være oppmerksom på reglene og betingelsene som gjelder når du reiser med et rutefly. Billettene kan ikke endres eller avbestilles uten at det medfører merkostnader. Hos noen flyselskap har vi mulighet til å endre navn i bestillingen mot et gebyr.

Apollos gebyrer for pakkereiser med fly, hotell og eventuelt cruise (fleksible pakkereiser), kun rutefly, kun hotell og event: 

Endring Gebyr

Avbestilling av fly og hotell/cruise

 

500,– + leverandørens kostnad
Avbestilling av rutefly (kun fly) 500,- + flyselskapets kostnad 
Avbestilling av  hotell 500,– + leverandørens kostnad
Navnendring (der dette er tillatt) Min. 500,–
Endring av avreisetidspunkt (tid/dato) (der
dette er tillatt)
Min. 500,– + flyselskapets kostnad
Refusjon av flyskatter/avgift  150,–

 

OBS: I mange tilfeller er fly og hotell ikke refunderbare, og gebyret vil da være 100% av reisens pris.

Mat og drikke om bord

De fleste flyselskap har ikke mat og drikke inkludert i prisen for flyvninger i Europa. Mat kan kjøpes om bord såfremt flyselskapet tilbyr det. For langdistanseflygninger er et enklere måltid som regel inkludert i billettprisen, men noen flyselskap har dette kun for salg om bord.

Innsjekking

Hos de fleste flyselskap kan man sjekke in 24 timer før avreise, og man kan som regel velge seter på flyet – naturligvis avhengig av ledige seter. Vi anbefaler, at du sjekker inn via flyselskapets hjemmeside, hvis det er mulig. Sjekker du inn på flyplassen, gjør vi oppmerksom på at enkelte flyselskap kan ta et mindre gebyr på for dette. Vennligst sjekk flyselskapets hjemmeside for informasjon vedrørende dette.

Vi anbefaler at du ankommer flyplassen i ekstra god tid, dvs. cirka 2 timer før avgang ved reise innen Europa, og 3 timer før avgang ved langdistanse reiser – selv om du har sjekket inn på forhånd. Sjekk gjerne den aktuelle flyplassens hjemmeside for mer informasjon. Det kan oppstå kødannelse til bagasje-drop samt sikkerhetskontrollen. 

Bagasje

Bagasjereglene varierer fra flyselskap til flyselskap; på noen flygninger er bagasje inkludert, mens på andre er det ikke inkludert. Du får informasjon om, hva som gjelder for bagasje på nettopp din flygning ved bestilling av reisen. For nøyaktig informasjon vedrørende bagasjevekt samt størrelse henviser vi til det respektive flyselskaps hjemmeside. Vær oppmerksom på at enkelte flyselskap tar betaling for bagasje som sjekkes inn.

For nærmere informasjon vedrørende sikkerhetsregler for håndbagasje henviser vi til flyplassens hjemmeside. Se Avinors hjemmeside for oversikt over de ulike flyplassene i Norge.

Skadet eller bortkommen bagasje

Bagasje som er kommet på avveie, eller er blitt skadet under transporten, skal omgående meldes til flyselskapets handlingsagent på flyplassen. Du vil da motta en bekreftelse på hendelsen/skaden, en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Rapporten skal sendes til flyselskapet for eventuell erstatning, og her kreves det at du sender den originale PIR-rapport. Flyselskapet avviser ditt krav hvis du ikke har sørget for at det er blitt gjort en PIR-rapport.

Hvis det skulle skje noe med din bagasje, vil du bli erstattet i henhold til flyselskapets gjeldende regler. Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kun utbetaler et begrenset beløp til erstatning av skadet bagasje. Hvis innholdet i kofferten er skadet, vennligst kontakt flyselskapet direkte. Hvis du har en reiseforsikring, gjelder den som regel også for skadet samt mistet bagasje, og normalt er deres dekning bedre enn flyselskapets, så det kan være en fordel for deg å kontakte forsikringsselskapet fremfor flyselskapet.

Setebestilling på flyreisen

Hos mange flyselskap er det mulig å bestille sete om bord mot et gebyr. For nærmere informasjon henviser vi til det respektive flyselskaps hjemmeside.

Oppgradering på flyreisen

Hos noen flyselskap er det mulig å oppgradere sin plass på flyet til for eksempel business eller premium klasse mot et gebyr. Sjekk flyselskapets hjemmeside hva som gjelder og er mulig for nettopp din flygning.
Prisene varierer kraftig fra flyselskap til flyselskap avhengig av oppgraderingens størrelse. På forespørsel er vi naturligvis alltid behjelpelige med å undersøke både tilgjengelighet samt eksakte priser på den aktuelle flyavgangen.

Hvis du ønsker å benytte bonuspoeng i forbindelse med betaling av oppgraderingen, skal du ta direkte kontakt med flyselskapet.

Navnendringer 

Vær oppmerksom på at der er strenge regler for endringer av for- eller etternavn på rutefly. Dette gjør seg også gjeldende hvis det er den minste stavefeil. Noen flyselskaper tillater navnendringer mot et gebyr (som minimum er på 500,-). Ved bestilling er det derfor meget viktig at du dobbeltsjekker navnene. Navnet skal være identisk med det navnet som står i passet ditt. Stemmer ikke disse overens kan du bli nektet adgang ved innsjekking på flyplassen og dermed nektet ombordstigning.

Tidendringer

Tidendringer kan forekomme. Vi vil alltid, så sant det er mulig, informere om endringer som blir gjort på både ut- og hjemreise. Dette skjer enten per e-post eller telefon til den mailadresse/telefonnummer du har opplyst ved bestilling av reisen. Tidendringer innebærer vanligvis ikke rett til kompensasjon.

Flyforsinkelser

Forsinkelser kan oppstå ved blant annet en teknisk feil, dårlig vær eller overbelastning på trafikken i luftrommet. Eventuelle tilslutningsfly bør derfor bestilles med gode marginer. Billettene til tilslutningsfly bør derfor også være mulig å endre. Ved forsinkelser skal du forholde deg til den informasjon, som gis av flyselskapet eller deres representanter på flyplassen.

Avvisning av passasjerer

I følge internasjonale luftfartsregler kan flyselskapet avvise passasjerer, som er påvirket av f.eks. alkohol eller narkotika. Det kan også skje hvis man ikke følger de instrukser samt sikkerhetsbestemmelser flyselskapet har. Ved trusler, skader eller andre hendelser som kan forårsake ytterligere kostnader, debiteres den ansvarlige passasjer, og en politianmeldelse er ikke utelukket.

Checkmytrip.com

Vi anbefaler, at du registrerer deg på checkmytrip.com. Her kan du registrere alle dine flyreiser, sjekke inn hos flyselskapet, holde styr på endringer samt forsinkelser og løpende få gode tips til din reise.

Lokale skatter og avgifter

På noen reisemål kan det være lokale skatter som f.eks. innreise- og utreiseskatt samt turistskatt. Disse betales kontant ved innsjekking på flyplassen og/eller til hotellet.

Kun flybillett

Kjøper du kun flybillett med fleksibel reiselengde, en såkalt ticket only, skal du være oppmerksom på at Apollo utelukkende formidler flybilletten fra det valgte flyselskapet, og dermed ikke står som ansvarlig for gjennomføring av flygningen.